مردم در برابر مصوبات شوراهای عالی فضای مجازی و انقلاب فرهنگی بی دفاع شدند

مردم در برابر مصوبات شوراهای عالی فضای مجازی و انقلاب فرهنگی بی دفاع شدند

رئیس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران امروز با ابلاغ «قانون اصلاح قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری» رسماً مصوبات شورای عالی فضای مجازی را ابلاغ کرد. فضایی و انقلاب فرهنگی در صورتی که اصولی باشد در راستای قانون و بدون اعتراض خواهد بود. حاکمیت قانون بود، چنین قانونی هرگز ابلاغ و اجرا نشد.

26 آذر 1398، حدود 10 ماه پس از آغاز به کار یازدهمین دوره شورای اسلامی، طرح اصلاح قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری تقدیم مجلس شد. این طرح در عین حال با انتقادات قابل توجهی همراه بود، اما انقلابیون مجلس بدون توجه به انتقادات، روند بررسی این طرح را آغاز کردند و سرانجام در نهم خرداد 1401 این طرح به تصویب مجلس رسید. این طرح برای تصویب به شورای نگهبان ارسال شد، اما این نهاد با استناد به اصول 158، 173، 3، 110 و 34 قانون اساسی موافقت نمایندگان را رد کرد. شورای نگهبان دو بار دیگر در دی و بهمن 1401 مصوبه نمایندگان را رد کرد تا اینکه سرانجام در 20 اردیبهشت 1402 شورای نگهبان مصوبه اصلاحی نمایندگان را تصویب و به مجلس فرستاد.

چند روز بعد رئیس مجلس طرح اجرایی را به رئیس دولت سیزدهم ابلاغ کرد و روز گذشته، دوم خردادماه، ابراهیم رئیسی رسما قانون «اصلاح قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری» را برای اجرای این قانون ابلاغ کرد. نهاد و زیردستان و نهادها.

فاجعه در راه است

دیوان عدالت اداری با توجه به نوع اقداماتی که انجام می دهد، یکی از مهم ترین نهادهای فعال در جمهوری اسلامی برای رسیدگی به دعاوی شهروندان به شمار می رود. دعوا در اصل 34 قانون اساسی یکی از حقوق ایرانیان ذکر شده است: «دعوا حق هر مسلمان است و هرکس می تواند برای رسیدگی به دادگاه های صالحه مراجعه کند. همه مردم ملت حق دارند چنین دادگاه هایی داشته باشند و هیچ کس را نمی توان از دادگاهی که به موجب قانون حق استیناف در آن دارد منع کرد. یکی از راه های دعوا به طور منطقی مخالف اقدامات مؤسسات و تأیید آنها است.

اصل 173 قانون اساسی تلاش می کند از طریق تشکیل دادگاه اداری به این سمت برود. این اصل می گوید: «برای رسیدگی به شکایات، شکایات و اعتراضات مردم نسبت به مقامات یا واحدها یا مقررات دولتی و استیفای حقوق آنان، دادگاهی به نام «دادگاه اداری» زیر نظر رئیس قوه قضائیه تشکیل می شود. سیستم. قانون حدود اختیارات این دادگاه و نحوه عملکرد آن را مشخص کرده است.

در سال‌های اخیر با تقویت فعالیت‌های شوراهای عالی در جمهوری اسلامی و تشکیل شوراهای جدید با اختیارات فراقانونی، امید نهادهایی مانند دیوان عدالت اداری و دیوان عالی کشور برای استیناف از شهروندان. دو برابر شده اند و با اصلاح قانون تشکیل دیوان عدالت اداری از سوی مجلس، در واقع این حق از این نهاد سلب شد، بنابراین فاجعه در راه است.

ماده 12 قانون اصلاح قانون تشکیلات دیوان عدالت اداری، رسیدگی به مصوبات شوراهای عالی فضای مجازی و انقلاب فرهنگی را از صلاحیت دیوان عدالت اداری خارج کرده و می‌گوید: این موضوع از حوصله این ماده خارج است. اما رسیدگی به مصوبات و تصمیمات هیأت های مذکور از قبیل هیأت ها (کمیسیون ها)، کارگروه ها (کمیسیون ها)، شوراها و ستادها در صلاحیت دیوان عدالت اداری است.

حتی پیش از آن نیز در تبصره ماده 12 «در خصوص تصمیمات قضایی قوه قضائیه و صرفاً آیین نامه ها، بخشنامه ها و تصمیمات رئیس قوه قضائیه و مصوبات و تصمیمات شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس خبرگان رهبری و شورای عالی امنیت ملی مشمول این ماده هستند.

منظور از این ماده در واقع این است که مصوبات شورای عالی فضای مجازی و انقلاب فرهنگی که صرفاً با اختیارات رهبری در اصل 110 قانون اساسی ایجاد شده است، در شرایطی مطابق قانون خواهد بود که از از منظر قانون اساسی (اصل 85)، مجلس تنها نهاد قانونگذاری در جمهوری اسلامی تلقی می شود.

قانونگذاری بدون روند قانونی

با قانون جدید نمایندگان، مصوبات شوراهای عالی فضای مجازی در مفاد قانون لحاظ شده و امکان اعتراض آنها از بین می‌رود، زیرا مصوبات آن‌ها برای تبدیل شدن به قانون مراحل قانونی را طی نمی‌کند. مصوبه مجلس زمانی معتبر و نافذ می شود که شورای نگهبان با شرع و البته قانون اساسی مطابقت داشته باشد، اما مصوبات شوراهای عالی انقلاب فرهنگی و فضای مجازی با قانون اساسی و امکان نظارت قضایی سازگاری ندارد. ، از تاریخ تصویب لازم الاجرا خواهد بود.

این اتفاق در شرایطی رخ داد که این نهادها عملاً از نظارت عمومی خارج شده اند و مردم و رسانه ها راهی برای پرسش از آنها ندارند. جلسات این نهادها شفاف نیست و عموم مردم نمی دانند چه تعداد و چه میزان در آن پذیرفته شده است. به این ترتیب و با قانون جدید نمایندگان، قانون اساسی جمهوری اسلامی به ویژه اصل 85 آن نقض شد.

اگر قرار است شوراهای عالی قانونگذار باشند، باید قانون اساسی اصلاح شود، اما اگر تصمیمات آنها قانون نیست، طبیعتاً امکان رسیدگی قضایی به آنها و شکایت باید برای مردم باز باشد. اما مجلس به جای حل این دو مشکل، مصوبات شوراهای عالی فضای مجازی و انقلاب فرهنگی را در حالی که قانون اساسی چنین دیدگاهی ندارد، قانون اعلام کرد.

آیا جاده بسته است؟

اگرچه نمایندگان مجلس و دولت سیزدهم تمام تلاش خود را برای اعتبار بخشیدن به مصوبات شوراهای عالی انقلاب فرهنگی و فضای مجازی و بستن هر چه بیشتر دست شهروندان انجام دادند، اما رأی صادره از سوی شعبه چهل و دوم دیوان عالی کشور 27 اردیبهشت نشان داد که هنوز امید وجود دارد، اگرچه راه بسیار دشوار است.

سابقه این تصمیم به این صورت است که یکی از شهروندان با طرح شکایت به دادگاه عمومی و اعتراض به رأی صادره از این دادگاه و شعبه تجدیدنظر، بر اساس اصل 85 قانون اساسی، شورای اسلامی تنها مرجع قانونگذاری است و قوه مقننه منحصراً از آن اوست و هیچ کس دیگری چنین اختیار و اختیاری ندارد. این مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی که مستلزم حقوق و تکالیف است، ماهیت قانونگذاری و در صلاحیت انحصاری شورای اسلامی است.»

صدور چنین رأیی در یکی از شعب دیوان عالی کشور، اگرچه ضمانت اجرای آن منوط به همین پرونده است، اما نشان داد که شهروندان می توانند از مصوبات شوراهای عالی فرهنگ به محاکم عمومی شکایت کنند. انقلاب و فضای مجازی و بی توجهی به آرای صادره از سوی دادگاه عمومی و تجدیدنظر امیدوار است به دیوان عالی کشور اعتراض کند. امیدی که البته در هر مورد متفاوت است و باید شامل نظرات و دیدگاه های سیاسی و میزان دلبستگی قضات رسیدگی کننده به پرونده در دیوان عالی کشور باشد.

دیدگاهتان را بنویسید