قطع و فیلتر اینترنت، آخرین ضربه به بدنه نیمه عمر اشتغال زنان

قطع و فیلتر اینترنت، آخرین ضربه به بدنه نیمه عمر اشتغال زنان

سایت ترویجی در گزارشی نوشت: در آخرین گزارش سازمان اصناف و سامانه رایانه ای استان تهران، بر اساس نظرسنجی از 104 شرکت که تقریبا نیمی از آنها بیش از 500 نفر پرسنل دارند، بیش از 41 درصد نشان داده شده است. از شرکت‌ها، به دلیل محدودیت‌های مستمر اینترنت، بین 25 تا 50 درصد یا به عبارتی تقریباً نیمی از درآمد خود را از پنجره فروش از دست داده‌اند. این تمام ماجرا نیست. 53 درصد شرکت ها روزانه 50 میلیون تومان، 21 درصد از 50 تا 100 میلیون تومان و حدود 18 درصد فعالان اقتصادی بین 100 تا 500 میلیون تومان ضرر می کنند و نزدیک به 8 درصد بنگاه ها نیز بیش از 500 میلیون تومان ضرر می کنند. روزانه.

در یک دهه گذشته، اشتغال زنان در ایران با نوسانات قابل توجهی مواجه بوده است. به نظر می‌رسد «تحریم‌های اقتصادی» و «کرونا» دو عامل تأثیرگذار بر کاهش مشارکت اقتصادی زنان و کاهش سهم آنان از اشتغال در بازار کار باشند. حال به اینها باید عامل سوم یعنی. قطع اینترنت بر اساس برآوردها زنان سهم قابل توجهی از مشاغل اینترنتی را به خود اختصاص داده اند و اتفاقات هفته های اخیر ضربه جدیدی به اشتغال آنها وارد کرده است. با تجزیه و تحلیل آخرین آمار، وضعیت در حال تغییر اشتغال زنان را بررسی می کند. مقایسه سطح فعالیت اقتصادی زنان ایرانی با میانگین جهانی تفاوت معناداری را نشان می دهد. میانگین مشارکت اقتصادی جهانی زنان در سن کار حدود 50 درصد است.

صاحبان مشاغل در زمینه رقابت بین پلتفرم های داخلی و خارجی به اینستاگرام و واتس اپ علاقه نشان داده اند. اما مقامات کشور دائماً به مشاغلی که به هشدارهای قبلی در مورد احتمال افزایش فیلترینگ و اختلال در اینترنت توجه نکرده اند هشدار می دهند. آنها متاسفند. وزیر ارتباطات در حوزه حاکمیت اینترنت و ظاهراً رفع آخرین محدودیت‌ها در فضای مجازی، صلاحیت ندارد. اگرچه در دو هفته گذشته قرار بود فیلترینگ اینستاگرام موقتی باشد اما حالا شایعاتی مبنی بر دائمی شدن این وضعیت به گوش می رسد. با آخرین صحبت های زارع پور در اینستاگرام، زمزمه ها به واقعیت تبدیل شد. واژه ای که اینستاگرام را عامل ناآرامی های کشور می داند و حکایت از بازنگری سیاست ها در خصوص این پلتفرم ها دارد. البته هنوز موضع رسمی درباره فیلترینگ دائمی اعلام نشده است، اما با ادامه این وضعیت، چراغ امید فعالان برای رفع فیلتر در حال محو شدن است.

اگرچه گمان می رود تمام مشکلات مربوط به فیلترینگ و محدودیت دسترسی به اینترنت باعث ایجاد مشکل در بخش فروش می شود، سازمان نصر تهران نیز در گزارش خود از 104 شرکت کننده در نظرسنجی به 10 مشکل زیرساختی اشاره کرده است. بر اساس این گزارش، 89.2 درصد از شرکت ها در استفاده از وسایل ارتباطی با مشتریان روزانه با مشکل مواجه هستند. علاوه بر این، نزدیک به 76.9٪ از شرکت ها فروش یا درآمد مستقیم خود را به دلیل اختلال در کانال های فروش از دست دادند. این وضعیت در حالی رخ داده است که به نظر می رسد تجارت بیش از ده میلیون ایرانی به مسئولان بی ربط است و مشکل فیلترینگ به سرعت و به راحتی قابل حل نیست.

زیان اقتصادی پس از فیلتر شدن اینستاگرام

بیش از 400 هزار فروشگاه ایرانی با گردش مالی سالانه حدود 18 تا 32 هزار میلیارد تومان در اینستاگرام فعال بودند. اما حالا و پس از گذشت یک ماه از فیلترینگ، سرنوشت این بازار چه شد؟ بر اساس گزارش اتاق بازرگانی تهران، فیلترینگ به تمامی صنایع کشور آسیب وارد کرده است. محدودیت های اینترنتی تولید و تقاضا را کاهش داده و اعتماد به تجارت ایران را نیز تحت تاثیر قرار داده است. در حال حاضر، مشاغل کوچک، فروشگاه های آنلاین و مشاغل مبتنی بر اینستاگرام با مشکل مواجه هستند و تعداد زیادی از مردم شغل خود را از دست داده اند. بیش از ۲ میلیون کسب و کار ایرانی در اینستاگرام فعال هستند. 64 درصد از کسب و کارها در اینستاگرام متعلق به زنان است و به همین دلیل زنان بیش از همه تحت تأثیر فیلترینگ اینستاگرام قرار می گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید