تولید دانش بنیان کسب فناوری است نه تحمیل فناوری/تکنولوژی دست یافتنی و غیر قابل انتقال


ساعت: 17:57
تاریخ انتشار: 14/01/01
کد خبر: 1817312

سیاح، رئیس مرکز بهبود کسب و کار وزارت اقتصاد؛

رئیس مرکز بهبود کسب و کار وزارت اقتصاد گفت: تولید دانش بنیان کسب فناوری است نه گدایی فناوری.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سیدامیر سیا، کارشناس و تحلیلگر اقتصادی و رئیس مرکز بهبود کسب و کار وزارت اقتصاد در تشریح شعار سوال 1401 در خصوص اهمیت تولید کالاهای دانش بنیان گفت: دلیل اهمیت تولید دانش بنیان. این است که در دنیای جدید و اقتصاد امروز، کالاهای با ارزش تولید کنیم. یعنی ارزش محصول بالاتر از مواد اولیه محصول است.

وی افزود: به کالاهایی مانند تلویزیون، موبایل، کولر و… فکر کنید که هر کدام ارزشی دارند، اما اگر فناوری را از این کالاها خارج کنیم مثلاً از تلفن همراه فناوری و دانش را می گیریم، آن محصول. فلز و پلاستیک باقی می ماند که ارزش آن از ده ها هزار تومان فراتر نمی رود، اما تکنولوژی به این محصول ارزش می دهد و آن را به چند 10 میلیون می رساند.

سایا با اشاره به اینکه اقتصاد دانش بنیان باید سهم زیادی در تولید ما داشته باشد، گفت: قدرت های بزرگ دنیا سال ها پیش کشورها را دسته بندی کردند و بر این اساس از خاورمیانه خواستند انرژی جهان تولید کند. به اروپا فناوری درجه یک داده شد، چین و آسیای شرقی کارگر شدند، آمریکای جنوبی مواد کشاورزی تولید کرد و آفریقا نیروی کار و مواد معدنی تولید کرد.

این تحلیلگر اقتصادی افزود: حرف ما این است که نمی خواهیم تولیدکننده انرژی در دنیا باشیم، بلکه می خواهیم کالایی با ارزش افزوده بیشتر تولید کنیم نه خام فروشی. این نقشی است که ما برای خود تعیین کرده ایم.

وی با اشاره به اینکه تولید محور یک دهه اخیر رهبر معظم انقلاب بوده است، گفت: ما باید جایگاه خود را در دنیا مشخص کنیم. امسال رهبر معظم انقلاب با اعطای عنوان تولید دانش بنیان فرمودند ایران سهام ارزشمندی می خواهد و نمی خواهد نفت بفروشد و تکنولوژی مصرف کند.

سیاح ادامه داد: باید کالایی با برند درجه یک ایرانی بر اساس دانش و فناوری روز دنیا تولید کرد. این همان اقتصاد مقاومتی است که سال هاست رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید دارند.

این تحلیلگر اقتصادی گفت: برخی فکر می کنند که داشتن فناوری به معنای واردات فناوری است، اما این درست نیست. معتقدند فناوری در غرب تولید می شود و باید برویم در دانشگاه های غربی آن را یاد بگیریم. این اشتباه است که فکر کنیم آنها فناوری درجه یک را در اختیار ما قرار می دهند. کشورهای سراسر جهان حتی به عزیزان خود نیز فناوری نمی دهند.

رئیس مرکز بهبود کسب و کار وزارت اقتصاد با اشاره به شرایط واردات فناوری قبل از انقلاب گفت: در دوران پهلوی فناوری به ایران منتقل شد و دولت ایران بسیار خوشحال بود که وارد بازار شود. آنها ترجیح می دهند آن را به ایران وارد کنند. مثل پیکان که وارد کشور شد اما در عین حال خودروهایی با تکنولوژی بهتر در ایران عرضه کرد.

سیاح با اشاره به اینکه در ایران مزیت فناوری را ارائه نمی دهند، گفت: کشورهای فناور همواره فناوری های قدیمی تری را در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهند و فناوری های بهتری را در اختیار خود نگه می دارند. به همین دلیل است که فناوری دست یافتنی است نه قابل انتقال. این فناوری را باید از طریق روش های مختلف تحقیق به دست آورد.

رئیس مرکز بهبود کسب و کار وزارت اقتصاد در پایان سخنان خود گفت: خلاصه اقتصاد مقاومتی این است که ابتدا باید با تلاطم مبارزه کرد. این در تجارت در حال قوی‌تر شدن است و راه قوی‌تر شدن، دسترسی به فناوری است، نه اینکه درخواست فناوری کنیم تا بتوانیم محصولی با ارزش بالاتر تولید و ارائه کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید