نتانیاهو ترامپ را برای حمله به ایران تحت فشار قرار می دهد


ساعت: 17:37
تاریخ انتشار: 1401/02/20
کد خبر: 1837869

رسانه های نتانیاهو با استناد به کتابی از وزیر دفاع سابق آمریکا نوشتند که نتانیاهو ترامپ را برای حمله به ایران تحت فشار قرار داده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ در حالی که جدیدترین اظهارات مارک اسپیر، وزیر دفاع پیشین دونالد ترامپ، وزیر دفاع آمریکا در تیتر خبرها قرار گرفت، روزنامه صهیونیستی هاآرتص بخشی جنجالی از کتاب او درباره ایران را منتشر کرد.

کتاب «سوگند: خاطرات وزیر دفاع در یک دوره فوق‌العاده» نوشته مارک اسپیر وزیر دفاع آمریکا از ژوئن 2019 تا نوامبر 2020 قرار است در تاریخ 10 می (امروز سه‌شنبه) برای عموم منتشر شود. 20 می).

روزنامه صهیونیستی هاآرتص با اشاره به فشارهای بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر پیشین بر دونالد ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود برای آغاز حمله به ایران به رهبری آمریکا، در گزارشی به این کتاب پرداخت.

در این گزارش آمده است: نتانیاهو از ترامپ خواست به ایران حمله کند. «شپر وزیر دفاع سابق آمریکا در کتاب ویرایش شده خود درباره تشویق ترامپ از سوی نخست وزیر سابق اسرائیل برای اقدام نظامی علیه برنامه هسته ای ایران می نویسد.

هاآرتص نوشت: گزیده‌هایی از کتاب جدید مارک اسپیر، وزیر دفاع سابق آمریکا نشان می‌دهد که بنیامین نتانیاهو، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا را تحت فشار قرار داده است تا اقدام نظامی آشکاری علیه برنامه هسته‌ای ایران انجام دهد.

گزیده‌ای از کتاب مارک اسپیر به تشدید تنش‌ها بین ایران و ایالات متحده در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ می‌پردازد که با حمله پهپاد در سپتامبر ۲۰۱۹ به یک پالایشگاه نفت عربستان آغاز شد.

هاآرتص ادامه می دهد: در حالی که اسپیر (در کتاب خود) اشاره می کند که ترامپ بر تعهد خود مبنی بر عدم وارد شدن به جنگ با ایران سرسختانه بوده است، در کتاب می نویسد: رئیس جمهور اغلب افراد دیگری را در اتاق داشت و رهبرانی را “خارجی ها مانند اسرائیلی ها” داشتند. نخست وزیر بنیامین نتانیاهو با او تماس گرفت (بخش ویرایش و حذف شد).

بر اساس این گزارش، وزارت دفاع آمریکا از انتشار گزیده ای از کتاب مارک اسپیر جلوگیری کرده و مارک اسپیر نیز شکایتی را مطرح کرده است. به گفته وی، وزارت دفاع آمریکا «به اشتباه از انتشار متن مهم (کتاب من) به بهانه (اسناد محرمانه و طبقه بندی) خودداری کرد».

مارک اسپیر در یکی از کتاب های خود به طور ضمنی اشاره می کند که بنیامین نتانیاهو از دونالد ترامپ خواسته است تا به ایران حمله نظامی کند. در این کتاب آمده است: «نتانیاهو وقتی با او ملاقات کردم این را به من می‌گفت، بنابراین مطمئن بودم که او همین حرف را به ترامپ می‌زند».

به گزارش هاآرتص، «کتاب اسپیر به شرح دوران تصدی نزدیک به 16 ماهه وی در پنتاگون می پردازد، جایی که تنش ها بین ایالات متحده و ایران چندین بار تشدید شده است، به ویژه با ترور ژنرال قاسم سلیمانی (فرمانده فقید سپاه قدس) در ژانویه 2020. سپاه پاسداران.»

این روزنامه صهیونیستی ادامه داد: کتاب مارک اسپیر چندین بار در ماه های قبل از ترور برجسته می شود که طی آن مشاوران ترامپ از اقدامات علیه ایران دفاع کردند. آسپر در کتاب خود می نویسد: «هنوز این احساس قابل لمس وجود داشت که بسیاری از مردم دور میز می خواهند به ایران ضربه بزنند.

انتشار کتاب مارک اسپیر پس از آن صورت می گیرد که وزیر دفاع سابق آمریکا در گفت و گو با شبکه خبری سی بی اس گفت که مانع از کودتای نظامی ترامپ علیه ایران شده است.

وزیر دفاع اسبق آمریکا در مصاحبه ای گفت که به جلوگیری از یک سری اقدامات خطرناک کمک کرده است که می تواند ایالات متحده را در مسیر تاریکی در دولت ترامپ قرار دهد. اسپیر به پیشنهاد «اقدام نظامی علیه ونزوئلا و حمله به ایران» اشاره کرد و گفت: در مقطعی شخصی پیشنهاد کرد کوبا را محاصره کنیم.

انتهای پیام/ م

دیدگاهتان را بنویسید