96 نفر در کشور به سرخک مبتلا شدند/وزارت بهداشت: واکسیناسیون لازم است

96 نفر در کشور به سرخک مبتلا شدند/وزارت بهداشت: واکسیناسیون لازم است

روز جدید: محسن زهرایی رئیس اداره پیشگیری از واکسن وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: 96 نفر در کشور به سرخک مبتلا شده اند و واکسن سرخک نیاز به تزریق دوبار دارد.

محسن زهرایی افزود: از مجموع مبتلایان به سرخک در کشور 28 نفر ایرانی و 68 نفر غیرایرانی (افغان) هستند و با توجه به اینکه اپیدمی سرخک در همسایگان شرقی در یک سال گذشته بروز کرده است، شیوع این بیماری بیماری در کشور ما جدی است.»

وی بیان کرد: با توجه به اینکه در ماه های اخیر تعداد اتباع افغانستانی که کشورشان را ترک می کنند افزایش یافته است و درصد زیادی از کسانی که به ایران آمده اند ممکن است به سرخک مبتلا شده و در نتیجه باعث شیوع این بیماری در کشور ما شده باشند. “

زهرایی تاکید کرد: اکثر بیماران سرخک زیر 10 سال به خصوص زیر پنج سال هستند و خانواده ها باید دو بار واکسن سرخک را برای کودکان خود در گروه سنی 12 تا 18 ماه دریافت کنند که اکنون می تواند به دلیل بیماری عروق کرونر قلب باشد. بیماری در 2 سال گذشته یا به دلایل دیگر، این گروه سنی واکسن دریافت نکرده اند و به دلیل خطر بالای سرخک باید واکسینه شوند.

یک مقام مسئول در وزارت بهداشت تصریح کرد: اتباع غیرایرانی نیز باید با مراجعه به نزدیکترین مرکز بهداشت، واکسن سرخک را تزریق کنند.

سرخک یکی از مسری ترین بیماری های سوزاک است، به طوری که بیش از 90 درصد افراد مستعد از طریق تماس نزدیک با بیمار به این بیماری مبتلا می شوند. طبق آمار سازمان جهانی بهداشت، سالانه 200000 کودک جان خود را از دست می دهند. از سال 1383 برنامه واکسیناسیون سرخک در کشور با واکسن سرخک، سرخجه و اوریون (MMR) به مدت 12 و 18 ماه انجام شده است.

سرخک یک بیماری حاد ناشی از ویروس موربیلی (خانواده پارامیکسو ویروس) است که تنها مخزن آن انسان است. بیماران مشکوک / شناسایی شده موظف به گزارش فوری (در 24 ساعت اول پس از مراجعه) به مرکز بهداشت هستند. این گزارش به دلیل زمان واکسیناسیون دیگران و مطالعه قاچاق بیمار در اماکن عمومی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

این بیماری عمدتاً از طریق ذرات “آئروسل” یا از طریق تماس مستقیم با ترشحات بینی و گلو بیمار از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. افراد مبتلا به این بیماری از سه روز قبل از شروع علائم تا چهار روز پس از شروع “بثورات پوستی” (تغییر قابل توجهی در بافت یا رنگ پوست که می تواند باعث خارش، پوسته پوسته شدن، زبری یا التهاب شود) مسری هستند. . در آب و هوای گرمسیری، بیشتر موارد سرخک در فصل خشک رخ می دهد، در حالی که در آب و هوای معتدل بیشترین شیوع در اواخر زمستان و اوایل بهار رخ می دهد.

پس از دوره نهفتگی (دوره نهفتگی) که معمولاً بین 8 تا 15 روز متغیر است (این دوره می تواند 7 تا 8 روز باشد)، علائم اولیه شامل تب، خستگی، سرفه، آبریزش بینی، سرفه و ورم ملتحمه است. از این بیماری مصون نیستند و در عرض 2 تا 4 روز پس از علائم اولیه، بثورات پوستی و لکه های قرمز یا بثورات “ماکولوپاپولار” در پشت گوش ها و صورت همراه با تب و سپس در اندام ها ظاهر می شود. بدن منبسط می شود

دیدگاهتان را بنویسید