پول خوب دلیل مهاجرت فغانی است


ساعت: 11:35
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۳/۲۵
کد خبر: 1856229

پیشکسوتان داوری فوتبال کشور درباره مشکلات داوری در فوتبال ایران صحبت کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی خسرو یکی از اعضای کمیته داوران و داور پیشکسوت فوتبال درباره شرایط داوری مسابقات لیگ برتر گفت: حدود 50 سال است که فوتبال را دنبال می کنم. داوری فوتبال همیشه یک مدل است و من بین 15 تا 16 به آن امتیاز می دهم. من به عنوان یکی از اعضای کمیته داوران امسال خیلی از مسابقات فوتبال را ندیدم زیرا آن را دوست نداشتم. اعتراضات بسیار شدید بود. مسئولان گاهی از قضات می خواهند سکوت کنند و این کار را برایشان سخت می کند.

این داور پیشکسوت ادامه داد: داور تکیه گاه بازی است. عدم حمایت از قضات یکی از مشکلات اساسی در بحث انضباطی است. افراد مختلف در برنامه های مختلف تلویزیون به راحتی به قضات تهمت می زنند و معلوم است که آنها چه کسانی هستند. و همه هواداران این تیم به این مرد حمله کردند و کمیته انضباطی به راحتی می گوید اسمی از او نبرده اند.

وی گفت: دو سال از آموزش داوران ما می گذرد VAR آنها به دوره های مختلف دعوت نمی شوند. آنها اخیرا به مسابقات ازبکستان دعوت نشدند. هیچ حمایت و برنامه ریزی صورت نگرفته و فدراسیون آینده برنامه ریزی نکرده و یا در حال بررسی برنامه های فدراسیون های قبلی است.

عضو هیأت داوران گفت: حق قضاوت چه 30 میلیون باشد چه 5 میلیون، این نباید برای داور تأثیری داشته باشد. اما تاثیر خوبی خواهد داشت و اگر داور بداند چند مسابقه بازی می کند و چند بازی دریافت می کند، قطعا هزینه بیشتری برای داوری خود خواهد پرداخت. یکی از مشکلاتی که ما در کمیته داشتیم، رفتن آقای سوهندان بود. به دلیل ساکن نبودن او در تهران مجبور به اقامت در هتل ها شد و اختلافاتی که با افشاریان داشت از دلایل رفتن آنها بود.

داور بین المللی اسبق ایران تاکید کرد: برای امسال برنامه های مختلفی برای به روز رسانی ناظران و مدرسان قضایی در نظر گرفته ایم. باید تعداد داوران را به تعداد استاندارد لیگ برتر برسانیم. همچنین باید برنامه هایی برای توسعه داوری و استفاده از استان های بیشتر داشته باشیم. رئیس کمیته داوری استان باید داوران خود را بین 15 تا 20 سال معرفی کند.

وی افزود: چند سال پیش پیشنهاد داوری فوتبال را برای دانشگاه علمی کاربردی دادم. خیلی ها به ما گفته اند که شما به فضا فکر می کنید. در حال حاضر باید در کشور مجوز قضاوت بدهیم. قاضی باید موضوعات مختلفی مانند روانشناسی، آناتومی، فیزیولوژی، جامعه شناسی و … را بداند. امسال باید حرفه ای باشیم. اگر می خواهیم در لیگ برتر موفق شویم، فقط 20 هافبک و 40 کمک داور و در نهایت 70 نفر می خواهیم و روی آنها کار می کنیم تا حرفه ای شوند و در سال های دیگر هم همین کار را تکرار کنیم.

حسروی خاطرنشان کرد: آقای افشاریان خیلی خوب گوش می کند. حتی اگر داور و کمک داور نتوانند با هم خوب کار کنند، او ادامه خواهد داد. اما به مسائل فدراسیون فوتبال می پردازد. از روسای شوراهای استانی می خواهیم که آقای افشاریان را تحت فشار قرار ندهند تا قضاتش را به خاطر رأیی که به او داده اند محاکمه کنند. ترتیب را افشاریان یا رئیس اداره بگذارند. اگر بخواهیم امسال کار کنیم، باید چهره را کنار بگذاریم.

یکی از اعضای هیئت داوران گفت: ما ناراحتیم. ما مدیون این تحریم ها و نبودن هستیم VAR ما ناراحتیم در بهمن ماه سال گذشته یک مربی باید به داوران ما آموزش می داد. هیچ کس نمی خواهد با ما بازی کند. چه لذت فوتبالی بگو فوتبال سیاسی است. داوران ما برای VAR آنها در معرض خطر هستند. قدرت های بزرگ فوتبال این سیستم را کنترل می کنند. قطر، عراق و سنگاپور و غیره. آنها این فرصت را به همه دادند، نه به ما. VAR روح فوتبال را تسخیر می کند.


