تکرار تاریخ بازار ارز؛ بانک مرکزی چند کارکردی شده است

تکرار تاریخ بازار ارز؛  بانک مرکزی چند کارکردی شده است

وقتی فشار سیاسی کمتر و موتور رشد دلار آرام شده است، افزایش کسری بودجه و سیاست های انبساطی در اقتصاد باعث تحریک تورم می شود و به مرور زمان انباشت تورم و کنترل قیمت ارز باعث افزایش تراز تجاری منفی و در نهایت افزایش می شود. تورم در قیمت ارز منعکس می شود و قیمت ارز را افزایش می دهد

اختاز نیوز نوشت: تاریخ تکرار می شود، اقدامات فعلی بانک مرکزی مشابه اقداماتی است که پس از تشدید تحریم ها در دوره ترامپ انجام شد، اما از آنجایی که بانک به عنوان شاکی نتوانست منافع صادرکنندگان را تامین کند، سقوط کرد. در یک معضل قرار گرفت و کمیته اقدامات ارزی با آن برای تأمین منافع هر دو کشور در شرایط موجود تأسیس شد.

گزارش تورم دی ماه منتشر شد که تورم این ماه به 51.4 درصد رسید. بررسی ها نشان می دهد که تورم دی ماه بالاترین سطح تورم در شش ماه گذشته بوده است. تورم و روند افزایشی دلار طرفین مشکلات اقتصادی کشور است و در ایجاد مشکلات در اقتصاد به یکدیگر کمک می کند.

به عنوان مثال، زمانی که فشارهای سیاسی کمتر شده و موتور رشد دلار آرام شده است، افزایش کسری بودجه و سیاست های انبساطی در اقتصاد باعث تحریک تورم می شود و به مرور زمان افزایش تورم و کنترل قیمت ارز افزایش می یابد. تراز تجاری منفی و در نهایت تورم که در قیمت ارز منعکس می شود و قیمت ارز را افزایش می دهد، علاوه بر این افزایش ریسک های سیاسی برای کشور باعث افزایش قیمت دلار و انتظارات تورمی می شود و علت آن می شود. رشد تورم در ابتدای سال جاری سیاست حذف ارز ترجیحی و رشد تورم باعث افزایش قیمت دلار شد و در دی و آذر به دلیل افزایش ریسک های سیاسی و انتظارات تورمی قیمت دلار افزایش یافت. و این باعث یکی از تورم های بالای دی ماه در کشور شد.

در شرایطی که افزایش تورم دلالان را در بازارهای مختلف داغ کرده است، بررسی‌ها نشان می‌دهد که مالیات بر ثروت به یکی از پایین‌ترین سطوح در چند سال اخیر رسیده است، برخلاف بیشترین سهم از رشد مالیات و درآمد مالیاتی در اقتصاد کشور. ، مربوط به مالیات است.این مالیات مستقیمی است که شامل افراد حقیقی، شرکت ها و بنگاه ها می شود.این مالیات هزینه تولید کننده را افزایش می دهد و بر سود شرکت ها فشار می آورد. از سوی دیگر، تورم بالا در کشور باعث افزایش ورود نقدینگی به بازارهای موازی می شود، زیرا با افزایش تورم، مردم برای حفظ قدرت خرید نقدینگی خود، آن را وارد بازارهای دیگر مانند مسکن، خودرو، طلا، ارز می کنند. ، لوازم الکترونیکی و …. تا بتوانند قدرت خرید خود را حفظ کنند.

در چنین شرایطی با توجه به افزایش مالیات ها، قیمت های دستوری و مشکلات مختلف تولیدکنندگان، صاحبان سرمایه ترجیح می دهند برای کسب سود بیشتر، نقدینگی خود را به جای اینکه به سمت تولید بروند، در بازارهای موازی قرار دهند، اما به افزایش تورم دامن می زنند.

افزایش مالیات بر ثروت و مالیات بر عایدی سرمایه چیزی است که می تواند به عنوان مانعی برای ورود نقدینگی به بازارهای موازی عمل کند تا با تأثیرگذاری بر ورود نقدینگی به این بازارها، نرخ تورم را در بازارهای موازی محدود کند و بتواند تا حدی منحرف کردن جریان نقدی به سمت تولید

بررسی ها نشان می دهد که افزایش وام ازدواج و تسهیلات جوانان برای جمعیت نمی تواند تاثیر مطلوبی در رشد ازدواج داشته باشد و رشد جمعیت در شرایط مطلوبی قرار ندارد، بنابراین بودجه برای جوانان جمعیت برای سال آینده نسبت به سال جاری کاهش یافته است و این اقدام خوبی برای کنترل تورم و نقدینگی است زیرا فشار وام مسکن دولت بر بانک ها را کاهش می دهد زیرا کاهش تورم و آرامش اقتصادی انگیزه بهتری برای رشد جمعیت است.

در کشورهای اروپایی با افزایش جمعیت میانسال، شعارهای انتخاباتی عمدتاً مربوط به مراقبت های اجتماعی و افزایش خدمات برای سالمندان است و تمرکز از رشد اقتصادی تغییر می کند. با توجه به اینکه اهرم جمعیتی کشور حاکی از رشد نسبت مستمری بگیران به کارگران در آینده است، هزینه صندوق بازنشستگی نیز افزایش خواهد یافت که در کنار کاهش درآمد به دلیل کاهش درآمد، برای دولت مشکل ساز خواهد شد. جمعیت کارگر و تولید جوان بر مشکلات بودجه ای دولت می افزاید، به همین دلیل است که اگر سهم صندوق بازنشستگی در بودجه افزایش یابد، هزینه ها به نسبت درآمد افزایش می یابد و پول ملی تحت تاثیر محدود کردن رشد اقتصادی آینده قرار می گیرد.

بانک مرکزی روز قبل در بخشنامه ای به صرافی ها اعلام کرد که اجازه خرید و فروش ارز از صادرکنندگان را ندارد، هرچند در گفت و گوی شفاهی هدف رفع تکلیف اعلام شده بود.

در روزهای پایانی آبان و روزهای اول خطر، کمیته اقدام ارزی به بانک مرکزی منتقل شد تا بانک مرکزی در بازار ارز انعطاف‌پذیر شود و کنترل بیشتری بر منابع ارزی داشته باشد.

بررسی ها نشان می دهد که تاریخ در حال تکرار است پس از تشدید تحریم ها در دوران ترامپ، بانک مرکزی نیز چنین اقداماتی را اعمال کرد، اما از آنجایی که این بانک به عنوان شاکی نتوانست منافع صادرکنندگان را تضمین کند، با مشکل مواجه شد و کمیته اقدام ارزی را هدف قرار داد. ایجاد شده تا منافع دو طرف را در شرایط موجود تضمین کند. اکنون برای کنترل بازار ارز، بانک مرکزی می خواهد کنترل خود را بر منابع ارزی افزایش دهد، اما گسترش وظایف بانک مرکزی تمرکز را از وظایف اصلی بانک مرکزی و با کم توجهی به منافع کاهش می دهد. و نیازهای تولیدکنندگان و صادرکنندگان، منابع ارزی را تحت تأثیر قرار می دهد

انباشت گواهی سکه افزایش یافت

اونس طلا به بالاترین میزان در 9 ماه گذشته رسید. دلار تهران نیز تحت تاثیر اخبار سیاسی در حال افزایش است و پیش بینی مراحل بعدی آن دشوار است. این روزها دلار در شرایطی در حال فعالیت است که تحلیلگران و معامله گران می گویند شرایط معاملات ریسکی است اما ریسک های سیاسی پای خریداران را به بازار باز کرده و قیمت ها را بالا برده است.

سکه امامی وارد محدوده مقاومتی مهمی شده است که با توجه به حباب بالای آن می توان انتظار کاهش سرعت رشد سریع آن را داشت. روز گذشته در شرایطی که فشار بر روی گواهی سکه افزایش یافت، اوراق با پشتوانه سکه در همان محدوده نوسان 5 درصدی خریداری شد و اختلاف سکه با بازار آزاد به 4.6 میلیون تومان رسید و سکه اوراق با پشتوانه به بیش از 2 میلیون رسید.

موجودی به بازار سرمایه برمی گردد

بازار سرمایه روز گذشته برای دومین روز متوالی در قرمز بسته شد، اما گروه پالایشی شاتران سازب سبز ماند و صف خرید این سهام در نقطه‌ای از بازار مانع از فروش صف‌ها شد. اگرچه در دو روز گذشته بازار سهام در حال اصلاح بود، اما صف‌های فروش زیاد نبود و صف‌های فروش سران بازار در روز گذشته برچیده شد و برخی از سهام عمده در پایان روز متضرر شدند که پیش‌بینی می‌شود تعادل را به بازار سهام پس از دو روز اصلاح خواهد کرد. تحلیلگران معتقدند تا زمانی که ارزش معاملات در سطح بالایی باشد، بازار سرمایه جای نگرانی ندارد و می توان به این بازار امیدوار بود.

دیدگاهتان را بنویسید