فعالیت چندین دهه شرکت های خصوصی سرمایه بزرگ برای اقتصاد کشور است

محمد محبر صبح امروز (سه شنبه) در این نشست با اشاره به ابتکارات سیاست خارجی دولت سیزدهم علیرغم تحریم های کشور، تاکید کرد: عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان های مهم بین المللی و منطقه ای از جمله بریکس، شانگهای و … تجارت آزاد اوراسیا زمینه بسیار مساعد و ارزشمندی را برای حضور بخش خصوصی به ویژه صادرکنندگان خدمات مهندسی فراهم کرد.

معاون اول رئیس جمهور وی با تاکید بر اینکه صادرات خدمات فنی و مهندسی ظرفیت بسیار ارزشمندی را با ارزش افزوده فراوان برای کشور ایجاد می کند، تصریح کرد: سابقه و فعالیت چند دهه ای شرکت های بخش خصوصی سرمایه عظیمی برای اقتصاد کشور بوده و قطعاً یکی از آنهاست. از زمینه های دستیابی به جهش تولید و فعالیت انسانی بیش از پیش صادرکننده خدمات فنی و مهندسی محسوب می شود.

مخبر اضافه کرد: بسته حمایتی انجمن فنی و مهندسی صادرات در رفع مشکلات و موانع بسیار کمک کننده است، اما انتظار می رود این انجمن در کنار این بسته حمایتی و با توجه به ظرفیت بالای فارغ التحصیلان و نخبگان، اهداف سالانه را نیز تعیین کند. 10 میلیارد دلار صادرات خدمات فنی و مهندسی را در دستور کار خود قرار دهند.

وی تصریح کرد: این بسته 10 میلیارد دلاری صادرات خدمات فنی و مهندسی با در نظر گرفتن همه موانع و مشکلات و نقش دولت در رفع این مشکلات باید ظرف یک هفته آینده تهیه و تنظیم شود آماده برای ارائه تمام حمایت های لازم برای رسیدن به این هدف، او آنچه را که در نظر داشت انجام داد.

معاون اول رئیس جمهور افزود: در دفتر معاون اول رئیس جمهور، کمیته حمایتی برای تحقق هدف 10 میلیارد دلاری صادرات خدمات مهندسی تشکیل می شود تا علاوه بر رفع موانع و ساماندهی تعاملات، مداخله دولت برای حل این موضوع انجام شود. مشکلات صادرکنندگان این بخش از اقتصاد کشور تسهیل خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به دیپلماسی دولت سیزدهم برای گسترش روابط با کشورهای همسایه و قاره آفریقا و همچنین استقبال سران و مسئولان این کشورها برای حضور و فعالیت بخش خصوصی ایران، بخش خصوصی باید حضور داشته باشد و فعال در سفرهای خارجی دولت

لازم به ذکر است در این جلسه اعلام شد که انجمن صادرات خدمات فنی و مهندسی تاکنون 40 میلیارد دلار خدمات صادر کرده است و شرکت های ایرانی با دستیابی به بیش از 700 پروژه موفق، این رکورد بین المللی را از نظر ثبت کرده اند. کیفیت بهتری نسبت به کشورهای منطقه دارند. آنها در سطح جهانی بوده و جوایز متعددی را از روسای جمهور و مقامات کشورهای دیگر دریافت کرده اند.

در این جلسه مشکلات، راهکارها و پیشنهادات برای افزایش صادرات خدمات فنی مهندسی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.