از ارتقای اقتصاد کشور غافل شدیم


ساعت: 12:29
تاریخ انتشار: 1401/03/02
کد خبر: 1840841

در اولین رویداد خصوصی سازی بین المللی در اقتصاد ایران؛

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: خصوصی سازی باید به گونه ای باشد که به دموکراتیزه شدن یعنی دموکراتیزه شدن اقتصاد منجر شود اما این لحظه ای است که ما از آن خبر نداشتیم و اقتصاد کشور ما اقتصاد مردمی نبود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمدباکر کلیباف رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز (دوشنبه، دوم خرداد) در اولین رویداد بین المللی خصوصی سازی در اقتصاد ایران که در اجلاس سران برگزار شد، گفت: امروز اقتصاد مهمترین عرصه برای تغییر در اقتصاد ایران است. پاشنه آشیل مهم در اقتصاد. این یک مشکل زخم قدیمی است که چندین دهه بر کشور سایه سنگینی می افکند.

وی گفت: طبیعتا بزرگانی هستند که در عرصه اقتصاد و کارآفرینی باتجربه، آگاه و پیشگام هستند. بنابراین وارد بحث های تخصصی و مفصل در این زمینه نمی شوم، بلکه تا حد امکان در قسمت دوم وارد می شوم صحبت كردن انتقاد جدی به این موضوع مربوط به بله، بهتر است ابتدا به یک نقطه افتخار در کشور اشاره کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: امروز نعمت بزرگی در کشور داریم که به دلیل مشکلاتی که داریم کمتر به آن توجه کرده ایم. استقلال نعمتی است که خداوند در قرآن از آن به عنوان موهبت بزرگ و هدیه خداوند به مردم یاد کرده و نعمت استقلال، عزت و هویت است.

وی ادامه داد: استقلال نعمتی است که باید در جامعه و حکومت، عزت، استقلال و آزادی حکومت آن حفظ شود و دیگران نمی توانند در آن تصمیم بگیرند. تاریخ کشور ما فراز و نشیب های زیادی داشته و علاوه بر نقاط درخشان، نقاطی نیز داشته است تاریکی در آن نیز وجود دارد. زمانی بود که سفیر یک دولت خارجی همه چیز را برای کشور ما تعیین می کرد. به همین دلیل است که باید قدر نظام مقدس جمهوری اسلامی را بدانیم که هویت ملی و اسلامی ما را حفظ کرده و به ما استقلال تصمیم گیری داده است.

کلیباف تاکید کرد: خارجی ها می خواهند بیش از چهل نفر از ما پذیرایی کنند مسیر خواسته ها و علایق خود را قرار دهید، اما آنها شکست خوردند. این مردم و این انقلاب با همه سختی ها با قدرت و پیروزی در عوض از موقعیت خود دفاع کردند. همیشه داخل مسیر سختی های این کوه، باید دیدی را که به قله داریم حفظ کنیم و آن را در جنبه های مختلف زندگی حفظ کنیم، انگار یکی می خواهد پا روی استقلال ما بگذارد. در عوض تحمل کنیم

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: برکات استقلال، عظمت و عظمت و سربلندی کشورمان است که گاه مغفول مانده و در میان مشکلات کشور پنهان می شود. ما ایرانیان و مسلمانان حاضریم جان و مال خود را بدهیم، اما هیچ کس نمی تواند قدمی بر عزت و کرامت بگذارد. افتخار و احترام به ما اجازه دهید.

وی افزود: این مسیر ما با برکت یکایک مردم به ویژه شهدا و ایثارگران و همه کسانی که در عرصه های مختلف جنگیده و خون ریخته اند شروع کردیم و به استقلال خود افتخار می کنیم که برای این افتخار بهایی می پردازیم.

کلیباف گفت: این یک افتخار است مطابق با دو مبنا و اصل محقق شده است، نکته اول تکیه بر مردم است، زیرا هر اقدام موفقی که در این بخش صورت گرفته است، شاهد آگاهی مردم از این حرکت هستیم. دوم اینکه ایمان به سنت های الهی و لطف خداوند ما را در درون نگه می دارد مسیر مجموعه موفقیت

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اقتصادی که امروز چالش ماست، چالشی است که اگر به آن توجه نکنیم، عزت، استقلال و موفقیت ما را تحت تاثیر قرار می دهد. موضوع خصوصی سازی یا دموکراتیزاسیون اگر بدون رانت و به درستی انجام شود و به اختیار سپرده شود، بخشی از این امر است. یک چالش تصمیم خواهد گرفت. باید توجه داشته باشیم که وقتی برای چنین شیئی تلاش می کنیم، ممکن است اشتباهاتی مرتکب شویم که به آنها اشاره خواهیم کرد.


خصوصی سازی باید به دموکراتیزه شدن منجر شود

وی گفت: در خصوصی سازی باید به حفظ و ارتقای مجموعه ای که می خواهیم واگذار کنیم توجه کنیم. خصوصی سازی باید به گونه ای باشد که به دموکراتیزه شدن منجر شود، یعنی اقتصاد را دموکراتیزه کند، اما این لحظه ای است که ما و اقتصاد کشورمان نمی دانستیم. اقتصاد ملی او نبود.

کلیباف گفت: در حوزه انتخابیه در باره اش به من بگو خصوصی سازی، نکات روشن و ساری ما داریم. مرجعیت این نکات متعلق به حضرت امام (ره) است که فرمودند این نباید دولتی باشد بلکه باید اقتصاد ملی باشد. وی همچنین در سال 58 با صنعتگران و اصناف اصفهان دیدار کرد و با بیانی عمیق و ساده موضوع اقتصاد را به عنوان مهمترین چالش زمانه مطرح کرد. در دهه 60 حضرت امام فرمودند آنچه مردم در حوزه اقتصاد می توانند انجام دهند، دولت نباید در آنها دخالت کند، اما متأسفانه این دخالت ها اتفاق افتاده و در حال فکر کردن است. مرد حوزه اقتصاد دولت ها هستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: علیرغم همه تاکیدات بر این موضوع بخش و بیانات رهبر معظم انقلاب در واقع شاهد چیز دیگری است. بدیهی است ما مسئولان معتقد نیستیم که اگر می خواهیم دولت توانمند داشته باشیم، باید تعبیرمان با دولت قوی و دولت مقتدر متفاوت باشد. حکومت زمانی قوی و صادق است که توسط مردم و فرد، جامعه اداره شود قوی بودن.


مدیریت قوی تا قوی بودن مردم برمی گردند

وی افزود: حکمرانی قوی قوی است. بودن مردم برمی گردند. گاهی این کلمه را شفاهی می گیریم، اما حاضر نیستیم برای آن هزینه کنیم. سرمایه گذاری، باعث افتخار بخش خصوصی، شناخت دانمارک و سودآوری این بخشها و در نهایت ایجاد عزت در این حوزه کاری دشوار، پرهزینه و خونبار است. این نیاز به امنیت و ثبات دارد.

کلیباف گفت: نیازمند ثبات در قانونگذاری و امنیت در تصمیم گیری هستیم که سرمایه و سرمایه گذار بدون آن فرار کند. با این حال باید کارایی و بهبود بنگاه ها را از طریق فروش باور کنیم و هزینه کنیم.

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید