آیا افزایش جدی تورم در راه است؟ روزهای تلخ اقتصاد ایران

آیا افزایش جدی تورم در راه است؟  روزهای تلخ اقتصاد ایران

به نظر می رسد تورم سفره خانوار را گرفته است. چرا که بر اساس گزارش مرکز آمار، تورم ماهانه گروه های اصلی «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» 4.1 درصد است که بالاترین تورم ماهانه از ابتدای سال تاکنون است.

مریم فکری در خبرآنلاین نوشت: آخرین آمارهای رسمی حکایت از جریان تلخی در اقتصاد ایران دارد. اینکه تورم عمیق شده و سفره های مردم کوچکتر شده است. این در شرایطی است که بارها از زبان مدیران ارشد دولت سیزدهم ادعا و وعده کاهش تورم را شنیده ایم، اما آنچه که نسبت به اقتصاددانان هشدار دادند وضعیت قرمز شاخص های اقتصادی بود.

آخرین گزارش مرکز آمار ایران حاکی از آن است که تورم ماهانه در آذرماه معادل 2.9 درصد بوده که از یک سو نسبت به آبان ماه 0.7 واحد درصد افزایش داشته و از سوی دیگر بالاترین تورم ماهانه از اردیبهشت ماه امسال بوده است. سال

نکته‌ای که در میان این آمارها به چشم می‌خورد، نشانه این است که تورم بر توده خانوارها حاکم شده است. چرا که بر اساس گزارش مرکز آمار، تورم ماهانه گروه های اصلی «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» 4.1 درصد است که بالاترین تورم ماهانه از ابتدای سال تاکنون است.

تورم نقطه به نقطه دوباره جهش کرد

تورم سر به سر در آخرین ماه پاییز با یک واحد درصد افزایش نسبت به آبان ماه به 40.2 درصد رسید، بنابراین در 5 ماه آینده شاهد بازگشت تورم مو به مو به بالای 40 درصد خواهیم بود.

افزایش نقطه به نقطه تورم در شرایطی است که بانک مرکزی تورم 25 درصدی را برای سال 1402 فرض کرده است و در این شرایط دستیابی به این هدف تورمی غیرممکن است.

0.5 درصد کاهش داشته است.

در همین رابطه علی سعدوندی، اقتصاددان در یادداشتی آنلاین نوشت: سال کنترل تورم با ناکامی نسبی در رسیدن به هدف به پایان رسید.

وی خطاب به مسئولان دولت سیزدهم با تذکری طنز گفت: ارز کنترل شد، بازار مسکن پایین آمد، بورس را عامل تورم دانستید و متوقف شد، رشد نقدینگی را تا حدودی کند کردید، ترازنامه بانک ها را کنترل کرد، پس چه شد؟ ? انتظارات تورمی کنترل نشد و بانک مرکزی با تحمیل هزینه های هنگفت نتوانست به هدف خود دست یابد.

این کارشناس اقتصادی گفت: ارز هست، زیاد است، اما برای زیرساخت ها و کنترل تورم نیست.

مجید سلیمی بروینی، کارشناس افتخاری نیز در یادداشتی در خبرگزاری خبرآنلاین اظهار داشت: رشد اقتصادی ایران در یک دهه گذشته ناپایدار و عمدتا منفی بوده است. تحریم ها تاثیر اقتصادی قابل توجهی داشت.

وی افزود: دوره های متوالی تحریم های اعمال شده علیه ایران منجر به کاهش چشمگیر تولید ناخالص داخلی شده است. عدم رشد اقتصادی با تورم بالا همراه بوده است که به کاهش قدرت خرید به صورت واقعی کمک کرده است.

این کارشناس اقتصادی گفت: با نگاهی به توزیع مصرف خانوارها، فقرا در دوران رکود بیشترین آسیب را متحمل شدند و در دوره های رونق اقتصادی کمترین بهره را بردند. دهک های فقیرتر مجبور بودند برای درآمد خود به طور فزاینده ای به دستمزدها و درآمدهای خوداشتغالی تکیه کنند زیرا ارزش کمک های نقدی کاهش می یافت.

سلیمی بروجنی خاطرنشان کرد: در دوره های کاهش رشد اقتصادی، افزایش فقر ناشی از کاهش ارزش واقعی درآمد حاصل از دستمزد و خوداشتغالی است. بر این اساس، با کاهش درآمد خانوارها به دلیل تورم، آنها مجبور به کاهش مصرف شده اند و این امر بسیاری از خانوارها را به اعماق فقر کشانده است.