اجرای 87 درصد مصوبات شوراهای آموزش و پرورش کشور/سپاه یکی از ارکان اصلی امنیت ایران است.

ساعت: 20:04
تاریخ انتشار: 1301/10/30
کد خبر: 1923420

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه 87 درصد مصوبات هیأت های آموزش و پرورش در کشور اجرایی شده است، گفت: در 44 سال انقلاب اسلامی افزایش 2 برابری دانش آموزی داشته ایم اما سه برابر شده است. افزایش برابری در ساخت کلاس های درس.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش وزارت آموزش و پرورش، یوسف نوری در سخنانی پیش از خطبه های نماز جمعه تهران ضمن گرامیداشت هفته شوراهای آموزشی و پرورشی و تبریک فرا رسیدن دهه فجر و ماه رجب گفت: در نظام نظام اسلامی به ویژه انقلاب اسلامی و حاکمیت نظام، یکی از دستورات خداوند به پیامبر اکرم در آیه 159 سوره آل عمران، مشورت است.

وی با بیان اینکه مشورت در واقع اخذ نظر مردم است که در سیره ائمه اطهار(ع) و پیامبر(ص) به خوبی دیده می شود و یکی از مهمترین اتفاقات است، خاطرنشان کرد: وقتی نظر مردم گرفته شود، حکومت اساسی‌تر و منسجم‌تر خواهد بود، او پیدا می‌کند و اعمال را مردم می‌پذیرند.

نوری با بیان اینکه استفاده از نظرات مردم در نظام اسلامی و جمهوری اسلامی متأثر از حکومت اسلامی در سیره امام خمینی (ره) به خوبی دیده می شود، تصریح کرد: زمانی که امام راحل می خواست حکومت تشکیل دهد، امام راحل را تشکیل می داد. حتی نام دولت را هم به مشارکت اضافه کردند و نظر مردم انقلابی و متدین را می خواهند و پس از تشکیل مجلس خبرگان قانون اساسی، مجدداً با مردم مشورت می کنند و قانون عالی کشور را به همه پرسی می گذارند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه استفاده از رایزنی های مردمی در سایر نقاط کشور از جمله انتخاب رئیس جمهور، نمایندگان مجلس، شوراهای اسلامی شهر و روستا و … نیز در سیره امام راحل به بالاترین حد خود رصد شده است، تصریح کرد: سطح و تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز همین سیاست را به ما نشان دادند و اوج آن در بیان گام دوم انقلاب است که سومین برکت انقلاب مشارکت مردم در عرصه های سیاسی و اجتماعی است. امور

نوری با اشاره به تشکیل شوراهای آموزش و پرورش که قانون آن در سال 73 در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، گفت: قانون شوراهای آموزش و پرورش 23 ماده دارد که در ماده اول از مردم برای مشارکت و تصمیم گیری در حوزه دعوت می شود. آموزش به استان ها، شهرستان ها و مناطق واگذار شده است.

وی با بیان اینکه هیأت های آموزش و پرورش کشور بیش از 9 هزار و 400 عضو دارند، گفت: بیش از پنج هزار جلسه هیأت آموزش و پرورش در سال گذشته در کشور برگزار شد و یکی از برکات این هیأت در حوزه آموزشی، تربیتی و زیرساختی است. در سال 1356 انجمن خیرین مدرسه ساز کشور ایجاد شد.

نوری با بیان اینکه از هر 2 کلاس درس، یک کلاس توسط خیرین مدرسه ساز ساخته شده است، تصریح کرد: در هفته گذشته جشنواره خیرین مدرسه ساز در 2 استان برگزار شد که خیرین 1100 میلیارد تومان در استان اصفهان و 700 میلیارد تومان تعهد کردند. در استان هرمزگان برای ساختن مدارس کشته شده اند

وزیر آموزش و پرورش گفت: اینها همان کسانی هستند که در زمان تحمیل جنگ به ما در جبهه های جنگ حاضر شدند و توانستند اتفاقی را رقم بزنند که نتیجه آن امروز به رهبری مقام معظم رهبری پرچم استقلال را در جهان برافراشته ایم. رهبر انقلاب اسلامی.


وی با اشاره به اقدام اخیر پارلمان انگلیس مبنی بر قرار دادن سپاه در فهرست مراکز تروریستی، خاطرنشان کرد: گلایه دارند که پرچم استقلال را به اهتزاز درآورده ایم و سپاه یکی از نهادهایی است که در دوران جنگ تحمیلی مردم را بسیج کرده است. به گونه ای که همانطور که امنیت انقلاب حفظ شد پس از جنگ تحمیلی نیز این جریان مردمی تحت عنوان جبهه مقاومت به کشورهای دیگر صادر شد و از آن می ترسند.

نوری افزود: سپاه نیروی رسمی کشور است و آنها حق این کار را ندارند و ما از این نهاد رسمی کشور حمایت می کنیم و در این نهاد نقش آفرینی کرده و اقدامات پارلمان انگلیس را محکوم خواهیم کرد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه شوراهای آموزش و پرورش استان ها با حضور استانداران تشکیل می شود، گفت: شوراهای آموزش و پرورش استان ها تاکنون بیش از 25 هزار مصوبه را تصویب کرده اند و از جمله جلساتی هستند که بیشترین مصوبات و مهمتر از تعداد مصوبات را دارند. اجرای مصوبات این شورا است که تاکنون 87 درصد از مصوبات شورا در کشور اجرا شده است.

وی تاکید کرد: محور این کار خیر، تامین دسترسی عادلانه دانش آموزان، الگویی برای منطقه و فعال سازی ظرفیت مردم و نهادها است.

نوری با بیان اینکه برای افزایش ظرفیت مردم و نهادها نیازمند تغییراتی در قانون هیأت های آموزش و پرورش برای قدرت بیشتر به مردم هستیم، تصریح کرد: با توجه به آموزه های دینی و فرمایشات رهبر انقلاب به نظر می رسد. که این اتفاق خواهد افتاد و با توجه به شعار تبلیغاتی دولت باید این کار را انجام دهیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اقدامات این وزارتخانه و مقایسه وضعیت امروز با ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی گفت: رشد دانش آموزان از اول انقلاب دو برابر شده و به 16 میلیون رسیده است اما رشد کلاس های درس. بیش از 3 برابر است.

وی گفت: سرانه فضای آموزشی در اوایل انقلاب برای هر دانش آموز 1.5 متر مربع بود اما با وجود همه تحریم ها و مشکلات به بیش از پنج مترمربع رسیده است و این از برکات حضور و حضور مردم است. مشارکت در کمک به نظام آموزشی

نوری خاطرنشان کرد: رشد بیش از 16 برابری اردوهای فرهنگی و تربیتی دانش آموزان، رشد بیش از 150 برابری در مدارس با استعدادهای درخشان که امسال موفق به کسب 20 مدال طلا در المپیادهای جهانی شدند و رشد آموزشکده های فنی نیز از جمله این دستاوردها هستند.

وی با اشاره به ارتقای سرانه باسوادی بیان کرد: میزان باسوادی افراد 10 تا 49 ساله در اوایل انقلاب حدود 47 درصد بود که امروز به حدود 97 درصد رسیده است و این یکی از برکات شکل گیری است. نهضت سوادآموزی به دستور امام خمینی (ره).

دیدگاهتان را بنویسید