طنز روزنامه اصولگرا به اصلاح طلبان

اخیرا روزنامه شرق با استناد به گزارش یورونیوز که بر اساس قیمت فعلی گاز نیز منتشر شده بود، نوشت: زمستان سخت در اروپا به پایان رسیده و قیمت گاز منفی شده است. اتفاقی غیرمنتظره که یورونیوز آن را پایان فرضیه زمستان سخت نامید و نوشت مخازن گاز در اروپا پر شده و قیمت بنزین برای تحویل نقدی برای دقایقی منفی است. این مشکل در حالی مطرح می شود که گزارش های رسمی از روند تصاعدی عدم تعادل گاز در ایران حکایت دارد و اخیراً کمیسیون انرژی مجلس نیز نسبت به این مشکل هشدار داده است.

ذائقه روزنامه شرق این است که یورونیوز برای اینکه ثابت کند اروپا بر بحران قریب الوقوع گاز غلبه کرده است، تنها به قیمت منفی گاز در قراردادهای آتی گاز برای مصرف ماهانه یک خانه در اروپا اشاره می کند که این اتفاق تصادفی و تصادفی بوده است. لحظه ای و بسیار کوچک است و نمی توان آن را از نظر جغرافیایی و زمانی تعمیم داد.
گاز اروپا قبلا از روسیه تامین می شد، اما به دلیل جنگ روسیه و اوکراین و تنش جدی در روابط روسیه با اروپا، صادرات گاز این کشور به اروپا متوقف شد. ایران قصد داشت از طریق فعالیت رسانه‌ای و بهره‌برداری از نیاز اروپا به گاز در فصل زمستان از اروپا در مورد برجام و تحریم‌ها امتیاز بگیرد، اما اصلاح‌طلبان در رسانه‌های خود با این موضوع مخالفت کردند و با اروپا همراه شدند و به شدت تاکید کردند که اروپا با گاز مشکل دارد. نه
در حالی که خود اروپایی ها از بحران گاز در زمستان نگران بودند و آن را صریح و صریح بیان می کردند، اصلاح طلبان با الفاظی چون «سراب زمستانی» یا «فرصت های سوزان» این موضوع را رد کردند. به عنوان مثال، عباس عبدی می نویسد: «در ساختار قدرت یک گروه بسیار کوچک اما تأثیرگذار و غیرمسئول وجود دارد. [بخوانید منتقدان برجام روحانی]مدتی است که آنها جدا از مخالفت های گاه و بیگاه خود با برجام، مسیر جدیدی را پیش گرفته اند. مسیری که می توان آن را سراب زمستانی نامید. هدف آنها به تعویق انداختن توافق برجام است و ادعا می کنند که ایران در زمستان انتظار توافق بهتری را دارد که سرابی بیش نیست. او پیشنهاد کرد که «اروپا مشکل نفتی ندارد که بتوان آن را با آزادسازی نفت ایران حل کرد». وی نوشت: اروپایی ها مشکلات خود را بهتر از ما می دانند و اگر چنین خطری آنها را تهدید کند و قدرت نفوذ داشته باشند، قطعا همین الان این کار را انجام می دهند و آن را برای زمستان نمی گذارند. یا فیاض زاهد که می گوید: «اروپایی ها از اقدامات روسیه یا مواضعی که اتخاذ می کنند متاثر نمی شوند. این در حالی است که گره زدن برجام به این موضوع و برجسته کردن پیامدهای فصل زمستان و مسائل حاشیه ای آن به نفع ما نیست و اصولاً این موضوع نباید به برجام و اصل مذاکره گره بخورد.
بسیاری از این اظهارنظرها از سوی اصلاح طلبان مطرح شد، اما اکنون نشریه معتبر لندن تصویری یخ زده از نقشه اروپا را نیز منتشر کرده است. ای کاش حداقل در این موارد اصلاح طلبان از اروپایی ها تبعیت می کردند.

دیدگاهتان را بنویسید