تنها 4 سال فرصت داریم تا از دام جمعیت فرار کنیم/ ایران در سال 96 از فهرست کشورهای جوان خارج شد.


ساعت: 16:16
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۳/۲۳
کد خبر: 1855714

وافی، استاد حوزه و دانشگاه و فعال جمعیتی گفت: ایران تا سال 1405 گرفتار خواهد شد و تنها چهار سال فرصت داریم تا از این وضعیت خارج شویم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش یزدرسا ، حجت الاسلام وافی در نشست تخصصی فعالان جمعیت با بیان اینکه در حوزه جمعیتی مسئولان واقعیت ها را بیان نمی کنند، گفت: جامعه برای اقدام در این مهم باید با واقعیت های موجود مواجه شود.

وی گفت: بحث جمعیت و زاد و ولد یکی از موضوعاتی است که هزار سال پیش مطرح شد و ائمه ما چاره ای اندیشیدند و پرونده ایشان بسته شد، بنابراین این موضوعی نیست که بخواهیم درباره آن صحبت کنیم و برنامه ریزی کنیم. روز.”

وافی ادامه داد: اگر 50 نفر به عنوان فعال در منطقه در سراسر کشور فعالیت کنند، کار تمام شده و دغدغه های موجود در منطقه از بین می رود.

وی گفت: مسئله جمعیت کشور ما صدها برابر مسئله انرژی هسته ای برای دشمن اهمیت دارد.

وی گفت: برخی از آمارها حتی رنگ لباس فرم مدارس را تحت تاثیر قرار داده است و حتی در کشورهایی مانند آمریکا تغییر قوانین، سبک زندگی و سبک زندگی تغییر کرده است.

وافی ادامه داد: برخی ایسم ها از جمله فمینیست ها خانواده را به شدت تحت تاثیر قرار داده و جایگاه زن را متزلزل کرده است.

وی افزود: فمینیست ها زمانی تولد فرزندان را ظلم به زنان می دانستند و رویدادهای مهمی را در کشورهای مختلف جهان جشن می گرفتند.

وافی همچنین به تاثیر تصویب برخی قوانین در کشوری مانند آمریکا بر سبک زندگی مردم اشاره کرد و گفت: افزایش 40 درصدی طلاق در آن کشور به نوعی آسیب جدی به خانواده و ازدواج وارد کرده است.

وی ادامه داد: موج طلاق در کشور ما شروع شده و اگر چاره ای اندیشیده نشود ۱۵ سال دیگر این موج به اوج خود می رسد.

وافی با بیان اینکه موسسه ای در آمریکا برای ترویج و کنترل زایمان در ایران راه اندازی شده است، افزود: 390 نفر از کشورمان نیز به خارج از کشور رفته اند و در این زمینه آموزش دیده اند که برخی از آنها وزرای دولت های مختلف گذشته بوده اند. “

این فعال سیاسی با اشاره به برخی سیاست های غلط گذشته در دهه 70 گفت: مصر وعده داده است که نرخ زاد و ولد را در کشور ما به صفر برساند و تنها ایران و چهار کشور دیگر آن را امضا کرده اند.

وافی یادآور شد: ایرانی‌ها هفت سال از چینی‌های 73 ساله و آلمانی‌های 53 ساله جلوتر بودند و همین امر باعث شد این اتفاق را معجزه ایرانی در ایران بدانند.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب بر کثرت مردم تاکید دارند و معتقدند هر کاری برای کنترل جمعیت انجام می شود باید بعد از 150 میلیون نفر اتفاق بیفتد، افزود: این سخنان عمق اهمیت موضوع جمعیت را نشان می دهد.

وافی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب 93 14 دستور به سازمان تبلیغات اسلامی، سمینارها و بسیاری از نهادها در این زمینه داده اند، گفت: این دستگاه ها با وجود الزامی بودن این دستورات کوچکترین واکنشی نسبت به این موضوع نشان نداده اند. .

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: از سال 1379 تا 1400 حدود 450 درصد کاهش موالید داشتیم و نتیجه این شد که در آبان 85 حدود 24 جوان داشتیم، پنج سال بعد به 23 میلیون، در سال 95 به 20 میلیون رسید. و در سال 1400 به 14 میلیون و 100 هزار جوان رسید.

وافی افزود: 41 میلیون زن در کشور داریم که 63 درصد آنها را زنان 30 تا 60 ساله تشکیل می دهند و در سال 1405 تقریباً 63 درصد زنان کشور دیگر نمی توانستند باردار شوند و 37 درصد دختران در دهه 70 و دهه 1980. مانند یک پنجم آنها در درجه اول نابارور و یک پنجم آنها در درجه دوم نابارور هستند.

وی ادامه داد: در مجموع سه پنجم جمعیت 41 میلیونی زن کشورمان صاحب فرزند می شوند، به عبارتی در سال 1405 کشور ما در دام جمعیت گرفتار می شود و یازدهمین کشور مسن دنیا می شویم. “

وافی گفت: در سال 96 از لیست کشورهای جوان حذف شدیم و در سال 1420 سومین کشور قدیمی جهان خواهیم شد.

وی گفت: ما اکنون جزو کشورهای میانسال هستیم. ما فقط 4.5 سال فرصت داریم که در دام جمعیت نیفتیم.»

وافی با بیان اینکه بسیاری از خانواده ها موضوع گرانی و کمبود پوشک و… را مطرح می کنند، افزود: آیا ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، بنیاد مستضعفان و… نمی توانند. برای افتتاح یک کارخانه پوشاک؟

وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب فرمودند خطر کاهش جمعیت از هر خطری بیشتر است، گفت: ایشان مدام تاکید می کنند که مواظب باشیم اشتباهی را که قبلاً رخ داده ادامه ندهیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید