فریب آمار تاج/آرام قبل از طوفان آوریل را نخورید

علیرضا زالی فرمانده ستاد مبارزه با کرونا در تهران با بیان اینکه روند نزولی بیماری کرونا از هفته اول اسفند آغاز شد، گفت: تهران بزرگترین مبدا سفر در نوروز است و احتمال کاهش جمعیت استان وجود دارد. و شدت مراکز درمانی در ایام نوروز را انجام می دهیم، اما در هفته های سوم و چهارم فروردین که مسافران نوروزی از سفر برمی گردند، ممکن است شرایط مختلفی را تجربه کنیم.

وی با امید به کاهش مشکلات و چالش های پیش روی تاج در سال آینده افزود: بنابراین آموزش کامل در ایام نوروز و هفته های بعد از تعطیلات بسیار ضروری است و نیازمند اجرای بسته ها و برنامه های مدیریت بیماری است.

پیام طبرسی، عضو کمیته ملی علوم کووید 19 در عین حال گفت: تعداد تاج ها نسبت به دو هفته گذشته کاهش یافته است و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد و وضعیت به حالت عادی بازگردد. تاج از بین می رود و این وضعیت به دلیل واکسیناسیون است.

وی خاطرنشان کرد: کسانی که واکسن نزده اند و یا عروق کرونر نداشته اند و از قبل بیماری دارند باید مراقب باشند. برای عید امسال محدودیتی وجود ندارد، اما همچنان باید مراقب افرادی باشیم که سابقه بیماری دارند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در دو سالی که از شیوع تاج می گذرد، متوجه شدیم که افراد بیشتری پیوسته اند و پس از واکسیناسیون از شدت بیماری کاسته شده است. مشکلاتش کمتر می شود.

وی افزود: واکسن به نفع شخصی است و فردی که واکسن کراون را دریافت می کند به بیماری سختی مبتلا نمی شود و نمی میرد مگر اینکه در گروه خاصی باشد. واکسن مزیت جمعی نیز دارد و زمانی که افراد واکسن را دریافت می کنند، تاج را نیز منتقل می کنند و با دفعات کمتری آن را به دیگران منتقل می کنند.

دو سالی است که سفر به نوروز به دلیل تاج نشینی با محدودیت مواجه شده و برخی از هموطنان از دو سال پیش تمایلی به سفر ندارند. اما با توجه به برنامه ملی واکسیناسیون و اینکه افراد زیادی ۲ نوبت واکسن دریافت کرده اند و البته چندین میلیون نفر نیز ۳ نوبت واکسن دریافت کرده اند، تمایل به سفر به نوروز ۱۴۰۱ افزایش یافته است.

بنابراین نگرانی کادر پزشکی این است که سفر به نوروز بدون پروتکل بهداشتی انجام شود و این مشکل به چرخش ویروس منجر شود و در نهایت در نیمه دوم فروردین ماه سال 1401 آمار تاج دوباره افزایش یابد.

بنابراین برای اینکه روزهای سخت تاج در کشور تکرار نشود، لازم است تدابیر بهداشتی مناسبی برای جلوگیری از ظهور تاج در نیمه دوم فروردین 1401 اندیشیده شود.

تجربه سایر کشورها نشان می دهد که علیرغم روند خوب واکسیناسیون در اروپا و آمریکا، آنها همچنان درگیر موج جدیدی از تاج گذاری هستند، بنابراین افراد بالای 18 سال و کسانی که 3 ماه واکسینه شده اند باید دوز سوم را دریافت کنند. واکسن کرون باید به مراکز درمانی وزارت بهداشت ارسال شود. همچنین تاثیر نوبت سوم واکسن از 80 درصد سویه های Omicron جلوگیری می کند و این دستاورد خوبی برای انسان است.

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که امیکرون ها 70 برابر سریعتر از دلتا در نای و ریه ها تکثیر می شوند. اگرچه سرعت تکثیر omicron 70 برابر سریعتر از سویه دلتا است، نتایج نشان می دهد که رشد سویه جدید در بافت ریه 10 برابر کندتر است.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، تعداد کل مبتلایان به کووید 19 در کشور به 7 میلیون و 102 هزار و 159 نفر و تعداد قربانیان کرون به 138 هزار و 260 نفر رسیده است.

تا امروز 6747070 نفر از بیماران بهبود یافته و یا از بیمارستان ها ترخیص شده اند. این در حالی است که 3428 بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها بستری شدند.

در حال حاضر 148 شهر با رنگ قرمز، 196 شهر نارنجی، 101 شهر با رنگ زرد و 3 شهر به رنگ آبی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید