این ویتامین از کبد چرب جلوگیری می کند

این ویتامین از کبد چرب جلوگیری می کند

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی فسا درباره طرح تحقیقاتی محققان بر روی کبد چرب گفت: نتیجه این مطالعه نشان داد که حفظ سطح ویتامین D در حدود 20 تا 25 نانومول در لیتر برای مردان و زنان ایرانی جمعیت می تواند از کبد چرب جلوگیری کند

دکتر رضا همایونفر با بیان اینکه برای این پژوهش حدود 2100 نفر از تهران به صورت تصادفی انتخاب شدند و در خصوص جزئیات این طرح تحقیقاتی گفت: این پژوهش با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی فسا و دانشگاه علوم پزشکی بهشتی انجام شد. در طی آن وضعیت کبد، سطح چربی و ویتامین D در افراد مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: نتایج این مطالعه نشان داد که حدود 34 درصد از جمعیت مورد مطالعه دارای کبد چرب بودند. این نتیجه تقریباً نتایج سایر مطالعات را تأیید می کند. مطالعات مشابهی که در بین ایرانیان و کشورهای منطقه انجام شده است، شیوع بیماری کبد چرب غیر الکلی را بین 30 تا 40 درصد تخمین زده است.

یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی فسا با بیان اینکه این مطالعه سطح ویتامین D نمونه را بررسی کرد، افزود: بررسی ها نشان داد که سطح ویتامین D افراد مورد مطالعه در وضعیت نامناسبی قرار دارد. در کل جمعیت مورد مطالعه، هیچکدام دارای سطوح کافی ویتامین D نبودند و همه درجات متفاوتی از کمبود ویتامین D داشتند.

همایونفر ادامه داد: اگر میزان ویتامین D در زنان کمتر از 18 نانومول در لیتر و در مردان کمتر از 21 نانومول در لیتر باشد، خطر ابتلا به کبد چرب در آن افراد افزایش می یابد. نتیجه گیری ما این بود که حفظ سطح ویتامین D در حدود 20-25 نانومول در لیتر برای مردان و زنان در جمعیت ایران می تواند از بیماری کبد چرب جلوگیری کند.

وی با اشاره به اهمیت ویتامین D گفت: ویتامین D یکی از موضوعاتی است که اخیرا بسیار جذاب شده است و تحقیقات زیادی روی آن انجام شده است. به عنوان مثال، تأثیر ویتامین D بر کنترل قند خون یا خطر ابتلا به سرطان در تحقیقات مورد بررسی قرار گرفته است. مطالعات نشان داده است که گیرنده ویتامین D با بیان حدود 200 ژن مرتبط با متابولیسم بدن مرتبط است و به همین دلیل طیف وسیعی از بیماری هایی که تحت تأثیر کمبود ویتامین D قرار می گیرند کاملاً توجیه می شود.

به گفته این محقق، یکی از مهم ترین مواردی که در بحث بیماری کبد چرب غیر الکلی و ارتباط آن با ویتامین D باید بررسی شود این است که تحقیقات نشان می دهد کمبود ویتامین D باعث افزایش سطح التهاب در بدن می شود و التهاب یکی از مواردی است که این ماده حاوی اسیدهای چرب غیر الکلی است، بنابراین محققان این مطالعه بر این باورند که کمبود ویتامین D خطر ابتلا به کبد چرب را افزایش می دهد.

همایونفر در ادامه با بیان اینکه مصرف مداوم مکمل ها برای افزایش سطح ویتامین D در بدن از نظر پزشکی جایز نیست، گفت: پیشنهاد می کنیم به جای مصرف مداوم مکمل ها، افراد مبتلا به کمبود ویتامین D سبک زندگی خود را تغییر دهند و سعی کنند خود را کاهش دهند. قرار گرفتن در معرض نور خورشید را افزایش می دهد که می تواند منبع اصلی ویتامین D باشد، قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مدت 10 دقیقه تا یک ربع باعث آفتاب سوختگی نمی شود، اما باعث تولید ویتامین D در بدن می شود.