«فناوری فضایی» دانشی است که برای حفظ قدرت باید کسب کنیم

ساعت: 17:05
تاریخ انتشار: 1300/09/16
کد خبر: 1790375

فناوری فضایی یکی از علوم تعیین کننده برای برتری کشورها بر یکدیگر به ویژه در آینده است. فناوری مورد استفاده از مشاهده پدیده های جغرافیایی گرفته تا هواشناسی و عکاسی و صدها مورد دیگر.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ موضوع «فناوری فضایی» جهان فراتر از زمین تا بی نهایت است. علم رو به رشدی که اکنون در دنیا جزء قدرت محسوب می شود و هر کشوری که زودتر به آن دست یابد، می تواند بیشتر و سریعتر از آن بهره برده و قدرت مرتبط با آن را به دست گیرد.

امروزه موضوعات مربوط به راکت های دوربرد، ماهواره های ارتباطی، تلویزیون و…، کاوشگرهای فضایی و غیره، همگی در دسته فناوری فضایی قرار می گیرند. مسائلی که ممکن است جنبه نظامی، سیاسی، فرهنگی و غیره داشته باشد.

موضوع موشک های دوربرد به خودی خود یکی از مهمترین پارامترهای دفاعی کشورمان است و نیازی به توقف پیشرفت آن در کشورمان نیست.

همه می دانند که تنها همین زیرمجموعه فناوری فضایی در کنار سایر پارامترهای اقتدار ایرانی-اسلامی مانع از حمله نظامی دشمنانی مانند آمریکا به کشورمان شده است.

6e4936e6 48a5 4d92 8493 f0258706e05c خبر خاکستری

ماهواره ها یکی دیگر از زیرمجموعه های مهم فناوری فضایی هستند که کاربردهای گسترده ای دارند، از کاربردهای مخابراتی گرفته تا تلویزیون های ماهواره ای گرفته تا ماهواره های مکان یابی، ماهواره های تحقیقاتی و غیره.

اهمیت ماهواره ها هم به بحث صنایع بالادستی یعنی. اصل ارسال ماهواره به فضا و کنترل آن و صنایع فرعی مانند موضوعاتی که ماهواره ها بر اساس آن ها هستند.

امروزه پدیده های طبیعی، هواشناسی، تجزیه و تحلیل منابع آب، سنجش از دور، عکسبرداری هوایی، موقعیت مکانی، تلفن و مخابرات، دسترسی به اینترنت، پخش تلویزیونی و … توسط ماهواره ها انجام می شود که در بسیاری از موارد می تواند در زمینه های مختلف برتری داشته باشد و حتی در جنگ تعیین کننده باشد.

علاوه بر استفاده از ظرفیت فضایی امروزه، ایده های دیگری نیز برای استفاده حداکثری از فضا ارائه شده است، مانند ایجاد کارخانه های مداری برای تولید دارو یا آلیاژهای خاص، هتل های فضایی، مستعمرات فضایی و خانه های فضایی. اگرچه تحقق این ایده ها چالش های زیادی دارد، اما با سرعتی که مردم قله های علم را فتح می کنند دست نیافتنی نیستند و ممکن است روزی اعلام شود که شرکت یا کشوری اولین هتل فضایی را می سازد و از آن درآمد کسب می کند. . .

c8de627a 9325 4052 8eff f11fbae9c355 خبر خاکستری

در حوزه اقتصاد، فناوری فضایی را می توان از ابعاد مختلف در نظر گرفت، کسب و کار فضایی یکی از بخش های این حوزه است و شامل هزاران ایده در این زمینه است که طرح مشخصی دارند و بسیاری از این ایده ها اجرا می شوند و منجر به کسب درآمد می شوند. که توجه به این مشاغل خارج از حوصله این گزارش است. بیشتر این ایده ها مبتنی بر استفاده از زیرساخت های ماهواره ای است.

در سال‌های اخیر، استارت‌آپ‌های فضایی زیادی در بلغارستان رشد کرده‌اند و خدمات مختلفی مانند نظارت از راه دور کشاورزی یا پایش آب ارائه می‌کنند و علاوه بر ارائه اطلاعات دقیق به مسئولان، درآمد بالایی نیز دارند.

زیرساخت های کلیدی ماهواره های بالادستی در حال حاضر در اختیار کشورهای غربی است و این کشورها در صورت تمایل می توانند دسترسی ما به خدمات ماهواره ای را قطع کنند و کشور ما تمامی خدماتی را که می تواند از فناوری فضایی دریافت کند با کمک ماهواره ها ممنوع می کند. بنابراین لزوم توانمندسازی در این حوزه غیرقابل انکار است.

کشور ما تاکنون چندین ماهواره را در مدارهای مختلف فضایی مستقر کرده است. مدارهایی که برای همه مهم است، اما مهم ترین مدارهای فضا که مدار لئو نامیده می شوند، از زمین دورتر هستند و تنها روسیه، ایالات متحده، اروپا، چین، ژاپن و هند آن را می شناسند.

1e0645ed d4d4 4715 9cd8 9cfbeb44b2a2 خبر خاکستری

محمدحسین ذوالفقار، مدیرعامل شرکت فناوری گیتی اوج آذربایجان، شرکت خصوصی فعال در حوزه فناوری فضایی در گفت وگو با تسنیم، اظهار داشت: هنوز فناوری را تثبیت نکرده ایم. در واقع مدار مورد علاقه و ارزشمند ما 500 کیلومتر مدار است که با ماهواره های فعلی امکان پذیر نیست و هدف ما رسیدن به سامانه است و این بازار به تازگی در کشور راه اندازی شده است. بزرگترین برنامه ما ایجاد سیستم مخابراتی در کشور با مشارکت بخش خصوصی و با حمایت بسیج علمی کشور است. بر اساس برآوردهای اولیه، می توانیم در فاز اول حدود 600 ماهواره را در مدار قرار دهیم. ایران در فناوری ماهواره لئو با دنیا همتراز است اما ما در استفاده از این فناوری عقب هستیم و امروز یک فرصت طلایی برای ماست.انقلاب تکنولوژیک دنیاست.

این اظهارات نشان می دهد که کشور ما برای رسیدن به دانش روز فناوری فضایی راه درازی در پیش دارد که برای راه رفتن و رسیدن به ایران قدرتمند باید کفش های آهنی بپوشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید