بیمه 25 درصد باقیمانده تناسب حقوق بازنشستگان را پرداخت نمی کند

بیمه 25 درصد باقیمانده تناسب حقوق بازنشستگان را پرداخت نمی کند

عباسعلی سلطانی نیا (رئیس شورای عالی اتحادیه بازنشستگان تامین اجتماعی) در گفتگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: بخش زیادی از بیمه شدگان اجباری سازمان تامین اجتماعی کارکنان دولت هستند که یا با قرارداد دولتی هستند. یا به صورت قراردادی در سازمان های دولتی کار کنند.

وی درباره مهم ترین مسائل مربوط به صندوق بیمه اجتماعی گفت: اولین نکته پذیرش استقلال سازمان بیمه گر است. ساختار سازمان تامین اجتماعی باید از پایین به بالا ارتقا یابد. این سازمان با گستره ای که از نظر مخاطب، امکانات و سرمایه دارد باید جایگاهی بالاتر از امروز داشته باشد.

سلطانی کیا در خصوص انتخاب مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی توسط وزیر کار گفت: تامین اجتماعی یک نهاد عمومی غیردولتی است و صاحبان اصلی آن بیمه شدگان شاغل و بازنشسته و کارفرمایان هستند. در تصمیم گیری ها باید حقوق این سه گروه نیز در نظر گرفته شود.

رئیس شورای حاکمیتی اتحادیه عالی بازنشستگان تامین اجتماعی به سنگینی وظایفی که دولت ها و مجامع مختلف در این سال ها بر دوش این صندوق گذاشته اند، اشاره کرد و گفت: متأسفانه دولت به حاکمیت خود سپرده است. وظیفه ایجاد سامانه جامع رفاهی و تامین اجتماعی به این صندوق است.» او دست از کار کشید و از زیر بار وظیفه خارج شد.

وی افزود: در واقع اجبار گروه های بی شماری به حمایت از این صندوق بدون تسویه بدهی دولت به صندوق یکی از مشکلات اساسی است. سازمان تامین اجتماعی در حال حاضر مبالغ هنگفتی به دولت بدهکار است و به همین دلیل نمی تواند آنطور که باید به بیمه شدگان و مدیران خود خدمات ارائه کند.

رئیس هیات مدیره کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی با اشاره به ضعف ارائه خدمات بهداشتی و درمانی توسط این سازمان گفت: قانون الزام درمان رایگان بیمه شدگان این سازمان یکی از وظایفی که انجام نمی شود یکی از مهم ترین دلایل آن باری است که بر دوش سازمان افتاده و کار را دشوار کرده است.

سلطانی کیا گفت: در سال 1400 طی نامه ای از رئیس جمهور از رئیس جمهور درخواست کردیم که صندوق جداگانه ای برای بیمه شدگان تحمیل شده به سازمان ایجاد کند تا مشکلات این بیمه شدگان حل شود و مشکلات صندوق تامین اجتماعی کاهش یابد. .

وی همچنین گفت: درخواست ما از دولت این است که صندوق تامین اجتماعی را از منابع عمومی محروم نکند، چرا که به کشور و ارتش و سایر صندوق هایی که زیر پوشش آن هستند کمک بلاعوض می دهد. به عنوان مثال وزارت بهداشت به ازای هر نفر برای درمان بیمه شدگان هزینه ای پرداخت نمی کند. اما تا امروز دولت نتوانسته بدهی خود را به این صندوق بازپرداخت کند.

رئیس هیات عامل اتحادیه عالی بازنشستگان تامین اجتماعی همچنین به باقی ماندن 25 درصد تناسب حقوق بازنشستگان اشاره کرد و گفت: منابع پرداختی 25 درصد مابقی تناسب سال 1400 در سال 1396 مشاهده شد. قانون بودجه 1401 و 90 هزار میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته و پرداخت شد. همچنین در جریان واگذاری سهام شرکت شازند به تامین اجتماعی عنوان شد که این بدهی سازمان بابت تکمیل تقسیم تناسبی بوده اما مستمری بگیران تا امروز حق خود را دریافت نکرده اند.

وی گفت: همچنین نسبتی که برای مستمری بگیران سال های 1386 و 1385 در تخصیص تناسب 1400 در نظر گرفته شده صحیح نبوده و احکام این مستمری بگیران باید تعدیل شود.

سلطانی نیا به افزایش حقوق بازنشستگان اشاره کرد و گفت: حقوق بازنشستگان باید متناسب با حق بیمه ای باشد که در طول سنوات کاری خود پرداخت کرده اند. دستمزدها نیز طبق ماده 96 قانون تامین اجتماعی باید افزایش یابد. بر اساس این اصل، «سازمان موظف است با توجه به افزایش هزینه زندگی، با تصویب هیئت وزیران».

وی تاکید کرد: قانون مشخص است و باید طبق قانون عمل کنیم، اینکه هر سال برای افزایش با مبلغی کمتر از معیشت چانه زنی کنیم درست نیست. همچنین خواسته ما این است که قانون تعدیل حقوق بازنشستگان در مجلس تصویب شود تا حقوق هر ساله متناسب با هزینه معیشت و تورم احیا شود و ارزش حقوق بازنشستگان کاهش پیدا نکند.

سلطانی نیا گفت: هر ساله نسبت اولین حقوق مستمری بگیران به حداقل دستمزد مشمول بیمه باید رعایت شود. به عبارت دیگر، اگر حقوق فردی در زمان بازنشستگی سه برابر حداقل دستمزد قابل بیمه باشد، حقوق وی باید در تمام سالها ثابت بماند، اما متأسفانه افزایش معکوس حقوق، این نسبت را شکسته و ارزش یک را کاهش می دهد. حقوق و قدرت خرید در طول سالها.دستمزدها را می دهد و به کف می رساند. این نوع افزایش دستمزد با عدالت بیمه فاصله زیادی دارد.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به احیای حقوق فرزندان و همسران بازنشستگان تامین اجتماعی اشاره کرد و گفت: بر اساس مصوبه سال 71، حقوق فرزندان و همسران بازنشستگان تامین اجتماعی مشمول تغییراتی است که توسط دولتمردان و مستمری بگیران انجام می شود. از صندوق ملی از آنجایی که مجلس اکتبر حقوق کارمندان دولت و مستمری بگیران را تغییر داد و در نتیجه حقوق فرزندان و همسران افزایش یافت، این افزایش باید برای بازنشستگان از DOO نیز اعمال شود.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه عالی بازنشستگان تامین اجتماعی در پایان به مخالفت کارگران و مستمری بگیران با واگذاری سهام بانک رفاه اشاره کرد و گفت: بانک رفاه متعلق به کارگران و مستمری بگیران است و دولتی نیست. که دولت می تواند اختیارات خود را تسلیم کند.

سلطانی نیا تاکید کرد: در صورت واگذاری سهام این بانک به بخش خصوصی، علاوه بر بی توجهی به حقوق کارگران و مستمری بگیران، اختلالات جدی در تامین سرمایه و خدمات سازمان به وجود خواهد آمد. بانک رفاه یک صندوق بازنشستگی بازنشستگان است و در مواقع ضروری سازمان کسری خود را از این بانک جبران می کند بنابراین واگذاری آن باعث ایجاد انواع مشکلات برای سازمان می شود.

دیدگاهتان را بنویسید