دختران ایرانی برای ازدواج باید از دختران این کشور الگو بگیرند!

در این مقاله آمده است: آیا یک دختر می تواند یک روز لباس عروس بپوشد یا بچه اش را در آغوش بگیرد؟ اتفاقا ایرانی و خارجی وجود ندارد. دختر از روزی که عروسک را در دست گرفته می خواهد روزی لباس عروس توری سفید بپوشد. اما چرا بیش از دو میلیون دختر مجرد بالای 30 سال و تقریباً همین تعداد پسر مجرد بالای 30 سال داریم؟

دختران ایرانی برای ازدواج باید از دختران این کشور الگو بگیرند!

مریم در لندن زندگی می کند و خانواده او یکی از اقشار پردرآمد جامعه محسوب می شوند. او مدیر شرکت است و خانه ای بزرگ با استخر دارد اما مراسم عروسی خود را به ساده ترین شکل ممکن ترتیب داده است. سفر چند روزه و دعوت از 6 نفر به یک مهمانی دوستانه کوچک. او می گوید: «جامعه اروپایی به شدت مراسم و نمایش بزرگ را رد می کند و این باعث می شود ازدواج به ساده ترین شکل ممکن شروع شود. با این حال، عروسی های مجلل برای ایرانیان مقیم خارج از کشور خاص است و رفتارهای غیرمنطقی در خارج از کشور برای بسیاری از افراد معتدل نیست.

حمیدا یکی از ساکنان مالزی می گوید: «به طور کلی در کشورهای آسیایی که وضعیت اقتصادی مردم نسبتاً بالا است، مانند مالزی و سنگاپور، دختران و خانواده هایشان با توجه به سطح مالی خود مراسم عروسی برگزار می کنند، اما یک ویژگی بین مراسم عروسی آنها وجود دارد. این حفظ سنت هاست. یعنی علاوه بر ساده و ارزان بودن، به سنت ها احترام می گذارند و رنگ و بویی در چشم ها نیست.

نرگس از نروژ نیز می گوید: «دختران نروژی اصلاً به جشن عروسی فکر نمی کنند و در عوض ترجیح می دهند هزینه عروسی را خرج سفر کنند. اگر مهمانی داشته باشند، آن را بسیار ساده نگه می‌دارند و در عروسی‌ها هیچ کیک و غذا یا شام رنگارنگی وجود ندارد.»

دکتر فهیمه نظری، جامعه شناس، مدرس دانشگاه و پژوهشگر حوزه خانواده در پاسخ به این سوال به «ایران» می گوید: در تقویم جمهوری اسلامی ایران روز ولادت حضرت معصومه (س) به عنوان یک روز درج شده است. روز دختر در روایتی آمده است که رسول خدا می فرماید: «دختران چه فرزندان خوبی هستند، لطیف و مهربان، آماده خدمت، مهربان و غمگین، مبارک و…» این صفات در کنار صفاتی چون مسئولیت پذیری، صداقت، تعهد، وفاداری، بردباری است. و آرامش، لازمه زندگی فردی-اجتماعی همه ما مردم است که مصرف گرایی، تجمل گرایی، تظاهر و رفتارهای خودنمایی جایگزین آنها شده است.

مصرف گرایی نوعی توقع نادرست از خود و دیگران است که از سوی جامعه مصرفی به فرد تحمیل می شود و حتی در ازدواجی که «ازدواج مصرفی» نامیده می شود، او را بیشتر مصرف می کند. این مصرف و اسراف و هر چیزی که قبل از ازدواج و زندگی مشترک آماده می کند در واقع یک میل جدید است که متاسفانه در نگرش بسیاری از دختران دیده می شود. نگرش فرهنگی اجتماعی نامناسبی که جامعه را به سمت آداب و سنن بی اساس و غیرمنطقی سوق می دهد.

نظری می گوید: به نتیجه رسیدن ازدواج به یک نمایش و تظاهر ختم می شود و از سوی دیگر محتوای فرهنگی آن را کم رنگ می کند. بر این اساس در موضوعی مانند ازدواج که یکی از آداب مهم جامعه ما محسوب می شود، این رویکرد آسیب و عواقبی را به دنبال دارد.

نمايندگي نهادهاي فرهنگي در جهت تغيير معيارهاي ازدواج دختر و پسر بايد متمايزتر باشد زيرا دختر و پسر جوان از معيارهاي مهم و اساسي زندگي خود دور شده اند و به جاي اولويت بندي شاخص هايي مانند دانش، تجربه و درك بالا. روحیه شاد و مثبت، بیان خواسته ها و انتظارات به صورت واضح و منطقی، اعتماد به نفس، هماهنگی خانواده، سلامت روحی و جسمی، خودنمایی، افزایش منزلت اجتماعی، تجمل گرایی و مصرف گرایی بیشتر بها داده شد.

این جامعه شناس با تایید آنچه از دختران ایرانی مقیم خارج از کشور و تفاوت ازدواج های نسل های گذشته با امروز خوانده است، می گوید: شاید یکی از جنبه های متفاوت و رازهای ماندگار ازدواج در سنت قدیم نسبت به دوران کنونی همین باشد. اراده و تصمیم دختر و پسر برای «ساختن زندگی» بود که حالا این بنا و تصمیم ضعیف تر شد. اگر در گذشته ازدواج بر سر وجود یکدیگر بود، اکنون برای بهره بردن از موقعیت ها و فرصت ها از یکدیگر است.

الهه دختری 32 ساله است، لیسانس دارد، کار می کند و ماشین خریده است. او دوست دارد ازدواج کند اما به گفته خودش احتمال چنین چیزی خیلی کم است. با اندکی تامل و گوش دادن به سخنان الهه و بسیاری از همسالانش، دلیل این دوگانگی را می فهمیم; هزینه بالای تهیه جهیزیه، از ماشین لباسشویی و ظرفشویی گرفته تا مایکروفر، دلیل مهمی است که بسیاری از دختران را برای ازدواج عصبی می کند. به همین دلیل است که بسیاری از افراد شریک آینده خود را ترجیح می دهند که خانه، ماشین و شغل خوب با درآمد بالا داشته باشد. از طرفی با نگاهی به زندگی جوانان در کشورهای دیگر متوجه می شویم که معیار انتخاب همسر برای دختران ایرانی چیست یا دلایل تاخیر آن مانند جهیزیه کامل و تالار عروسی و این همه بزرگ. جشن عروسی آخرین چیزی است که زنان خارجی به آن فکر می کنند.