بودجه 1401; آیا تورم، تورم و فقر همچنان در راه است؟

بودجه 1401;  آیا تورم، تورم و فقر همچنان در راه است؟

روز جدید : بیم آن می رود که از یک سو با اجرای سیاست لغو 4 حجمی ارز و افزایش بیش از 6 برابری آن برای برخی کالاهای اساسی و داروها و همچنین افزایش قیمت ارز و افزایش سقف مالیاتی. که معمولا زیر شکل افزایش قیمت کالاها و خدمات است. بر مصرف کنندگان تحمیل می شود و در نهایت اقتصاد ایران با تورم فزاینده مواجه خواهد شد. از سوی دیگر، با محدود کردن رشد دستمزد شاغلان و بازنشستگان به میانگین 3 درصد، مجدداً در سال دوم، جامعه شاهد تکرار رشد منفی مصرف خانوارها و افزایش مداوم سطح کلی قیمت‌ها خواهد بود.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، مصرف نهایی خصوصی در سال های 2 و 2 به ترتیب 6.3 و 2.7 درصد رشد داشته است و تورم در این دو سال به ترتیب 2.7 و 2.7 درصد بوده است. یعنی رشد مصرف خانوارها از رشد تورم پیشی می گیرد.

با آغاز تقویت تحریم ها و آغاز محاصره اقتصادی گسترده در سه سال اول، مصرف خانوارها منفی 2.5 درصد و منفی 2.5 درصد کاهش یافت، در حالی که تورم در این سال ها 1.5 و 2 درصد افزایش یافت. به ترتیب مثبت است.

اگرچه سیاست های جبرانی مانند افزایش فصلی یارانه خانوارها و افزایش 3 درصدی دستمزدها و اعمال تعدیل و افزایش حقوق بازنشستگان، افزایش درآمد مشتریان و بازپرداخت مطالبات جانبازان و افزایش 4 درصدی مصرف، تورم همچنان اندک است. با افزایش قیمت ارز و افزایش قیمت عوامل تولید به 6.3 درصد افزایش یافت.

همچنین در بهار 95 با تداوم سیاست جبرانی در دولت دوازدهم، مصرف خانوارها به رشد مثبت 2.8 درصدی ادامه داد و نرخ تورم به بیش از 4 درصد رسید.

اکنون این نگرانی وجود دارد که از یک سو با اجرای سیاست لغو نرخ ارز تومان و افزایش بیش از 2 برابری آن برای برخی کالاهای اساسی و داروها – به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه، این امر باعث افزایش تورم به میزان قابل توجهی خواهد شد. حدود 2 درصد – و همچنین افزایش می یابد. افزایش قیمت ارز و افزایش سقف های مالیاتی که معمولاً در قالب افزایش قیمت کالاها و خدمات بر مصرف کنندگان تحمیل می شود، در نهایت باعث رونق اقتصاد ایران خواهد شد. از سوی دیگر، با محدود کردن رشد دستمزد شاغلان و بازنشستگان به میانگین 3 درصد، مجدداً در سال دوم، جامعه شاهد تکرار رشد منفی مصرف خانوارها و افزایش مداوم سطح کلی قیمت‌ها خواهد بود.

بنابراین مأموریت و اجرای نمایندگان مجلس برای اصلاح سیاست های لایحه بودجه دولت که متفاوت از شعارهای آن ارائه می شود، برای مردم بسیار سرنوشت ساز خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید