باید با طالبان مقابله کنیم/ نگرانی های ویژه ای در مورد داعش داریم


ساعت: 10:03
تاریخ انتشار: 1401/01/11
کد خبر: 1818622

وزیر امور خارجه روسیه در سومین نشست وزرای خارجه افغانستان در تونس چین گفت: ما علاقه خاصی به این واقعیت داریم که داعش می خواهد کشورهای همسایه و کل منطقه را بی ثبات کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه امروز (پنجشنبه) در سومین نشست وزرای خارجه افغانستان در تونس، پایتخت چین، گفت: این نشست در زمان بسیار مناسب برای دستیابی به اجماع در مورد افغانستان برگزار می شود. دولت موقت افغانستان تجربه ندارد و با تحریم های غرب مواجه است، اما باید در مبارزه با تروریسم دوام بیاورد و پیشرفت کند. دولت طالبان باید از فرصت های دوجانبه و چندجانبه استفاده کند.

وزیر خارجه روسیه ادامه داد: باید با تجارت در افغانستان تعامل برقرار شود و این ممکن است به حکومت طالبان مشروعیت دهد. وزارت خارجه روسیه اولین ویزای دیپلماتیک افغانستان را صادر کرد.

لاوروف افزود: «سازمان ملل متحد نقش تعیین کننده ای دارد و می تواند هماهنگ کننده خوبی در این زمینه باشد. در نشست مشورتی خود در مسکو به این موضوع اشاره کردیم که سازمان ملل باید نقش مهم تری در این زمینه ایفا کند و پیام آن به اجلاس خوب بود، اما انتظار داریم سازمان ملل فعال تر باشد. ما کمک های بشردوستانه را به افغانستان فرستاده ایم و باید کارهای بیشتری انجام دهیم. برای ارسال کمک های بشردوستانه به هماهنگی نیاز است. کشورهای غربی در مورد کمک های افغانستان سوء استفاده می کنند و سردرگم هستند.

او گفت: «ما باید با طالبان مقابله کنیم. ما به ویژه نگران این هستیم که داعش می خواهد کشورهای همسایه و همچنین کل منطقه را بی ثبات کند. تجهیزات نظامی آمریکا و ناتو در آسیای مرکزی غیرقابل قبول است و نمی توانند در منطقه همکاری کنند. آنها مخالف امنیت منطقه هستند و ما نمی توانیم آن را بپذیریم.

وی همچنین به مهاجران افغانستانی اشاره کرد و گفت: باید مراقب مشکلات مهاجران افغانستانی باشیم چرا که این امر می تواند کشورهای ما را با خطر جدی مواجه کند. حتی اگر بخواهند مشکلات انسانی را پوشش دهند، باید هوشیار باشیم. مواد مخدر یک درصد عواید افغانستان را تشکیل می دهد. کشاورزان افغان به دلیل مشکلات معیشتی اقدام به کاشت خشخاش می کنند و پنج میلیون معتاد در کشور وجود دارد که یک میلیون نفر از آنها زن و کودک هستند و جامعه جهانی باید به کشت محصولات جایگزین در افغانستان کمک کند.

وزیر امور خارجه روسیه افزود: بخش صحت افغانستان نیز حائز اهمیت است و حضور چندین ساله ناتو در افغانستان وضعیت این کشور را بدتر کرده و مردم افغانستان را تحت فشار قرار داده است. کشورهای غربی باید مسئولیت پذیرتر و از نظر مالی مسئولیت پذیرتر باشند. ایالات متحده در حالی که مقصر اصلی است و به بهانه کمک به قربانیان 11 سپتامبر، دارایی های افغانستان را به گروگان می گیرد، از مسئولیت خود طفره می رود. افغانستان چه ارتباطی با حملات 11 سپتامبر داشت؟ صداقت آمریکا در مبارزه با تروریسم زیر سوال است.

وی گفت: واشنگتن از نفوذ خود در سازمان های بین المللی استفاده می کند. ما باید همدلی خود را در سطح منطقه برای کمک به افغانستان افزایش دهیم.» ما فرمول مسکو را داشتیم. ما سازمان همکاری شانگهای را داریم و مکانیسم های موجود باید افزایش یابد و ترویکا این پتانسیل را دارد و می تواند به بازسازی افغانستان کمک کند. ما نیازی به آمریکا نداریم و نباید اجازه دهیم یک کشور مطابق با منافع ژئوپلیتیک خود عمل کند و باید به مردم افغانستان کمک شود. در پایان سال گذشته سه محموله به افغانستان فرستادیم و بسته دیگری را آماده کردیم.

وزیر خارجه روسیه گفت که روسیه از بیانیه مشترک در نشست تونس حمایت می کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید