آخرین ضربه تندروها به اینترنت؟ | روز جدید

آخرین ضربه تندروها به اینترنت؟  |  روز جدید

در حالی که نایب رئیس کمیته مشترک طرح حراست گفته بود که این طرح تصویب شده و به شورای نگهبان می رود، اما سخنگوی کمیته گفت که ابتدا باید به دادگاه برود و یکی دیگر از اعضا نیز این تصمیم را غیرقانونی دانست.
طرح موسوم به حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی پس از انتقاداتی که به آن وارد شد، با تغییراتی به «نظام تنظیم کننده فضای مجازی» تغییر یافت. بسیاری بر این باورند که «سیستم تنظیم مقررات سایبری» یا همان طرح موسوم به «حفاظت» به دنبال محدود کردن دسترسی شهروندان به اینترنت است. البته طراحان و حامیان این سوال را رد می کنند.
روز گذشته اما حسن نوروزی، نایب رئیس کمیسیون مشترک در مصاحبه ای تاکید کرد که «طرح دفاعی در کمیسیون تصویب شده و به زودی به شورای نگهبان می رود».
با وجود اینکه نوروزی مدعی ارسال مستقیم این طرح به شورای نگهبان بود، لطف الله سیاهکلی، سخنگوی کمیسیون امنیت به اعتمادآنلاین گفت که چنین توافقی وجود ندارد و این طرح باید قبل از ارسال به شورای نگهبان پس از کمیسیون ارائه شود. متولیان صحن مجلس البته نمایندگان مردم در تالار مجلس وارد جزییات و محتوای طرح نمی شوند و تنها به چند سال «اجرای آزمایشی» نگاه می کنند.

چه حمایتی!
اکثر حامیان یا حامیان این طرح جنجالی از چهره های نزدیک به جبهه پایداری جریان های تندرو محافظه کار هستند و از این طرح اطلاع دارند. این طرح با حمایت بایساندریچی ها در تالار مجلس ارائه نشد و به اصطلاح به «اصل هشتاد و پنج» تبدیل شد.
بر اساس اصل 85 قانون اساسی «منصب نمایندگی متعلق به یک نفر است و قابل واگذاری به دیگری نیست. مجلس نمی‌تواند اختیارات قانونگذاری را به شخص یا هیئتی تفویض کند، اما در موارد ضروری می‌تواند طبق اصل هفتاد و دوم اختیار وضع قوانین خاص را به کمیسیون‌های داخلی خود تفویض کند که در این صورت این قوانین به‌طور آزمایشی اجرا می‌شوند. مجلس مدت تعیین کرد و تصویب نهایی آنها از مجلس خواهد بود. بر اساس همین اصل کمیسیونی به نام کمیسیون مختلط تشکیل شد که متشکل از 16 نماینده به بررسی این طرح پرداختند.

او باید به دادگاه برود
در همین راستا لطف الله سیاهلی، سخنگوی کمیته امنیت نیز تایید این طرح در کمیته مشترک را تایید کرد و گفت: طرح مذکور باید به صحن برود و مجوز بگیرد.
نماینده مردم قزوین در مجلس در گفت و گو با «اعتماد آنلاین» درباره نحوه تصویب طرح دفاعی گفت: پس از تغییراتی در شورای عالی فضای مجازی و راه اندازی کمیسیون تنظیم مقررات، این طرح با توجه به سیاست های معظم له به کار خود ادامه داد. شورای فضای مجازی وی با بیان اینکه «طرح نگهداری از مدت ها قبل تصویب شده است»، گفت: زمانی که شورای عالی فضای مجازی آن را تغییر داد، تصویب شد. زیرا قانون باید تابع سیاست کلان باشد». به گفته سیاهکلی، «این طرحی که تصویب شد، طرح قبلی نیست و تغییرات اساسی پیدا کرده و در حیطه اختیارات کمیسیون تنظیم مقررات است». در این میان حسن نوروزی احساس کرد از آنجایی که این طرح مشمول اصل 85 است، جزئیات آن نیز در «کمیسیون مشترک» مطرح شده است. به گفته وی، «بحث های زیادی در کمیته انجام شد و آقای مصری نایب رئیس مجلس نیز حضور داشت و نمایندگان اعضای کمیسیون نیز امضا کردند و این اشکالات اصلاح شد».

ما جلسه رسمی و قانونی نداشته ایم
اما غلامرضا نوری قزلجه، عضو کمیته مشترک امنیتی، در پاسخ به موافقت و آمادگی برای ارسال این طرح به شورای نگهبان، این سوال را رد کرد و گفت: قبل از اینکه طرح جلسه را بررسی کنیم، مطابق الزامات کمیته منشور، لازم است که تایید خود را اعلام کند.”
رئیس فراکسیون مستقلین در گفت و گو با «اعتمادالآنلاین» به تشریح روند کار کمیته مشترک پرداخت و گفت: آخرین جلسه رسمی کمیته حدود یک سال پیش برگزار شد و سپس جلسه دیگری بر خلاف مقررات تشکیل شد. مجلس در جریان بررسی بودجه 1401. جلسه غیرقانونی تشکیل دادند.
وی با بیان اینکه «ما به این جلسه اعتراض کردیم»، افزود: معاون قانونگذار مجلس اعتراض ما را پذیرفت و این تصمیم را لغو کرد.
نماینده بستان آباد در مجلس ادامه داد: از آن زمان، حدود 11 ماه پیش، کمیته مشترکی که به کمیته امنیتی معروف است، هیچ جلسه رسمی و قانونی تشکیل نداده است، زیرا بر اساس آیین نامه داخلی کمیته مشترک، سازمان که 6 تا 5 جلسه سپری شده است، جلسات با دعوت قبلی و با حضور علاقه مندان اعم از مرکز تحقیقاتی اعم از بخش خصوصی و دولتی برگزار می شود. همچنین خبرنگاران حضور یابند و از سایت خانه ملت به صورت زنده پخش کنند. همه اینها از شروط اساسی تشکیل جلسات رسمی این کمیسیون است».

باید بر اساس اساسنامه تصمیم گیری شود
نوری کاسالیه با بیان اینکه «بنابراین کمیسیون جلسه رسمی نداشت»، افزود: البته دو بار با پیامک ما را به جلسه دعوت کردند، یکی هفته گذشته و دیگری حدود 30 تا 40 روز پیش. من در هر دو جلسه گفتم که این کمیته و مجلس اساسنامه دارند. هر تصمیم و اتفاقی که در مجلس می‌افتد باید براساس آیین‌نامه داخلی مجلس و در کمیسیون‌های مشترک براساس آیین‌نامه خاص آن کمیسیون‌ها باشد.
وی افزود: در جلسه گذشته که خلاصه طرح را آوردند گفتم وارد محتوا نمی شویم اما همان جلسه ای که شما برگزار کردید جلسه رسمی کمیته محسوب نمی شود چون آیین نامه نبود. دنبال کردم و من به آن اعتراض کردم.»
وی با اشاره به اینکه «عده‌ای اصرار داشتند طرحی متفاوت از طرح قبلی و کوتاه‌تر تصویب کنند»، ادامه داد: حتی قصد داشتند تعداد سال‌های اجرای آزمایشی آن را تصویب کنند که گفتم نامطلوب است. منشور.”
وی با تاکید بر اینکه به اعضای کمیته گفته است «این جلسه رسمی نیست و نباید تصمیمی اتخاذ شود»، افزود: این جلسه حتی به حد نصاب 16 نفر هم نرسید و 14 نفر حاضر بودند.
وی در خصوص محتوای این طرح تنها گفت: «تغییراتی در آن ایجاد شده است. زیرا برخی از این موارد در شورای عالی فضای مجازی تصویب شده و حتی دو ماده از آن در بودجه 1402 گنجانده شده است.
وی در ادامه گفت: به اعضای کمیته هم گفتم که اگر چیزی از این جلسه منتشر نشود، بحثی ندارم، اما الان چون نشان می‌دهند تصویب شده و به هیئت نگهبان فرستاده شده و این بحث‌هاست. اینکه بخواهند مجلس، شورای نگهبان و جامعه را برای حل این موضوع تحت فشار بگذارند، دیگر قابل قبول نیست.

نوبت رئیس است
رئیس فراکسیون مستقلین مجلس یازدهم تاکید کرد: «در این جلسه تعداد حاضران در رای گیری صحیح است. نه، اطلاعات او درست بود. خیر، شرایط تشکیل کمیته طبق آیین نامه مجلس و کمیته مشترک درست بود. بنابراین، تصمیم را نمی توان از نظر قانونی در آنجا پذیرفت.’
و ادامه داد: با گذشت بیش از یک سال از عمر کمیسیون مختلط، رئیس مجلس باید بگوید آیا این کمیسیون معتبر است یا خیر. این مشکل به دلیل رای استمزجی که در سال گذشته به دست آوردند و همچنین به دلیل گذشت زمان از ایجاد آن است. عضو کمیسیون تلفیق امنیت افزود: همچنین مطمئن هستم که اگر رئیس مجلس به این نتیجه برسد که این کمیسیون می تواند به کار خود ادامه دهد، حتماً رئیس مجلس کمیسیون تلفیق را مجبور به تشکیل جلسه رسمی و قانونی طبق ضوابط خواهد کرد. آیین نامه مجلس باید کمیسیون مختلط درست شود و هر محتوا و پیشنهاد و … که هست در آنجا بررسی شود».

تایید غیر قانونی است
نوری قزلجه افزود: در صورتی که تصمیمی گرفته شود، قطعا هیئت مدیره به کمیته مشترک اعلام می کند تا جلسه تشکیل شود و این جلسه از قبل اعلام شود تا افرادی که نیاز به حضور دارند بتوانند در جلسات حضور یافته و پخش کنند. زنده از طریق وب سایت کشور باید انجام شود. در این صورت تصمیم به ادامه پروژه گرفته می شود و آنچه به عنوان پیشنهاد یا موارد دیگر مطرح می شود قابل بررسی است و در صورت تایید می توان گفت که تایید شده است و هیچ مبنای قانونی برای اعلام تصویب قبل از این وجود ندارد. . وجود ندارد.”
وی تاکید کرد: آنچه در سالن این طرح مطرح می شود، تنها تعداد سال های اجرای آزمایشی آن است، در غیر این صورت محتوای طرح در سالن مطرح نمی شود و پس از تصویب سال های اجرا در سالن. به شورای نگهبان خواهد رفت.»

برانگیختن خشم عمومی
با وجود این اختلافات، به احتمال زیاد رئیس مجلس باید تصمیم بگیرد که آیا طرح محافظه کاران رادیکال برای حمایت از مردم در فضای مجازی اجرا می شود یا در روند معمول برنامه ها بررسی می شود. از سوی دیگر، اصل چنین طرحی مورد مخالفت افکار عمومی قرار گرفته و به نظر می رسد اراده ای برای خشم مردم باشد; این 4 ماه که اینستاگرام و واتس اپ فیلتر شد و سرعت و کیفیت اینترنت کاهش پیدا کرد، نارضایتی کافی را ایجاد کرد و تصویب و اجرای چنین طرحی که خوب یا بد در افکار عمومی محدودکننده شناخته می شود. ، می تواند خشم را حتی بیشتر کند. در اینجا نوبت رئیس مجلس می رسد تا نشان دهد طرفدار کدام طرف است. طرف طرفداران و طرفداران یا مخالفان حمایت; مخالفانی که خیلی بیشتر از دو رای خود در کمیته عمومی هستند، اما می خواهند نشان دهند که هر چقدر هم مخالفان باشند، تصمیمات با اراده ما گرفته می شود.

دیدگاهتان را بنویسید