Ponzis سرمایه گذاران را با ترفندهای جدید تحت فشار قرار می دهد / فریب تبلیغات پونزی در کانال های محبوب را نخورید


ساعت: 08:45
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۶
کد خبر: 1915803

این روزها شرکت‌های کلاهبرداری با ترفندهای جدید پونزی از جمله استفاده از جاذبه‌های ارز دیجیتال سرمایه‌های مردم را جذب می‌کنند و متاسفانه در کانال‌های محبوب نیز تبلیغ می‌شوند که در نهایت چیزی جز ضرر برای سرمایه‌گذاران به همراه ندارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه خبر، راه دانا; طرح ها پونزی یا پونزی آنها نوعی سرمایه گذاری متقلبانه هستند که در آن افرادی که به دنبال سود با استفاده از ترفندهای بهره متعارف هستند، در مقایسه با سایر طرح های اقتصادی که این سود را از پول خود یا سایر سرمایه گذاران می گیرند، سود غیرعادی بالاتری به سرمایه گذاران خود می دهند و نکته اینجاست که این سود حاصل از فعالیت اقتصادی واقعی حاصل نمی شود.


پونزی ها چه کسانی هستند؟



در واقع، این فرآیند یک عملیات سرمایه گذاری متقلبانه است که از همان پول سرمایه گذاری شده یا پول وارد شده توسط سرمایه گذاران بعدی سود می پردازد و به جای پرداخت سود حاصل از سود واقعی از سیستم های جذب سرمایه چند سطحی، مانند اکثر سایت های تبلیغاتی و شرط بندی، سود می دهد. طرح‌ها و هرم‌هایی که سودهای نجومی را نوید می‌دهند، این نوع طرح‌های پونزی را در نهایت چیزی جز ضرر برای سرمایه‌گذاران ایجاد نمی‌کنند.

بیشتر بخوانید:
نخبگان پلیس برای فعالیت شرکت های هرمی با عنوان بازاریابی

به این نوع طرح ها، طرح های ماتریسی یا هرمی نیز گفته می شود و نکته ای که باید در مورد آنها بدانیم این است که چنین ترفندهایی سودهای پایدار و ثابتی هستند که در صورت وجود جریان پولی زیاد و رو به رشد توسط سرمایه گذاران جدید، در چنین طرح هایی تبلیغ می شوند. این یک پیامد موقتی است که دیر یا زود این گونه پروژه ها خود به خود به سمت نابودی رفته و به کلاهبرداری تبدیل می شوند و ضرر و زیان قابل اجتنابی در آنها وجود ندارد و تنها افرادی در ابتدای چرخه که این تقلب را ایجاد می کنند از این سودها بهره مند می شوند.


طرح‌های پونزی با جذابیت‌های ارز دیجیتالی که سرمایه‌گذاران را تحت تعقیب قرار می‌دهند / فریب تبلیغات پونزی در کانال‌های محبوب را نخورید



باید تاکید کرد که سرنوشت این نظام فروپاشی است. زیرا سود واقعی آن (در صورت وجود سود) کمتر از مبلغی است که به سرمایه گذاران پرداخت می شود، و معمولاً این سیستم ها قبل از فروپاشی توسط مقامات قانونی تعطیل می شوند. از آنجایی که چنین سیستمی مشکوک است یا سازمان دهنده آن اسناد اعتباری ثبت نشده را به فروش می رساند که سرمایه گذاران بیشتری را درگیر می کند و در عین حال برای عمر پروژه ضروری است، به احتمال زیاد توجه مراجع قانونی را به آن جلب خواهد کرد. در نهایت منجر به نابودی شرکت شد.

از جمله شرکت هایی که در ایران از این ترفند استفاده می کنند می توان به Swisscash و Unifunds اشاره کرد که در سال 2006 تقریباً 160 نفر از عوامل و فعالان اصلی این شرکت ها در تهران دستگیر و به اتهام سوء استفاده محکوم و زندانی شدند.

Sabafunds هم این روزها شنیده می شود که با همان ترفندهایی به نام پونزی که متأسفانه توسط کانال های پرمخاطب تبلیغ می شود، سرمایه های مردم ایران را جذب می کند.

تشخیص طرح پونزی ترفند ارز دیجیتال/روش‌های ارجاع مخاطب پونزی



این روزها پلیس فتا بارها اعلام کرده است که ارزهای دیجیتال اگرچه پتانسیل بالایی دارند. اما آنها ابزار خوبی برای کلاهبرداران برای سود بسیار خوب هستند طرح های پونزی جیب
در زمینه ارزهای دیجیتال نیازی به افتتاح حساب بانکی و … ندارید و تنها با یک شماره حساب الکترونیکی می توانید از سراسر دنیا پول جذب کنید و سرمایه گذاری محدود به منطقه خاصی نیست. ردیابی تراکنش های دیجیتالی نسبت به تراکنش های سنتی دشوارتر است و چهره طراح کاملاً ناشناس باقی می ماند که همه این موارد باعث افزایش ریسک در سرمایه گذاری های دیجیتال می شود.


آیا همه ارزهای دیجیتال نوعی طرح پونزی هستند؟



ارزهای دیجیتال معروف مانند بیت کوین، اتریوم، لایت کوین، دوج کوین و غیره. نوعی طرح پونزی نیستند. اما برخی سودجویان از این فضا استفاده کردند و طرح‌های پونزی خود را در قالب ارزهای دیجیتال اجرا کردند و به سرمایه‌گذاران ارائه کردند و بدین ترتیب آنها را به دام انداختند.

به گزارش را دانا ؛ متاسفانه این روزها با رشد شبکه های مجازی در دورانی هستیم که کلاهبرداری و طرح های پونزی روز به روز قوی‌تر و گسترده‌تر می‌شوند، به گونه‌ای که مشاهده می‌شود حتی اساتید دانشگاه و افراد تحصیل کرده نیز با وجود تحقیقات اولیه در دام وسوسه سود از این نوع ترفندها افتاده‌اند. لازم به تاکید است که مردم هنگام سرمایه گذاری در هر شرایطی باید بسیار مراقب باشند تا سودجویان نتوانند وجوه خود را از بین ببرند و لازم است با چشمان باز و مدیریت سرمایه در چنین محیط هایی سرمایه گذاری کنند تا از آسیب در امان بمانند.

دیدگاهتان را بنویسید