چین ایران را برای پذیرش خواسته های آمریکا تحت فشار قرار نمی دهد

اواخر ماه گذشته، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، گفت تنها «چند هفته» تا «تأثیر» مذاکرات باقی مانده است.

رسانه‌های چینی افزودند که ایالات متحده تنها از طریق دیگر اعضای شورای امنیت سازمان ملل – چین، روسیه، بریتانیا، آلمان، فرانسه و اتحادیه اروپا – می‌تواند با ایران مذاکره کند، زیرا تهران با مذاکره مستقیم با آمریکایی‌ها مخالف است.

چین که پیش از رسیدن به آخرین دور گفت‌وگوها گفته بود با روسیه و ایران به “توافق گسترده” رسیده است، از واشنگتن به دلیل خروج یکجانبه از برجام انتقاد کرد.

وو بینگ، کارشناس ارشد موسسه مطالعات بین‌المللی و استراتژیک در دانشگاه پکن گفت: «این تحولات نقش چین را در بحث درباره مذاکرات هسته‌ای تغییر نداده است».

وی افزود: موضع چین در قبال امنیت در ایران و منطقه در کل همواره ثابت بوده است، اما عناصر و پیشنهادات جدید. [به این روابط] اضافه. این سوال که چین برای دستیابی به توافق چه کاری می تواند انجام دهد، سوال درستی نیست. چین علاقه مند به تقویت روابط با ایران بدون توجه به توافق است.

این تحلیلگر چینی توضیح داد: ما نباید کشوری را متقاعد کنیم که خواسته هایی را بپذیرد که به نفع ملی آن نیست. کسانی که نقش چین را زیر سوال می برند باید بپرسند که آیا کشورهای اروپایی به اندازه کافی برای متقاعد کردن ایالات متحده به اصلاح خواسته هایش اقدام می کنند یا خیر.
فن هونگدا، استاد تحقیقات خاورمیانه در دانشگاه مطالعات بین‌المللی شانگهای، در بیانیه‌ای گفت که نقش چین به‌عنوان هماهنگ‌کننده (مذاکرات) باثبات بوده و پکن انگیزه‌ای برای اعمال فشار بر ایران ندارد.

وی افزود: با توجه به رفتار دیپلماتیک اخیر واشنگتن، چین هر چقدر در مذاکرات کنونی وین به آمریکا کمک کند، تغییری در رفتار آمریکا در محدودسازی و هدف قرار دادن چین ایجاد نخواهد کرد. اما اگر چین تلاش کند بر ایران فشار بیاورد، روابط دوجانبه آسیب می بیند و مشارکت استراتژیک کلی بین دو کشور کارساز نخواهد بود.

چین به عنوان یکی از اعضای شورای امنیت و امضاکننده برجام، نقش مهم و سازنده ای در موضوع هسته ای ایران دارد. تهران و پکن در این مورد دیدگاه های مشابهی دارند و پکن بارها از خروج آمریکا از برجام انتقاد کرده است.

چین همچنین نقش مهمی در مذاکرات اخیر در کمیسیون مشترک شورای امنیت سازمان ملل متحد در وین ایفا کرده و خواستار لغو سریع تحریم ها علیه ایران و انعقاد آن توافق بین المللی شده است.

چینی ها در چند سال اخیر همواره از برجام حمایت کرده اند و از این توافق بین المللی حمایت کرده اند. در نشست سیاسی کمیته مشترک برجام نیز همین موضع را دارند. بازگشت زودهنگام آمریکا به برجام، کلید شکستن وضعیت موجود در خصوص برنامه هسته ای ایران است و بر این اساس باید ابتدا درخواست مستدل شخص آسیب دیده در برجام، نه متجاوز، تایید و ارائه شود!

روابط چین و ایران که در مرحله راهبردی قرار داشت، اخیراً با امضای سند همکاری 25 ساله، با توجه به برنامه های ویژه دو کشور در فضای بین المللی و سیاست خارجی کنونی وارد مرحله جدیدی شده است.

مذاکرات لغو تحریم ها از 15 تا 9 آذرماه در وین انجام شد و پس از وقفه کوتاه سه روزه به دلیل تعطیلات سال نو، از 22 آذرماه در وین از سر گرفته شد و همچنان ادامه دارد.

واضح است که اکثر هیئت های حاضر در مذاکرات رو به جلو هستند و اگر کشورهای غربی از مقصر دانستن ایران و تعیین ضرب الاجل های مصنوعی دست بردارند، زمان کمی برای احیای توافقات سال 94 باقی می ماند.

ایران تاکید می‌کند که هر چه طرف مقابل برای لغو تحریم‌ها آمادگی جدی‌تر داشته باشد و تمایل جدی‌تر به پذیرش سازوکارهای پیش‌بینی شده از سوی جمهوری اسلامی ایران برای لغو تحریم‌ها، به‌ویژه در زمینه راستی‌آزمایی و پادمان‌ها، بیشتر شود، ما می‌توانیم کوتاه‌تر به آن عمل کنیم. موافق ..

دیدگاهتان را بنویسید