اقدامات میراث فرهنگی در مرکز ویرانی قزوین قرار دارد

وی افزود: قصد ندارم سازمان میراث فرهنگی را زیر سوال ببرم اما با توجه به اینکه قزوین حدود 5 برابر باغ های سنتی، باغ ها و صنایع مدرن دارد، مدیریت ضعیف آثار میراثی موانع و مشکلاتی را ایجاد می کند.

شهردار قزوین با اشاره به کمبود آب در دو سال گذشته گفت: سازمان بگستان در راستای احیای باغات قدم برداشته و با خرید آب از قنوات به آبیاری کمک می کند. این سازمان همچنین در زمینه اطفاء حریق باغات، بازکردن جاده ها و چمن زنی فعال است.

این مسئول تاکید کرد: باغ های باقی مانده باید در اختیار مردم قرار گیرد اما اکنون به بهانه میراثی بودن، قدرت را از مردم گرفته اند و باعث ضرر و زیان باغداران شده اند.

وی با اشاره به ممانعت باغستان برای رشد این شهر گفت: اکنون با مشکلات حمل و نقل دست و پنجه نرم می کنیم و باید از طریق باغستان مسیری ایجاد کنیم زیرا طرح شهرسازی این امر را می طلبد.

سوء مدیریت موروثی باید برطرف شود

صباغ با تاکید بر اینکه سازمان میراث فرهنگی نباید باعث تخریب آثار شود، ادامه داد: با وجود مدیریت و هزینه های انجام شده برای ایجاد مسیر باغستان، متاسفانه شاهد سوء مدیریت در حوزه میراث فرهنگی هستیم.

وی تصریح کرد: زمانی می توانیم هویت گذشته را حفظ کنیم که از مدیریت لازم دانش و فناوری استفاده کنیم.

شهردار قزوین با اشاره به هزینه های سنگین احیای رودخانه گفت: روزانه حدود 10 هزار لیتر آب باغستان را تامین می کنیم.

صباغ درباره بافت فرسوده قزوین گفت: اکنون می بینیم که افرادی را اسیر کردند تا بودجه پارچه فرسوده را بگیرند.

وی تاکید کرد: هر جا که نام میراث گذاشته شود، مکان در همه جا حفاظت می شود و نه مرمت می کنند و نه به مالک اجازه مرمت می دهند، در نهایت محل تبدیل به خانه معتادان و مشکلات فرهنگی می شود.

صباغ تصریح کرد: من مدافع باغستان، میراث و جنوبی ترین نقطه شهر هستم و همچنان در آنجا زندگی می کنم اما باید کارها مدیریت شود چرا که بافت جنوبی شهر را تخریب کرده است.

این مسئول افزود: تخریب باعث بی عدالتی، سوء مدیریت و فشارهای روحی و روانی به مردم می شود بنابراین باید با مدیریت صحیح میراث را حفظ و احیا کنیم.

وی بیان کرد: در کل کشور اولین استانی که به سازمان میراث فرهنگی کمک کرد شهرداری قزوین بود و سند آن مرمت سعدالسلطان و دولت خانه صفوی بود اما سازمان میراث فرهنگی در عین حال که باید تعامل داشته باشد فقط از آن سود می برد.”

پروژه شهید انصاری ۷۶ درصد پیشرفت دارد

صباغ با اشاره به پیشرفت 76 درصدی پروژه احداث خیابان انصاری شرقی گفت: این پروژه به بهانه وجود مسجد مدرسه حیدریه به تعویق افتاده است.

این مسئول گفت: منطقه آخوند به قزوین افغانستان تبدیل شده و 7600 مهاجر افغانستانی در آن اسکان داده شده اند.

وی ادامه داد: مردم را به نام هویت تاریخی جابجا می کنیم و نام بازآفرینی شهری را بر تخریب محله ها می گذاریم، در صورتی که افراد آواره شوند دیگر برنمی گردند و ما مسئول آسیب رساندن به هویت آنها هستیم.

شهردار قزوین گفت: حریم ساختمان مشخص شود و اختیار واگذاری به ادارات کل استان ها داده شود.

صباغ در پایان گفت: قزوین شهر خوبی با مردمی اصیل، اصیل، شهید پرور و فرهیخته است و می توان برنامه های خوبی را در آن محقق کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید