900 روستای استان یزد در 43 سال گذشته برق دار شده اند / از تاریکی مطلق تا نور درخشان پیشرفت

ساعت: 14:29
تاریخ انتشار: 14/11/1400
کد خبر: 1805713

انقلاب اسلامی ایران علیرغم همه بحران های اقتصادی در اقصی نقاط کشور به ویژه روستاها پیشرفت های زیادی داشته است و استان یزد نیز از این قافله پیشرفت رها نشده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش یزدرس ، آبرسانی، برق، خدمات مخابراتی و… از جمله اتفاقاتی است که در همه کشورهای دنیا رخ داده است و برخی معتقدند کشور در هر شرایطی در این دهه ها به هر حال این پیشرفت حاصل شده است اما واقعیت این است که کشور ما با وجود منابع عظیم ، باید چندین دهه پیش و همزمان با رژیم پهلوی به این مهم دست می یافت و توانایی همپایی با کشورهای اروپایی را داشت.

اما آنچه امروز در روزنامه ها و نشریات قبل از انقلاب نمایه شد، در شرایطی رخ داد که روستاها و حتی بسیاری از مناطق شهری کشورمان به دلیل کمبود آب و فاضلاب در خیابان ها از فقر رنج می برند. آنها پیروز شدند، شاه ایران به کشورهای اروپایی وام داد تا در شهرهایشان شبکه فاضلاب بسازند، اما در مواردی این مبالغ به عنوان هدیه پرداخت می شد و برگشتی نداشت.

در اوج دیکتاتوری، تنها 1.3 میلیون مشترک برق در کشور وجود داشت

نمونه ای از این سهل انگاری را می توان در آمار زیر مشاهده کرد: به عنوان مثال، قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و در بحبوحه رژیم طاغوتی تنها یک میلیون و 300 هزار مشترک برق اعم از خانگی، عمومی، صنعتی و کشاورزی وجود داشت. این در حالی است که بر اساس سالنامه آماری کشور در سال 1395، این تعداد از مرز 33 میلیون مشترک فراتر رفته و تا آن زمان 33 میلیون و 824 هزار مشترک برق اعم از خانگی، عمومی، صنعتی و کشاورزی از نعمت برق بهره مند شده اند.

از این رقم 27 میلیون و 354 هزار اشتراک به مشترکان خانگی متصل است. لازم به ذکر است هم اکنون تمامی روستاهای کشور از برق برخوردار هستند. این تا این که در دهه 1350 96 درصد روستاها برق نداشتند.

این مشکل در حوزه تامین آب به خوبی دیده می شود. در سال 1978 تولید آب 1.5 میلیارد متر مکعب و تعداد انشعابات 2.7 میلیون بود، اما در سال 2016 تعداد شهرهای تحت پوشش آب شهری از 45 شهر به 1113 شهر افزایش یافت. میزان آب دهی روستاها از 12000 روستا در سال 1357 به 33297 روستا در سال 1391 رسیده است. بر اساس گزارش مرکز آمار ایران در سال 1355 از حدود 2.9 میلیون واحد مسکونی روستایی حدود 2.3 میلیون یا به عبارتی 79 درصد از جمعیت روستایی از امکانات آبرسانی لازم برخوردار نبودند.

پیشرفت در جنگ و تحریم

همه این اتفاقات در حالی رخ داد که کشور ما سال ها پس از پیروزی انقلاب درگیر مبارزه و جنگ و سپس تحریم های مختلف بود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان یزد در این خصوص گفت; تا قبل از سال 57 فقط 52 روستا برق داشتند اما اکنون این تعداد به 943 روستا رسیده است که در این مدت به برکت انقلاب اسلامی 891 روستا برق دار شدند.

این تحولات در حوزه مخابرات و تلفن همراه نیز به خوبی قابل مشاهده است و در شرایطی که هنوز اینترنت در روستاها در بسیاری از کشورهای همسایه ناشناخته است و اینترنت در شهرها بسیار گران است، در اکثر روستاها امکان استفاده از سرعت بالا وجود دارد. اینترنت.

در سال 1978 تعداد دقیق تلفن های کشور 850000 بود. در حالی که بر اساس سرشماری سال 1395 تعداد کل تلفن های ثابت عادی 35 میلیون و 594 هزار خط است.

اگرچه سرعت توسعه ممکن است در برخی مناطق قابل توجه نباشد، اما سرعت توسعه خدمات قابل توجه است.

بسیاری از این تحولات بدیهی و طبیعی است، اما آنچه این تحولات را قابل توجه می کند، سرعت پیشرفتی است که انقلاب اسلامی به آن سرعت بخشیده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید