آیا خودروهای برقی در دست واردکنندگان مانده است؟

آیا خودروهای برقی در دست واردکنندگان مانده است؟

سامانه یکپارچه خودروهای برقی جدیدترین سامانه خرید خودروهای برقی وارداتی و داخلی است که روز گذشته برای انتخاب دور جدید خریداران خودرو افتتاح شد در اسرع وقت نسبت به پروکسی حساب های بانکی خود اقدام کنند.

در حال حاضر هفت خودروی برقی در سیستم یکپارچه شارژ می شوند و احتمالاً در هفته های آینده تعداد آنها افزایش خواهد یافت. از جمله این محصولات می توان به Sinogold Saipa، Hongchi EQM5، Honda ENS1، Audi Q5، Luna GRE، KMC EJ7، Volkswagen ID.4 اشاره کرد. قیمت نهایی فروش نقطه ورود ایران به شرح زیر است.

نام مدل نام شرکت وارد کننده قیمت نهایی فروش ورودی (ریال)
هونگچی EQM5 BMCARS 18,054,600,000
KMC EJ7 کرمان موتور 10,986,500,000
نام مدل نام شرکت وارد کننده قیمت فروش علی الحساب مبادی ورودی (ریال)
هوندا ENS1 معین هورو 18,500,000,000
آئودی EQ5 معین هورو 31,500,000,000
لونا جی آر ای ایران خودرو 9,450,000,000
Sinogold Tango 5 سایپا 10,500,000,000
فولکس واگن ID.4 ماشین ماموت 14,500,000,000

لازم به ذکر است که اغلب این محصولات در ابتدا قرار بود در قالب تاکسی های لوکس در اختیار سازمان تاکسیرانی شهر تهران قرار گیرد و پس از گذراندن مراحل آزمایشی، در سطح وسیع تری برای سایر شهرهای بزرگ کشور مورد استفاده قرار گیرد. اما حالا چه شد که این محصولات در دسترس مردم عادی قرار گرفت؟

بی میلی سازمان تاکسیرانی به خودروهای برقی یا سنگسار پلیس راهنمایی و رانندگی؟
در آذرماه سال گذشته مدیران خودرو طی مراسمی 88 دستگاه خودروی برقی آریزو 5 را به رانندگان تاکسی تحویل دادند. در این مراسم تفاهم نامه همکاری مدیران خودرو، سازمان تاکسیرانی، وزارت ایمنی و شهرداری تهران به امضای مسئولان مربوطه رسید.

حدود یک ماه پس از آن شرکت کرمان موتور 400 دستگاه ماشین برقی KMC J7 را با حضور وزیر صلح به سازمان تاکسیرانی تحویل داد. بنابراین انتظار می رفت با گذشت چند ماه از تحویل این خودروها حداقل چند تاکسی برقی در سطح شهر تهران دیده شود اما حتی یک دستگاه هم دیده نشد.

نکته قابل توجه این بود که در زمان تحویل این خودروها هیچکدام پلاک یا پلاک شخصی نداشتند. بنابراین همانطور که مشخص است خودروهای برقی عرضه شده به سازمان تاکسیرانی نمی توانند شماره این سازمان را دریافت کنند.

12 اردیبهشت 1403 شادی مالکی رئیس سازمان تاکسیرانی شهر تهران در گفت وگو با تسنیم اعلام کرد: خودروهای برقی دو شرکت کرمان موتور و آرین پلاک ملی دریافت کرده اند و منتظر دریافت پلاک تاکسی هستند. تعداد تاکسی های برقی منتظر ارسال نامه شورای عالی راه به پلیس راهنمایی و رانندگی هستند. تا دو هفته آینده وضعیت شماره ثبت تاکسی های برقی مشخص می شود.

با اینکه حدود یک ماه از این مصاحبه می گذرد اما مشاهده می شود که هنوز در پارک تاکسی های تهران امکان استفاده از تاکسی های برقی وجود ندارد. بنابراین یکی از عوامل تاخیر در استفاده از خودروهای برقی توسط سازمان تاکسیرانی را می توان سنگ اندازی پلیس راهنمایی و رانندگی در شماره گذاری این خودروها نام برد.

به هر حال این بی میلی و تاخیرهای طولانی در تمامی دستگاه های اجرایی اعم از وزارت حراست، شهرداری تهران و سایر نهادهای دولتی قابل مشاهده است و با گذشت بیش از دو سال از آزادسازی واردات خودرو همچنان می توان گفت که عرضه همچنان در حال کاهش است