آمریکا: روابط دفاعی ایران و روسیه عمیق تر می شود. ما با آن مقابله خواهیم کرد / شکی نداریم که روسیه به دریافت پهپاد از ایران ادامه خواهد داد

آمریکا: روابط دفاعی ایران و روسیه عمیق تر می شود.  ما با آن مقابله خواهیم کرد / شکی نداریم که روسیه به دریافت پهپاد از ایران ادامه خواهد داد

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی کاخ سفید، در یک کنفرانس خبری گفت که روسیه همچنان پهپادهایی را از ایران برای استفاده در جنگ اوکراین دریافت می‌کند و این تکرار ادعاهای غرب مبنی بر حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین است.

با این حال کربی ادعای وال استریت ژورنال مبنی بر کمک ایران به روسیه در راه اندازی کارخانه تولید پهپادهای ایرانی در آن کشور را تایید نکرد.

این مقام کاخ سفید گفت: ما شکی نداریم که روسیه همچنان به دریافت پهپاد از ایران و استفاده از آنها برای کشتن اوکراینی های بی گناه ادامه می دهد.
کربی خاطرنشان کرد که روابط روسیه و ایران در زمینه نظامی در حال تعمیق است و اکنون نشانه های روشنی وجود دارد که دو کشور به دنبال اشتراک فناوری نظامی هستند.

وی با اشاره به روابط تهران و مسکو تصریح کرد: این روابط نوپای دفاعی نه تنها برای مردم اوکراین، بلکه برای شرکا و دوستان ما در سراسر خاورمیانه بد است.

ما به روابط امنیتی در حال ظهور تهران و مسکو خواهیم پرداخت

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی که جزئیات آن در سایت وزارت خارجه آمریکا منتشر شد، در پاسخ به این سوال که بر اساس ادعای اخیر وال استریت ژورنال، ایران قصد دارد در روسیه کارخانه ای برای کمک به ساخت پهپادهای طراحی ایرانی ایجاد کند، واکنش آمریکا به چنین اقدامی چه خواهد بود و آیا خود کارخانه مشمول تحریم می شود یا خیر، گفت: من از آن گزارش مطلع هستم. من نمی توانم آن را در موضع خود تایید کنم.

هزینه اضافه شده: به طور کلی، [این گزارش] محتوای این گزارش چیزی نیست که ما قبلاً در مورد آن نمی دانیم. در طول شش ماه گذشته، ما به طور گسترده در مورد روابط امنیتی در حال ظهور بین روسیه و ایران، تامین فناوری هواپیماهای بدون سرنشین ایران به روسیه و ماهیت دوجانبه این اقدامات صحبت کرده‌ایم. در مقابل، روسیه کمک های امنیتی و تجهیزات نظامی درخواستی ایران را ارائه می کند. اینها بخشی از دلایل اعمال تحریم ها نه تنها علیه روسیه، بلکه علیه عوامل ایران است.

وی با اشاره به تحریم‌های اخیر آمریکا علیه برخی شرکت‌های مرتبط با صنعت پهپاد ایران، گفت: قطعاً تحریم‌های بعدی را از قبل اعلام نخواهیم کرد، اما همچنان به دنبال اهدافی خواهیم بود که به ما اجازه دهد با این نوع روابط روسیه مقابله کنیم. و ایران، یعنی با عرضه مقابله با استفاده ایران از فناوری هواپیماهای بدون سرنشین به روسیه که خسارات و ویرانی غیر قابل محاسبه ای را در اوکراین و مردم اوکراین به بار آورده است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز گذشته در پاسخ به این ادعای وال استریت ژورنال گفت: ما برنامه های تولیدی داریم. [پهپادی]ما خودمان را داریم و نمی‌دانم این روزنامه در گزارش خود از کدام منابع آگاه استناد می‌کند.

در همین راستا، ناصر خانانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز گذشته در نشست خبری هفتگی خود، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ادعای ارسال تجهیزات از جمله پهپاد از ایران به ایران را تکذیب کرد. روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین، تصریح کرد: روابط بین کشورها یک خیابان دو طرفه است که بر اساس منافع و احترام متقابل تعریف می شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر کمک های آمریکا و غرب به اوکراین در رابطه با بحران بین این کشور و روسیه و از سوی دیگر ادعای ارتش جمهوری اسلامی ایران. کمک به روسیه در این جنگ گفت: این نشان دهنده ریاکاری و سیاست دوگانه در قبال تحولات بین المللی از جمله بحران اوکراین است.

وی ادامه داد: اعداد و ارقامی که درباره میزان کمک های نظامی آمریکا به اوکراین در این جنگ و علاوه بر آن فروش اقلام نظامی آمریکا به اروپا برای کمک اروپا به اوکراین در این جنگ منتشر شده است، اعداد بزرگی است و اگر آن اعداد و دستیابی به صلح در اوکراین امکان پذیر است. ما در اوکراین شاهد این همه آسیب نبودیم و نیازی نبود که اوکراین به جای جستجوی ریشه این بحران، اتهامات واهی علیه ایران بزند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: همانطور که بارها گفته‌ایم سیاست ما عدم حمایت از جنگ و عدم حمایت از هیچ یک از طرف‌های این جنگ است و امیدواریم مقامات اوکراینی با نگاهی به منافع خود و ملت را فدا کنند. ریشه بحران و اتخاذ رویکرد سیاسی صحیح، سیاست های توسعه آمریکا و ناتو نباید.

کنعانی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر برگزاری دور جدید مذاکرات فنی و کارشناسی ایران و اوکراین در خصوص ادعای تهران گفت: مشکل خاصی برای برگزاری دور جدید مذاکرات فنی و کارشناسی نداریم و می توانیم دور جدید را برگزار کنیم. دور از این مذاکرات

وی در پاسخ به این سوال که آیا زمان دقیق دور جدید این مذاکرات مشخص شده است یا خیر، گفت: تا جایی که من اطلاع دارم هنوز زمان دقیق دور دوم مذاکرات مشخص نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید