افزایش امید به زندگی نشانه اثربخشی سلامت جمهوری اسلامی ایران است/تغییرات اقلیمی بر جسم و روان انسان اثر نامطلوب می گذارد


ساعت: 14:56
تاریخ انتشار: 1401/02/19
کد خبر: 1837544

حبیب غزنوی گفت: بیماری های واگیر از طریق آب، سوء تغذیه، بیماری های تنفسی و مشکلات روحی و روانی از مهمترین پیامدهای بحران اقلیمی سیستان و بلوچستان بر سلامت انسان است.

حبیب غزنوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در نشست خبری هفته سلامت در ستاد دانشگاه علوم پزشکی این شهرستان با اشاره به آموزش همگانی گفت: تبیین جهاد در حوزه بهداشت و درمان و توسعه همکاری بین واحدها یکی از اهداف اصلی است. وی در خصوص هفته سلامت گفت: فرهنگ سازی برای ارتقای سواد سلامت عمومی به منظور افزایش رفتارهای سلامت محور در جامعه ضروری است.

وی با تاکید بر اینکه شاخص جهانی امید به بقا نشانه عملکرد سلامت جمهوری اسلامی ایران است، افزود: بیایید کیفیت زندگی را ارتقا دهیم.

به گفته وی، سلامت عمومی در ایران پس از انقلاب اسلامی بهبود چشمگیری داشته و امید به زندگی به 22 سال افزایش یافته است.

این مقام مسئول افزود: در بخش شرقی سیستان و بلوچستان دو کشور افغانستان و پاکستان وجود دارد که از نظر شاخص های بیماری در بدترین وضعیت ممکن قرار دارند. همکاران ما در این سال ها مسئولیت مرز بهداشتی کشور را بر عهده داشتند در صورتی که امروز در ایران به دلیل مرز مشکلی در آن سوی مرز وجود ندارد.

تصادفات عاملی برای کاهش امید به زندگی هستند

وی تاکید کرد: مهمترین تهدیدهای سلامت در حال حاضر در این منطقه از کشور سکته قلبی و مغزی، تصادفات، انواع سرطان ها، بیماری های روانی نوپدید و عود کننده، بیماری های عفونی و واگیردار، سوء تغذیه و مرگ و میر مادران از جمله آنهاست. بزرگترین مانع برای امید به زندگی هستند.

گازنوی مهمترین عوامل موثر در فراوانی بیماری ها را عوامل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و محیطی دانست و گفت: بیماری های عفونی منتقله از آب، سوء تغذیه، بیماری های تنفسی و مشکلات روحی و روانی از مهمترین پیامدهای بحران اقلیمی در استان است. سلامتی

وی مهمترین وظایف دولت در تامین سلامت را ارتقای دسترسی عمومی به خدمات صحی، ارتقای مستمر کیفیت خدمات، افزایش هماهنگی بین بخشی و ارتقای بهره وری منابع، حمایت از محیط زیست سالم و ارتقای سواد سلامت و ارتقاء سلامت عنوان کرد. رفتار سالم را ذکر کرد.

این مسئول خاطرنشان کرد: عواملی مانند پرهیز از سیگار و مواد مخدر، ورزش و افزایش فعالیت بدنی، مبارزه با چاقی و اضافه وزن، کنترل استرس و فشار خون و استرس، خوش بینی، مثبت اندیشی و فعالیت ذهنی و مغزی از مهمترین عوامل هستند. با تماشای آنها، قطعاً امید به زندگی می تواند حتی بیشتر شود.



ایران یکی از موفق ترین کشورهای جهان در کنترل اپیدمی تاج است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در بخشی دیگر از سخنان خود به مشکل تاج اشاره کرد و افزود: برآوردها نشان می دهد که ایران یکی از موفق ترین کشورهای جهان در کنترل اپیدمی تاج است.

وی با بیان اینکه نسبت قابل توجهی از پزشکان، کارکنان و مدیران بهداشت و درمان نوبت سوم واکسن کراون را دریافت کرده اند، گفت: در ماه های اخیر و پس از معرفی واکسن های جدید ایرانی، شاهد استقبال خوبی از سوی پرسنل بهداشتی در این مقوله هستیم. واکسن ها تجویز واکسن و تزریق دوزهای اضافی توسط متخصصان مراقبت های بهداشتی یک دلیل اجتماعی مفید برای خطر کم و اثربخشی واکسن کرون است.

گزنوی در بخشی دیگر از سخنان خود، سیستان و بلوچستان را دارای بالاترین آمار تالاسمی در کشور دانست. تولدها

سیدمحمود فاطمی رئیس مرکز بهداشت زاهدان گفت: امسال هفته سلامت با شعار سلامت ما او گفت: “سلامت سیاره ما اتفاق افتاده است.” صبح ها از ساعت 8 الی 11 و عصر از ساعت 5 الی 8 باز است.

وی افزود: توزیع پیکسل و بروشورهای آموزشی با تاکید بر لزوم واکسیناسیون به موقع، برگزاری جشنواره زنان، مادران، مادران، حافظان محیط زیست و نقاشی ویژه کودکان، آموزش انرژی پاک، نهادینه سازی کاهش مصرف انرژی و تقدیر از فعالان حوزه سلامت از دیگر برنامه های این هفته در راستای شعار هر روز است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید