سرنوشت یک عملیات روز جدید

سرنوشت یک عملیات روز جدید

دولت در ابتدای سال جاری اعلام کرد که قصد دارد عملیات اقتصادی انجام دهد و ارز 4200 تومانی کالاهای اساسی و دارو را حذف کند و رانت ارزی را دریافت کند. کابینه ابراهیم رئیسی مدعی است اختلاف قیمت واردات کالاهای اساسی و دارو با بازار آزاد باعث قاچاق گسترده این محصولات از کشور و کمبود کالا شده است.

پس از این اتهام بود که مدیران دولتی آمارهای تکان دهنده ای از قاچاق کالاهای اساسی در رسانه ها مطرح کردند و گفتند با حذف ارز 4200 تومانی هم کمبود کالا در بازار برطرف می شود و هم قیمت ها تثبیت می شود.

دولت نیز با اجرای طرحی موسوم به «داروار» داروهای ۴۲۰۰ تومانی را از بازار دارو حذف کرد و وزارت بهداشت اعلام کرد که کمبود دارو تا پایان تابستان امسال برطرف می شود.

این در حالی است که مدیران دولتی اعلام کردند افزایش قیمت کالاهای اساسی را با پرداخت یارانه نقدی 300 تا 400 هزار تومانی جبران می کنند و یارانه دارو نیز به سازمان های بیمه گر پرداخت می شود. اما اکنون با نزدیک شدن به پایان سال 1401، شاخص های اقتصادی و وضعیت بازار نشان می دهد که عملکرد اقتصادی دولت چندان موفق نبوده است.

ایران در فهرست 10 کشور دارای بالاترین تورم مواد غذایی قرار دارد

گزارش های مرکز آمار حاکی از آن است که تورم نقطه ای محصولات غذایی در ماه های اخیر از تورم عمومی کشور جلوتر بوده و ارقام قابل توجهی را به خود اختصاص داده است. بر اساس گزارش مرکز آمار، تورم نقطه‌ای مواد غذایی در برخی از ماه‌های امسال مانند مهر و دی از مرز ۷۰ درصد گذشت.

احسان سلطانی، پژوهشگر اقتصادی در کانال تلگرامی خود در واکنش به تورم غذا در پاییز امسال نوشت که تورم مواد غذایی ایران از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون بی سابقه است.

او نوشت که «طبق آمار دولت، تورم سالانه مواد غذایی در نوامبر 1401 به 63.4 درصد رسید که از زمان جنگ جهانی دوم بی‌سابقه بود و با نرخ تورم مواد غذایی 61.1 درصد در اکتبر 1400، برای اولین بار در 13 ماه یا در یک دولت، مردم دو شوک قیمت مواد غذایی را تجربه می کنند.

در پنج سال گذشته قیمت مواد غذایی بیش از 7.5 برابر شده است که به معنای تورم سالانه 50 درصدی مواد غذایی یا تورم فوق العاده قیمت مواد غذایی است. این ابر تورم غذایی در هیچ دوره تاریخی حتی در زمان اشغال کشور در جنگ جهانی دوم تجربه نشده است.

علاوه بر این، در سپتامبر سال جاری بانک جهانی گزارش داد که تورم مواد غذایی در برخی کشورها به سطح هشدار رسیده و امنیت غذایی این کشورها در خطر است. بر اساس این گزارش، ایران با تورم اسمی مواد غذایی 81 درصد و تورم واقعی (تورم مواد غذایی منهای تورم عمومی) 29 درصد، در بین 10 کشور دارای بالاترین تورم مواد غذایی در این مدت قرار گرفت. لبنان با تورم واقعی مواد غذایی ۷۲ درصد در صدر این فهرست قرار دارد و پس از آن زیمبابوه، سریلانکا، ایران، مجارستان، کلمبیا، جیبوتی، رواندا، بورکینافاسو و کاستاریکا قرار دارند.

ادعای قاچاق گسترده مواد غذایی

اکنون دولت نه تنها نتوانسته تورم افسارگسیخته مواد غذایی و کالاهای اساسی را کنترل کند. بلکه گزارش برخی مراجع و متولیان حاکی از آن است که ادعای قاچاق گسترده کالاهای اساسی که بهانه لغو ارز 4200 تومانی بوده است را نمی توان جدی گرفت.

در همین زمینه جواد ساداتی نژاد، وزیر کشاورزی، ۲۳ اردیبهشت ماه امسال اعلام کرد که یکی از کشورهای همسایه ایران به دنبال قاچاق مقدار قابل توجهی گندم از ایران است.

به گزارش ایسنا، وی در این زمینه گفت: «گزارش‌ها حاکی از افزایش روزافزون قاچاق است که نمی‌توان از لحاظ فیزیکی از آن جلوگیری کرد. مثلاً وقتی گونی 50 کیلویی آرد را 38 هزار تومان می فروشیم، قیمت آن طرف مرز به 500-600 هزار تومان می رسد.

وی در ادامه تاکید کرد: کل گندم خریداری شده در سال 1400 4.5 میلیون تن بوده است. این نشان می دهد که این خشکسالی در مقایسه با هشت میلیون تنی که در برخی سال ها می خریدیم چقدر تولید را کاهش داده است. البته کل منطقه درگیر خشکسالی است و یکی از کشورهای همسایه ما که سه میلیون تن کمبود گندم دارد قصد دارد این کمبود را از کشورمان به صورت قاچاق تامین کند که نیاز به حفاظت دارد.

ادعای قاچاق گسترده گندم به همین جا ختم نشد و در اردیبهشت ماه امسال و در بحبوحه لغو ارز 4200 تومانی واردات کالاهای اساسی، دو معاون وزیر اقتصاد و کشاورزی با حضور در میز اقتصاد نوشتند که دو میلیون تن گندم در سال و آرد ناپدید می شود! بر اساس این گزارش، ابراهیم صیامی، مدیرکل آینده پژوهی وزارت اقتصاد مدعی شد: «هر ایرانی روزانه 310 گرم نان مصرف می کند و باید سالانه 9.5 میلیون تن گندم برای تامین نیاز کشور تامین شود. اما به طور کلی در حال حاضر 11.5 میلیون تن گندم در کشور مصرف می شود که از قاچاق و ضایعات می گوید.

وی تاکید کرد: حدود دو میلیون تن گندم و آرد در کشور معلوم نیست چه می شود و به کجا می رود؟

در ادامه این برنامه محمد قربانی معاون برنامه ریزی و اقتصاد وزارت جهاد کشاورزی مدعی شد که از دو میلیون تن گندم وارداتی به کشور حدود 250 هزار تن قاچاق بوده که نسبت به سال گذشته دو برابر شده است.

درباره بازار نفت در آستانه حذف ارز از ۴۲۰۰ تومان نیز ادعاهای مشابهی مطرح شد. اظهارات رسانه ای با عناوین «خاتمبخشی به همسایگان» و «یارانه اتباع خارجی و یارانه همسایگان» زمینه را برای حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی فراهم کرد.

در این میان نفت در بازار کمیاب شد و در برخی شهرها صف خرید نفت تشکیل شد. به گفته برخی از مدیران اقتصادی کشور، این صف ها به دلیل قاچاق گسترده نفت به ویژه از مرز سیستان و بلوچستان و عراق تشکیل شده است.

در ابتدای خردادماه امسال عبدالرحیم گلستانی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان روغن نباتی به رادیو تهران گفت: سال گذشته دو میلیون و 200 هزار تن روغن تولید شد. در حالی که نیاز کشور یک میلیون و 700 هزار تن بود. وی در ادامه تاکید کرد: پس از تغییر ساختار اقتصادی و حذف ارز ترجیحی، قیمت نفت در ایران و سایر کشورها یکسان خواهد بود. بنابراین، هیچ دلیلی برای حمل یا ذخیره روغن وجود ندارد. چرا که سال گذشته با وجود تولید دو میلیون و 200 هزار تن نفت، تقاضای کاذبی در بازار وجود داشت و رکورد تولید پاسخگوی نیاز بازار نبود.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان روغن نباتی گفت: با توزیع ارز ترجیحی، کشورهای همسایه از جمله عراق، افغانستان، پاکستان، ترکیه، عربستان سعودی و امارات انبوه کشورمان را لمس خواهند کرد.

آمار مبهم از قاچاق مواد غذایی

اکنون آمارهای ادعایی برخی از کابینه سیزدهم حاکم در مورد قاچاق گسترده مواد غذایی مورد تردید جدی قرار گرفته است.

عبدالمجید اتحادی، مدیرعامل سازمان اموال و اموال و معاون وزیر اقتصاد در گفت و گو با شارک درباره میزان قاچاق کالاهای اساسی در سال گذشته و امسال گفت: قاچاق کالاهای اساسی و مواد غذایی کم و بیشترین میزان قاچاق کالاهای اساسی است. کالا مربوط به مواد اولیه دامپروری می باشد جهت تعیین تکلیف به سازمان مالکیت تحویل داده شده است.

وی توضیح می دهد: «در حال حاضر حدود 127 هزار تن مواد اولیه دامی قاچاق در خوزستان وجود دارد که پس از طی مراحل قانونی به بازار تزریق می شود. اما در بحث قاچاق مواد غذایی چه صادراتی و چه وارداتی این رقم بسیار ناچیز است.

در تاریخ 21 اردیبهشت 1401 ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با رد ادعای قاچاق فراوان آرد و گندم و امیرمحمد پرهام فر مدیرکل پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به رادیو تاک توضیح داد که «قاچاق آرد و گندم آنقدر وجود ندارد که زیاد باشد و بازار را تحت تأثیر قرار دهد. اما از سوی دیگر شاهد تخلفات گسترده در توزیع داخل هستیم».

وی تاکید کرد: یکی از مسئولان اعلام کرد 300 هزار تن آرد قاچاق داریم. اما با پیگیری های انجام شده مشخص شد این آمار مربوط به یکی از موارد در استان های کشور و برای مدت 10 سال بوده است.

محمدرضا مرتضوی، رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان آرد ایران نیز به ادعای قاچاق سه میلیون تن گندم واکنش نشان داد و به پایگاه خبری رویداد۲۴ گفت: این آمار بعید به نظر می رسد. زیرا ظرفیت هر کامیون برای حمل آرد 10 تن است و این مقدار آرد باید با 300 هزار کامیون قاچاق شود و روزانه هزار کامیون آرد باید از مرز خارج شود و هیچکس نمی تواند جلوی این میزان قاچاق را بگیرد.

وی ادامه داد: به نظر من این ارقام چیزی جز آمار و نشر اکاذیب نیست، مصرف آرد توسط تجارت و صنعت و مصرف آرد صنعتگران در کشور مشخص است.

در حوزه پزشکی نیز وضعیت به همین منوال است و نه تنها ادعاهای متعدد مبنی بر قاچاق گسترده دارو از سوی نهادهای بازداشتگاهی رد شده است، بلکه ماه هاست که کمبود قابل توجه دارو در رسانه های ایران خبرساز شده است.

دیدگاهتان را بنویسید