XBB51 جدیدترین سویه کووید-19 است / امکان افزایش مجدد تعداد مبتلایان

XBB51 جدیدترین سویه کووید-19 است / امکان افزایش مجدد تعداد مبتلایان

عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا، XBB51 را جدیدترین سویه کرونا معرفی کرد و گفت: اگرچه هنوز گزارشی از مشاهده آن در ایران نداریم، اما لازم است حساسیت و احتیاط خود را افزایش دهیم.

دکتر سید احمد طباطبایی در گفت وگو با ایسنا، درباره آخرین وضعیت کرونا در کشور گفت: متاسفانه نسبت به نیمه دوم اسفند ماه سال 1401 تعداد مبتلایان به این بیماری افزایش یافته است و این مشکل حتی در ایران نیز مشهود است. رنگ تاج شهرهای کشور.» اگر تعداد شهرهای نارنجی و قرمز زیاد شده باشد.

وی افزود: اگرچه تعداد بیماران فعلی نسبت به آمار موج های قبلی مانند موج دلتا افزایش چندانی نداشته است، اما در مقایسه با روزهای پاییز سال قبل و روزهایی که حتی یک مورد فوتی ناشی از کرونا گزارش نشده است. آمار فعلی قابل توجه است.

وی یکی از دلایل افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا را رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی عنوان کرد و ادامه داد: دست دادن، بوسیدن، در آغوش گرفتن، عدم استفاده از ماسک، تجمع در مکان های بسته و شرکت در مهمانی های نوروزی بایرام. و غیره که می تواند باعث سرایت بیماری از فردی به فرد دیگر شود.

این عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا تاکید کرد: رسیدن به این باور که باید با کرونا زندگی کنیم بسیار مهم است و مردم باید این مهم را در نظر بگیرند. اگرچه ممکن است دیگر نیازی به محدودیت های سختگیرانه نباشد، اما خود مردم باید آنها را رعایت کنند.

طباطبایی افزود: از سوی دیگر شیوع سویه های جدیدتر کرونا مانند XBB51 که از خانواده Omicron است در دنیا گزارش شده است که البته هنوز گزارشی از مشاهده آن در ایران نداریم، اما ضروری است. برای افزایش حساسیت و مراقبت ما

وی با اشاره به ادامه روند صعودی ویروس کرونا در کشور گفت: ارزیابی اولیه نشان داد که روند فعلی تا پایان فروردین ادامه خواهد داشت، اما با توجه به سفر و ایاب و ذهاب، احتمال ادامه روند صعودی وجود دارد. تعطیلات عید سعید فطر و برآورده نشدن مطالبات مردم.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: با افزایش تعداد مبتلایان به کرونا، هم عوارض این بیماری و هم مرگ و میر ناشی از آن افزایش می‌یابد. البته عوارض تاج در کسانی که از بیماری های زمینه ای رنج می برند بسیار مشهودتر است. سیر علائم کرونا همچنان شبیه سرماخوردگی است.

دیدگاهتان را بنویسید