FATF; گروگان های مجمع تشخیص و جناح های سیاسی

FATF;  گروگان های مجمع تشخیص و جناح های سیاسی

روز جدید پرونده FATF همچنان در مجمع تشخیص معلق است، تحریم ها همچنان در انتظار تعیین تکلیف پرونده برجام است، در این میان دولت رئیس جمهور تلاش می کند دیپلماسی اقتصادی خود را معطوف به کشورهای منطقه کند. اما آیا بازارهای منطقه ای می توانند جایگزین بازارهای اروپایی برای ایران شوند؟ اگرچه مجیدرضا حریری، رئیس اتاق مشترک ایران و چین از رویکرد دولت حمایت می کند، اما تاکید می کند که در صورت حل تحریم ها، پرونده FATF نیز به سرعت حل می شود، گروگان های سیاسی گرفته شده اند.

تحرکات اقتصادی خوبی با همسایگان شمالی ایران ایجاد شده است

مجیدرضا حریری، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین درباره رویکرد وزارت خارجه ریاست جمهوری در رابطه با کشورهای منطقه گفت: با روی کار آمدن دولت سیزدهم توانستیم با شمال کشورمان حرکت های اقتصادی خوبی داشته باشیم. همسایگان یعنی آذربایجان و ارمنستان که در منطقه قفقاز و همچنین با کشورهای آسیای مرکزی هستند بیایید دریابیم. متاسفانه به دلیل اختلاف کمی که در خرید و فروش گاز با ترکمنستان داشتیم، حتی رانندگان ما نیز به دلیل این مشکل نتوانستند به راحتی از مرز ترکمنستان عبور کنند.

بازارهای منطقه ای به بزرگی بازارهای اروپایی نیستند، اما…

وی ادامه داد: پس از مدت ها شاهد تحرکاتی در منطقه بودیم که بیشتر دیپلماسی ما در آن متمرکز است و افراد زیادی از سوی رئیس جمهور منصوب شده و راه های جدیدی در این زمینه باز کردند. این نکته را هم متذکر می شوم، قطعاً بازارهای همسایگان ما به اندازه بازارهای اروپایی نیست، اما نمی توانیم به راحتی از هیچ بازاری به عنوان یک بازار میلیارد دلاری عبور کنیم تا در شرایط تحریم وارد هر یک از بازارهای جدید شویم. حتی اگر وسعت و وسعت آن بازار کم باشد، این فرصتی باشد تا صادرات غیرنفتی خود را توسعه دهیم.

عدم پیوستن به FATF قطعاً برای تجارت خارجی ما مشکل دارد

حریری با اشاره به مشکلات دیپلماسی اقتصادی و عدم الحاق به FATF گفت: عدم الحاق به FATF قطعا می تواند برای اقتصاد و تجارت خارجی ما مشکل ایجاد کند اما زمانی می توانیم درباره FATF صحبت کنیم که تحریم نباشیم.

چه کسی فایل FATF را آپلود کرده است؟

حریری در ادامه خاطرنشان کرد: هر کشوری با ایران مبادلات مالی، پولی و بانکی داشته باشد، آمریکا جلوی آن کشور را خواهد گرفت. یعنی شما پرنده ای هستید که FATF بال های شما را روی آن مرتب کرده است اما اصل ماجرا این است که در قفس زندگی می کنید و نمی توانید پرواز کنید. اگر FATF نبود بال داشتی به خاطر قفس نمی توانستی بپری. در نتیجه افزایش و گسترش FATF از دو طرف مطرح می شود. و کسانی که FATF را رد می کنند و مانع پیوستن ایران به FATF می شوند و کسانی که برای FATF می جنگند. بنابراین، هر دو کشور در مورد FATF دیدگاه سیاسی دارند. چون FATF مشکل اقتصادی امروز ما نیست. مشکل اقتصادی امروز ما جدای از بحث های داخلی که اکثرا سوء مدیریت و سیاست های غلط استفاده می شود، بیشتر تحریم است نه FATF!

FATF گروگان جناح ها شد

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین تصریح کرد: هم مخالفان FATF و هم منتقدان FATF به این موضوع نگاه سیاسی دارند. بحث FATF گروگان گیری جناحی بین مجمع تشخیص مصلحت نظام، دولت و برخی نهادهای دیگر است. در داخل با آن برخورد سیاسی می شود. اگر در سیستم بانکی بین المللی هستید، حل مشکل ما با FATF مشکل حل نشدنی نیست.

اگر تحریم ها اجازه داده شود، موضوع FATF به سرعت حل می شود

این کارشناس اقتصادی افزود: معتقدم اقتصاد ما گروگان بحث FATF شده است. اگر بحث تحریم ها را حل کنیم و توافقات سیاسی با دنیا داشته باشیم، موضوع FATF در کمتر از 3 تا 4 ماه به سرعت حل می شود. من معتقدم این جنگ از نظر اقتصادی به ما ربطی ندارد. انرژی که اروپا ندارد گاز است و باید با خط لوله حمل شود. بنزین را نمی توان با کیسه نایلکس وارد اروپا کرد.

گاز ایران و قطر نمی تواند جایگزین گاز روسیه شود زیرا…

وی گفت: زیرساخت های لوله کشی آن باید فراهم شود. چرا اروپا به روسیه نیاز دارد زیرا دو خط لوله اصلی گاز به اروپا دارد. تصور کنید اگر روسیه امروز گاز را قطع کند، چه اتفاقی می‌افتد؟ این جنگ ها زیاد طول نمی کشد. این در 3-4 سال است. در این مدت ایران نمی تواند خط لوله ای به اروپا بسازد، نه تنها ایران نمی تواند، بلکه قطری ها هم نمی توانند. این اشتباه است که هرکسی فکر کند می توانیم از این فرصت اقتصادی استفاده کنیم. مگر اینکه فکر کند گاز را در کیسه ای بیرون می آورند. گزینه دیگری وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید