دو طرف چین یک روز جدید

دو طرف چین یک روز جدید

سرمایه گذاری چینی ها در ایران در آمار سرمایه گذاری خارجی به وضوح قابل مشاهده است. بر اساس اعلام سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی، چینی ها در دو سال گذشته حدود 227 میلیون دلار در ایران سرمایه گذاری کرده اند که اکنون به حدود 185 میلیون دلار کاهش یافته است.

چین سرمایه گذاری در ایران را ممنوع کرد

سرمایه گذاری چینی ها در ایران در آمار سرمایه گذاری خارجی به وضوح قابل مشاهده است. بر اساس اعلام سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی، چینی ها در دو سال گذشته حدود 227 میلیون دلار در ایران سرمایه گذاری کرده اند که اکنون به حدود 185 میلیون دلار کاهش یافته است. این در حالی است که ایران و چین یک سند همکاری 25 ساله امضا کرده اند و متولیان آن گفته اند بر اساس این سند، چین باید 400 میلیارد دلار در زیرساخت های ایران سرمایه گذاری کند.

این در حالی است که کارشناسان پیش از این سرمایه گذاری 400 میلیارد دلاری زیرساختی ایران را ناچیز می دانستند و معتقد بودند که نیاز سرمایه زیرساختی کشور بیش از این رقم است.

پیش از این محمدحسین روشنک، رئیس کمیته بازرگانی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا با اشاره به اینکه 400 میلیارد دلار برای ایران و چین رقم بزرگی نیست، گفته بود. آیا ایران در دوره هشت ساله دولت نهم و دهم 800 میلیارد دلار درآمد ارزی نداشت و این میزان در 8 سال چگونه در کشور هزینه شد؟

وی 400 میلیارد دلار را رقم ناچیزی برای سرمایه گذاری در زیرساخت های ایران دانست و گفت: ظرفیت سرمایه گذاری در بخش های مختلف به ویژه زیرساخت های حمل و نقل ایران چندین برابر 400 میلیارد دلار است که منتقدان تحقق آن را باورنکردنی می دانند. علاوه بر اینکه سند همکاری ایران و چین 25 ساله است، 400 میلیارد دلار در 25 سال زیاد نیست. صرفاً برای تأمین و نوسازی حمل و نقل هوایی کشور، بدون در نظر گرفتن صنعت، کشاورزی و سایر زیرساخت های اقتصادی، به سرمایه گذاری بیشتری نیاز است. اما با وجود این، چین با وجود سند همکاری 25 ساله، نه تنها 400 میلیارد دلار سرمایه برای ایران به ارمغان نیاورد، بلکه اکنون میزان سرمایه گذاری چینی ها در ایران بسیار ناچیز است.

معاون وزیر اقتصاد: از چینی ها راضی نیستیم

چین تنها 185 میلیون دلار سرمایه به ایران آورده است. علی فکری معاون وزیر اقتصاد در گفتگو با شارک توضیح داد که چینی ها از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون در 25 پروژه به ارزش 185 میلیون دلار سرمایه گذاری کرده اند.

وی که دیروز در نشست خبری حاضر شده بود، به «شرق» توضیح داد: «روس‌ها بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران در ایران هستند و حدود نیمی از سرمایه‌گذاری‌های خارجی انجام‌شده در ایران متعلق به روس‌ها است و ارزش این سرمایه‌گذاری 2.7 میلیارد دلار است که این میزان است. سرمایه ای برای توسعه میادین نفتی ایلام وارد کشور شد.

فکری همچنین تاکید کرد: یکی از مهمترین اقدامات دولت در این مدت اصلاح نظام آماری است و پس از آن تنها آمار اعتبارات جذب شده که منجر به اجرای طرح شده است وارد سامانه آماری می شود. و فقط وجوه جذب شده را روی کاغذ اعلام نمی کنیم.»

وی با بیان اهمیت گنجاندن آمار دقیق سرمایه گذاری در تصمیم گیری های اقتصادی، گفت: در دولت قبل، توتال فرانسه هرگز وارد ایران نشد و بحث ورود برند فرانسوی در حد حرف و صحبت بود، اما در رسانه هایی که اعلام کردند، ورود کردند. توتال در ایران

رئیس سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی با بیان اینکه از این پس واقعیت جذب وجوه را اعلام می کنیم، گفت: آنچه را که تمایل به سرمایه گذاری در ایران تلقی می شود و اعلام آمادگی برای سرمایه گذاری را دیگر لحاظ نمی کنیم. ایران در سیستم آماری و فقط سرمایه گذاری معتبر در حال حاضر اعلام می شود. به گفته فکری، سرمایه گذاری معتبر به این معناست که بیش از شش ماه از اخذ مجوز نگذشته باشد و سرمایه گذار بخشی از سرمایه را در پروژه سرمایه گذاری کرده باشد.

بر اساس توضیحات معاون وزیر اقتصاد، از ابتدای دولت سیزدهم تا پایان آذرماه امسال 10.2 میلیارد دلار سرمایه گذاری مصوب شد که 5.95 میلیارد دلار آن سرمایه گذاری معتبر بوده و سرمایه وارد کشور شده است. .

رئیس سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی تاکید کرد: در یک سال و سه ماه گذشته پس از روسیه، امارات دومین کشور، ترکیه سوم، چین چهارم و افغانستان پنجمین کشور هستند. سرمایه گذاری در ایران

فکری تاکید کرد: با توجه به شرایط کشور این میزان سرمایه گذاری از طریق بورس وارد کشور شد.

وی با انتقاد از میزان سرمایه گذاری چینی ها در ایران گفت: چین در مدت یاد شده حدود 185 میلیون دلار در ایران سرمایه گذاری کرده است که به دلیل حجم جلسات و مذاکرات از این میزان راضی نیستیم و چینی ها به صورت جزئی و اندک وارد شده اند. سرمایه‌گذاران متوسط ​​و کشورهای همسایه در ایران سرمایه‌گذاری‌هایی انجام شده است که بیشتر آن در بخش‌های حمل و نقل و پایانه‌های ترانزیتی است.

فخری درباره سرمایه گذاری امارات در ایران طی یک سال و سه ماه گذشته گفت: بیشتر سرمایه گذاران اماراتی در واقع اتباع غیر اماراتی و از کشورهای دیگر هستند که عمده این سرمایه گذاری ها در بخش صنعت و معدن بوده است.

سرمایه گذاری های عظیم چین در منطقه

امتناع چینی ها از سرمایه گذاری در ایران تفاسیر و تحلیل های مختلفی در رسانه های ایران داشته است که مهم ترین آنها مربوط به بحث های تحریم ایران است، اما در عین حال، چین قرارداد نفتی ارزشمندی با طالبان دارد. دولتي كه بسياري از كشورهاي جهان آن را به رسميت نمي شناسند، حدود 150 ميليون دلار امضا كرده و قول داده است تا سه سال آينده ارزش اين سرمايه گذاري به 540 ميليون دلار برسد.

بر اساس گزارش دویچه وله، اگرچه پکن حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است، اما قرارداد بزرگی را برای استخراج نفت از میدان نفتی آمودریا با طالبان امضا کرده است. مقام های حکومت طالبان روز پنجشنبه 15 جنوری از این قرارداد بزرگ رونمایی کردند. شهاب الدین دلاور سرپرست وزارت معادن طالبان و نماینده شرکت چینی CPEIC (شرکت نفت و گاز آسیای مرکزی در سین کیانگ) این قرارداد را در حضور عبدالغنی برادر معاون نخست وزیر طالبان و وانگ یو امضا کردند. سفیر چین در کابل. این اولین توافقنامه بزرگی است که طالبان از زمان به قدرت رسیدن آنها در ماه اوت سال گذشته امضا کرده است. مدت این قرارداد 25 سال است و بر اساس این قرارداد نفت از زمینی به مساحت 4500 کیلومتر مربع از میدان نفتی آمودریا استخراج خواهد شد. این میدان نفتی در سه ولایت شمالی افغانستان سرپل، جوزجان و فاریاب قرار دارد.

به گفته نمایندگان طالبان، پیش بینی می شود تولید از این منطقه از مقدار اولیه 200 تن در روز به 1000 تن و سپس به 20000 تن نفت افزایش یابد.

سرمایه گذاری شرکت چینی در این پروژه در یک سال 150 میلیون دلار و در سه سال آینده 540 میلیون دلار خواهد بود. مقامات طالبان گفتند که آنها 20 درصد در این قرارداد شریک خواهند بود و این سهم ممکن است به 75 درصد افزایش یابد.

البته علاوه بر آن، چین هم اکنون اعلام کرده است که قصد دارد یک قرارداد سرمایه گذاری 10 میلیارد دلاری در اقلیم کردستان عراق منعقد کند.

گروه سرمایه گذاری چینی Gozobay پیشنهاد سرمایه گذاری 10 میلیارد دلاری در زیرساخت های اقلیم کردستان عراق را داده است.

موسسه CIUB که در زمینه صنعت ساختمان فعالیت می کند، از پیشنهاد یک گروه سرمایه گذاری چینی به مقامات اقلیم کردستان عراق برای سرمایه گذاری عظیم در این منطقه خبر داد. این نهاد به نقل از محمد شکری، رئیس کمیته سرمایه گذاری اقلیم کردستان گفت: این میزان سرمایه گذاری برای توسعه زیرساخت هایی مانند ایجاد شبکه ریلی، نیروگاه، احداث جاده و احداث سد پیشنهاد شده است.

البته میزان سرمایه گذاری چین در عراق نیز قابل توجه است و چینی ها تنها در سال 2020 بیش از 10.5 میلیارد دلار در زیرساخت های عراق سرمایه گذاری کرده اند و پس از روسیه و پاکستان، عراق سومین کشور جذب سرمایه چینی در قالب چینی ها است. ابتکار “یک کمربند یک جاده” در سال های اخیر، عراق به آرامی به یکی از پایگاه های اصلی سرمایه گذاری چین در منطقه غرب آسیا تبدیل شده است.

وب سایت روزنامه اسرائیلی «جروزالم پست» گزارشی با عنوان «چگونه عراق به حلقه کلیدی راهبرد کمربند و جاده چین تبدیل شد»، راهبرد دولت چین برای نفوذ از طریق سرمایه گذاری در عراق به عنوان یکی از منابع اصلی تامین انرژی پایدار منتشر کرد. زیرا این غول به بررسی اقتصاد رو به رشد جهانی ادامه می دهد.

چین همچنین اخیرا قراردادی 60 میلیارد دلاری برای سرمایه گذاری در گاز قطر امضا کرده و اخیرا قراردادهای بزرگی را با عربستان سعودی و امارات متحده عربی امضا کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید