شگفتی گردشگران از زیبایی عربستان/عکس

شگفتی گردشگران از زیبایی عربستان/عکس

شهر العلا که در مساحتی به مساحت 22500 کیلومتر مربع با جاده های مدرن احاطه شده توسط بیابان ساخته شده است، حدود 1000 کیلومتر با ریاض، پایتخت عربستان سعودی فاصله دارد.

این شهر خانه بسیاری از تمدن‌ها است، جایی که اولین زندگی در آن به صدها هزار سال قبل بازمی‌گردد، این شهر برای پذیرایی از بازدیدکنندگان از سراسر جهان، تحت یک فرآیند بازسازی گسترده قرار گرفته است.

در این روند که به تخریب نکردن بافت تاریخی و طبیعت آن توجه شد، جاده‌ها، رستوران‌ها، هتل‌ها و تأسیسات ساخته شد و پروژه‌های زیربنایی مدرن برای تبدیل العلا به مرکز جاذبه اجرا شد.

برای آسیب نرساندن به بافت تاریخی در معماری شهر، هماهنگی سبک و رنگ بناهای جدید با بناهای قدیمی نیز توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می کند.

در شهر العلا که با درختان نخل و گیاهان مختلف بیابانی تزیین شده است، در ساختمان ها و بناها از رنگ زرد کویری مانند و رنگ های مختلف بژ و قهوه ای استفاده شده است.

به گفته وزارت گردشگری عربستان، کاوش های انجام شده در این منطقه نشان می دهد که تاریخ این شهر به دوران پارینه سنگی یعنی 200 هزار سال پیش برمی گردد.

با بررسی های باستان شناسی انجام شده در شهر العلا، مقبره ها و آثار باستانی کشف شد که مشخص شد مربوط به عصر مفرغ است.

شهر العلا علاوه بر کشف آب های زیرزمینی و توسعه کشاورزی، میزبان پادشاهی لحیان بود و نقش مهمی در تجارت عود به مصر و بین النهرین داشت.
سپس رومیان بر العلاء حکومت کردند. با تولد اسلام و شکست رومیان، آل علا پس از قرن ششم دوباره تحت سلطه اعراب قرار گرفت.

کوه اطلب که در پادشاهی نبطیان مقدس شمرده می شود، در تاریخ آلا جایگاه مهمی دارد.

در وسط کوه اطلب گذرگاهی طبیعی بر روی زمینی صخره ای و در سمت راست آن تالار حک شده در صخره به نام دیوان قرار دارد.

در حیاط میزهایی حکاکی شده در صخره ها وجود دارد که گمان می رود برای مهمانان ساخته شده باشد.

در کوه اطلب مقبره ها، تزئینات و موقوفات وجود دارد که نبطیان برای برگزاری مراسم، اعیاد و مناظره های سیاسی در آنجا گرد هم می آمدند.

دیدگاهتان را بنویسید