حکم ۵ ناشر متخلف نمایشگاه کتاب صادر شد

به گزارش خبرگزاری موج


هفتمین جلسه از جلسات روزانه علی رمضانی معاون دفتری و سخنران دوره سی و پنجم نمایشگاه بین المللی کتاب تهران امروز چهارشنبه 26 اردیبهشت ماه برگزار شد.

سخنگوی نمایشگاه با اشاره به موضوع نظرسنجی بازدیدکنندگان «آیا قیمت کتاب ها را رضایت بخش می دانید»، گفت: 72 درصد از مردم اعلام کردند که قیمت کتاب های عرضه شده در بخش حضوری رضایت بخش نیست، 51 درصد. بسیار کم، 26 درصد کم، 16 درصد متوسط ​​و 9 درصد بالا و 2 نفر بسیار راضی هستند.

همچنین محدودیت ساعات بازدید به ویژه در ساعات صبح، گرانی کتاب و شلوغی غرفه ها از نقاط ضعف و کدهای تعبیه شده در درب غرفه ها، دسترسی آسان با مترو و نزدیکی غرفه امانات به سالن از نقاط قوت نمایشگاه اعلام شده است.

وی افزود: مردم افزایش تخفیف کتاب و همچنین تعداد کیوسک های خدمات اجتماعی را پیشنهاد کردند. در جلسه کمیته ناشران داخلی مطرح شد که ناشران در قیمت گذاری آثار به مردم توجه بیشتری داشته باشند. گسترش نقشه افزایش می یابد و غرفه اطلاعات نیز بازآرایی می شود زیرا مکان بسیار آموزنده ای هستند. با توجه به جشن امضای مورد انتظار ناشر، ممکن است کمی عجله داشته باشیم که امیدوارم آنها بتوانند بهتر از پس آن برآیند.

به گفته علی رمضانی 39 جلسه در هشت سالن برگزار شد.

سخنگوی نمایشگاه درباره بررسی تخلفات رخ داده در هفتمین روز نمایشگاه گفت: کمیته رسیدگی و نظارت بر تخلفات در مجموع 5 رای صادر کرد که عمده تخلفات مربوط به فروش کتاب های نامرغوب بود، فروش کتاب هایی که مغایرت با قوانین نمایشگاه و همچنین ارائه تخفیف های بالاتر از حد مجاز در راهنمای سبک. تصمیم اتخاذ شده به شرح زیر است: توبیخ با درج در پرونده، تعهد و رفع تخلف، تعطیلی غرفه و پنل مجازی آرای صادره. همچنین در جلسه روز سه شنبه، کسر 50 درصد از مطالب فیلمبرداری شده برای سال بعد و محرومیت یکساله از تجهیزات کمکی برای برخی ناشران متخلف لحاظ شد.

علی رمضانی همچنین درباره میزان فروش کتاب در این رویداد گفت: تا پایان روز هفتم در بخش حضوری نمایشگاه 216 میلیارد تومان فروش داشتیم که 142 میلیارد تومان آن از طریق درگاه های رسمی بوده است. و بقیه از طریق درگاه های غیر رسمی (نقشه کارت و پول نقد). در قسمت مجازی نمایشگاه شاهد جدول فروش 96 میلیارد تومانی بودیم که 65 میلیارد تومان سهم ناشران و 31 میلیارد تومان مربوط به کتابفروشان بود. در نهایت مجموع فروش نمایشگاه کتاب تا پایان روز هفتم به 312 میلیارد تومان رسید.

به گفته سخنگوی نمایشگاه کتاب، در بخش مجازی نمایشگاه برگزار شده در 355 هزار نسخه، 545 هزار نسخه به فروش رسید.

وی همچنین گفت: 67 هزار و 700 بسته کتاب در بخش مجازی به دست مردم رسیده است. از کتابفروشان و ناشران می خواهیم که بسته ها را سریعتر آماده کنند تا زمان انتظار کمتر باشد.

علی رمضانی با پیش بینی حضور گسترده مردم در مصلی امام خمینی (ره) در روزهای آینده از مردم خواست با وسایل نقلیه عمومی به نمایشگاه کتاب بیایند.

سخنگوی نمایشگاه کتاب در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر گردآوری چند کتاب در نمایشگاه توضیح داد: بر اساس قوانین نمایشگاه کتاب، هیئت نظارت و ارزیابی نمایشگاه حق جمع آوری کتاب ها را دارد. به نظر می رسد مغایر با قوانین انتشار است و این تناقض را می توان در طرح جلد یا محتوای کتاب یافت. این امکان وجود دارد که وزارت ارشاد برای صدور مجوز کتاب اصلاحاتی را در متن کتاب انجام دهد و ناشر کتاب اصلاح شده را برای دریافت اعلامیه عرضه کند، اما نسخه اصلاح نشده آن را می توان به بازار عرضه کرد. لذا در صورت وجود نسخه ای بر خلاف مجوز، کتاب ها از غرفه حذف خواهند شد. البته ممکن است کتابی با وجود داشتن مجوز، مغایر با مقررات نشر باشد و هیئت نظارت درخواست کند کتاب از نمایشگاه حذف شود. طبیعتاً کتاب جمع آوری خواهد شد.

علی رمضانی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر نظارت بر آرای صادره از سوی ناشران متخلف، اظهار کرد: در هر سالن و بخشی ناظران بر اجرای حکم و ادامه حکم نظارت دارند. در واقع در برخی راهروها یا ادارات، ناظری وجود دارد که در مرحله اجرا از نداشتن دستگاه آشپزی فعال ناشر متخلف اطمینان حاصل می کند که باید با دقت بیشتری انجام شود.


آیا این خبر مفید بود؟




خدمات سئو برای وب سایت ها