خانه تکانی در تیم اقتصادی دولت

خانه تکانی در تیم اقتصادی دولت

المیرابابایی: حدود 16 ماه از روی کار آمدن دولت سیزدهم می گذرد، اما شرایط اقتصادی ایران آنطور که انتظار می رفت بهتر نشده است و تیم اقتصادی دولت نه تنها تصمیمات موثرتری برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور نگرفته است، بلکه در واقع با جهش قیمت ارز و طلا در روزهای اخیر مانعی جدی شده است، اثبات اینکه زمان به سرعت می گذرد و روزمرگی را طی کرده و بر اقدامات کوچک و ناکارآمد تکیه می کند، پاسخی به وضعیت فعلی اقتصادی و آنچه هست نیست. در واقع نشان می دهد که آیا تورم نزدیک به 50 درصد و رشد اقتصادی نزدیک به صفر درصد است و خروجی این شاخص ها در جدول مردم و معیشت آنها کمبودها و مشکلاتی وجود دارد که طبق نظر کارشناسان اقتصادی، رهایی از آن وجود دارد. تصمیمات مهمی را می طلبد و برای رسیدن به این دو امر مهم باید ترکیب تیم اقتصادی دولت را تغییر داد و نقشه راه و برنامه مشخصی ترسیم کرد. n برای توسعه اقتصاد ایران. از سوی دیگر کارشناسان معتقدند با ادامه روند صعودی نرخ ارز و ضعف تیم اقتصادی دولت در انجام برخی اقدامات برای ساماندهی اقتصاد کشور، زمزمه های تغییر در تیم اقتصادی به گوش می رسد و اینها. زمزمه ها در مورد 2 یا 3 چهره دیگر از جمله صالح آبادی رئیس است.کل بانک مرکزی که در آستانه انتقاد است و صحبت ها و حدیث های زیادی در مورد تغییر و حتی اخبار عصبانیت او شنیده می شود، پس از خبر انصراف از بانک مرکزی. جلسات رئیس کل بانک مرکزی و عدم حضور وی در ساختمان شیشه ای میرداماد، گمانه زنی ها در مورد استعفا یا برکناری وی تشدید شد. از سوی دیگر صحبت ها و احادیثی در مورد تغییر رئیس سازمان برنامه مطرح شد که میرکاظمی نیز درگیر ترافیک کاری تهیه برنامه هفتم توسعه و تهیه لایحه بودجه سال 1402 بوده است. از سوی دیگر او با انتقاد نهادها برای عدم توزیع بودجه مواجه است و طرف سوم این مثلث فاطمی امین وزیر صمت است که چندی پیش از مجلس کارت زرد گرفت و پس از استیضاح ناموفق ماه گذشته مجلس منتظر تصمیم بهارستانی هاست و کارت زرد به دلیل ادامه روند افزایش قیمت خودرو است. حال باید دید عملکرد اقتصادی دولت اصلی که قرار بود مشکلات اقتصادی کشور را ریشه کن کند، تحت تاثیر کدام بخشی از بدنه اقتصادی قرار می گیرد.

کنایه سنگین نماینده تیم اقتصادی

سارا فلاحی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره لزوم تغییر تیم اقتصادی دولت گفت: برخی از وزرای دولت فعلی انگار در کوچه فامیل، دوستی و دوستی نشسته اند و دارند. به همه دوستان سیاسی، خانوادگی و علت و معلولی آنها دستور داده و اگر تیم اقتصادی خود را تغییر دهند این کار را نکنید، تیم اقتصادی شما مانند ژنرالی است که سربازی دستور می دهد و هیچکس از آنها پیروی نمی کند. وی افزود: این تیم به جای رقابت با مشکلات مردم، با خود رقابت می کند و برخی از آن رقابت ها را در لایحه بودجه 1401 می بینیم که بسیاری از برآوردهای آن اشتباه است و باز هم دست دولت را در جیب مردم گذاشت. این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: می دانیم که شما می خواهید برای مردم کار کنید، اما مراقب فرصت طلبانی باشید که می توانند خود را با هر شرایطی وفق دهند. پدرانتان میراث والایی از شهدا دارید، ایثار، فداکاری، پذیرش نخبگان، تخصص، احترام به مردم و همراهی با آنها، تا زمانی که به عهدی که با آن بستید وفادار بمانید، مردم در کنار شما خواهند بود. مردم.

تهمت زدن به دولت کار درستی نیست

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در این باره معتقد است: آقای رئیسی باید کارها را تکانی دهد، زیرا مهم تحقق شعارهایی است که در انتخابات ریاست جمهوری مطرح کرد و مردم به آن شعارها رای دادند. شعار او حکومت مردمی بود، اما آنچه امروز اتفاق می افتد بیشتر زورگویی مردم است. بهتر است پیش از آنکه دولت با راهکارهای انقلابی باری را از دوش مردم بردارد، سختی های بیشتری را تحمل کرد. وی درباره رویکردهای دولت سید ابراهیم رئیسی در حوزه اقتصاد گفت: حمل و نقل ریلی دولت اصلا درست نیست. همه اعضای تیم اقتصادی آقای رایضی مدعی بهبود وضعیت اقتصادی امروز کشور هستند که اگر ادعای آنها را بپذیریم باید توجه داشته باشیم که این وضعیت اقتصادی سالهاست که در حال وقوع است و کشور ظرفیت اصلاح یکباره آن را دارد. وجود ندارد و مردم نمی توانند این سال ها را در یک سال بگذرانند و این یکی از اشتباهات بزرگ آقای میرکاظمی است چرا که تمام فشار اصلاحات اقتصادی را در یک سال خواباند. این نماینده مجلس دهم گفت: جالب اینجاست که همه آن رویکردهایی که در گذشته مورد انتقاد برخی از این آقایان قرار می گرفت، اکنون در رأس تصمیمات اجرایی قرار دارد و خود رئیس جمهور باید موضوعاتی را که در سال های مختلف باید به آن پرداخته شود طبقه بندی و دسته بندی کند. و اصلاحات را مرحله به مرحله انجام دهند و آقایان می گویند بنزین و دارو گران نمی شود، اما به آنها بگویید چگونه گران نمی شود؟ وقتی وزیر بهداشت ارز ترجیحی را از روی 200 دارو حذف کرد چگونه می تواند ادعا کند که داروها گران نمی شود و این یک حرکت کاملا آزادانه است و یک چیز می گویند و یک چیز دیگر که در واقع نوعی تسلیم است. آدرس اشتباه است ایمن آبادی گفت: آقای رئیسی باید خانه تکانی شود زیرا مهم تحقق شعارهایی است که ایشان در انتخابات ریاست جمهوری مطرح کردند و مردم به آن شعارها رای دادند و در انتخابات نیز مردم به آقای رئیسی دادند. رئیسی لقب ارباب مستضعفین و محرومان یعنی به مستضعفین و مستضعفین رسیدگی می کند اما الان چه خبر است برای این قشر از جامعه به گونه ای سقوط کرده است که سفره ها و سبدهای خرید خانواده ها است. کوچکتر و کوچکتر می شود و مشکلات خانوار بزرگتر می شود وی افزود: به نظر می رسد تیم اقتصادی دولت به هر قیمتی می خواهد تمام اصلاحات اقتصادی انباشته شده در سال های اخیر را انجام دهد. در انتخابات ریاست جمهوری رای دادند و خودشان شدند هه کاندیداها، بعد می گویند ما همه اصلاحات را انجام داده ایم، در حالی که همه هزینه ها به پای آقای رئیسی ثبت شده است و مردانش به ناموس او می زنند و درست است که هرکسی می تواند رئیس جمهور شود. او باید بهای آن را بپردازد، اما اصلاحات اقتصادی باید به صورت عقلانی و تدریجی انجام شود تا مردم و دولت بتوانند آن را تحمل کنند.

منبع: آرمان ملی

دیدگاهتان را بنویسید