عسگری: پول خوب دلیل مهاجرت فغانی است

عسگری یکی از پیشکسوتان داوری فوتبال درباره مشکلات داوری ایران گفت: داوری ما خوب نیست. البته با توجه به شرایطی که در اختیار داوران است نمی توان انتظار بیشتری داشت. سازمان های فوتبال نگاه اساسی به داوری و برنامه ریزی برای آنها ندارند. تا زمانی که این مشکل حل نشود اتفاق خاصی نمی افتد. ارزیابی ما در گذشته چگونه بود و اکنون کجاست؟

وی افزود: این فشارها و هجمه ها که تبدیل به اتهام شده است هیچ واکنشی از سوی هیئت فوتبال در پی ندارد و باعث کاهش اعتماد داوران می شود. لازم به ذکر است که داوری یکی از اصول و ارکان مسابقات است.

عسگری با اشاره به مبالغ قرارداد داوران خاطرنشان کرد: عوامل مختلفی در این زمینه موثر است که یکی از این عوامل ثبات دولت است. من حدود 8 سال است که در هیئت داوران غایب بودم و در این مدت 7-8 شیفت داشتیم. این موارد منجر به عدم برنامه ریزی می شود. سوال بعدی تعداد داوران است. در هفته بیست و نهم و سی ام تعدادی داور به لیگ اضافه شدند. حدود یک سال پیش، بسیاری از پیشکسوتان این موضوع را مطرح کردند و هیئت داوران گفت که این موضوع تدریجی است. اما می بینیم که همین روند در حال تکرار است. ساختار داوری نادرست است و مشکلاتی وجود دارد. هیچ برنامه ای برای توسعه داوری وجود ندارد.

وی گفت: معتقدم اگر حقوق قضات هم افزایش پیدا کند مشکل آنها حل نمی شود. در زمان ما حقوق 18000 تن بود اما این حمایت در نظر گرفته شده بود. برخورد قاطع مقامات قضایی اجازه حمله به قضات را نمی داد. در حال حاضر هیچ کدام از این موارد وجود ندارد.

عسگری ادامه داد: در آسیا تعدادی از کشورها داوری حرفه ای دارند. ژاپن، کره، چین و ازبکستان از جمله کشورهایی هستند که در مورد داوری حرفه ای صحبت می کنند. حتی کشورهای غیرحرفه ای نیز حقوق داوران را به حدی افزایش داده اند که معدود قضاتی که قضاوت می کنند از نظر مالی حرفه ای هستند. در کشورهای آسیایی به استثنای کشورهای کم‌هزینه، کمتر از ۶۰۰ تا ۷۰۰ دلار دریافت نمی‌کنند. امارات و قطر برای هر حکم حدود 1500 دلار می پردازند.

عسگری افزود: آقای فغانی به استرالیا رفت و در آنجا امرار معاش کرد. اگر عملکرد او چیزی را که فدراسیون استرالیا می خواهد نشان ندهد، قطعا قراردادش را با او تمدید نمی کنند. پول خوب باعث می شود برود و قوی تر شود.

عسگری درباره کمبود تجهیزات گفت: داوری ما واقعا از نظر تجهیزات و سخت افزار بد است. در لیگ برتر دیدم که 4 داور یک پیراهن نمی پوشند و این توهین به داوران است. وقتی این مشکلات را می بینند دلسرد می شوند و نمی توانند با دل قضاوت کنند. هیچ امکاناتی در کلاس ها وجود ندارد. اینها مسائل کوچک اما مهمی هستند.

عسگری درباره تاثیرات حضور و عدم حضور تماشاگران در ورزشگاه گفت: این موضوع در ابتدای داوری تاثیر دارد. وقتی داور کم کم تماشاگران را در زمین می بیند دیگر تاثیر زیادی روی عملکرد او ندارد. حدود یک ماه پیش لیگ قهرمانان در تایلند برگزار شد و آقای فغانی تیم داوری بودند و داوران به صورت حرفه ای آموزش دیده بودند. داوران ما نیز باید به نقطه ای برسند که دیدگاه حرفه ای داشته باشند و آمادگی را در نظر بگیرند، نه فقط بحث فیزیکی، بلکه مسائل دیگر را نیز در نظر بگیرند.

این داور پیشکسوت فوتبال افزود: باید برای داوری فدراسیون و کمیسیون برنامه ریزی شود. وقتی امکانات داوری وجود ندارد نباید انتظار این را داشته باشیم. قضات در چه زمینه ای باید آموزش ببینند تا بدن خود را آماده کنند؟ این عناصر نیازمند برنامه و منابع مالی هستند. تا زمانی که مسئولان به این نتیجه نرسند که باید بودجه لازم را کنار بگذارند و کارشناسان را دعوت و تربیت کنند، مشکلات حل نخواهد شد. ناظرانی هستند که چند سالی است از این منطقه دور بوده اند و به دلیل فشارهای کارکنانشان رصد و آموزش ندیده اند. باید سرمایه گذاری کرد تا فوتبال آسیب نبیند. 20 تا 25 درصد پیشرفت فوتبال ارتباط مستقیمی با کیفیت داوری دارد. وقتی استانداردها لازم نباشد، 20 درصد فوتبال شما از دنیا عقب است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید