قوانین و مقررات جدید فروش طلا اعلام شد

قوانین و مقررات جدید فروش طلا اعلام شد

علیرضا شهمیرزایی گفت: یک هفته اختلالاتی در بازار وجود داشت که برطرف شد. این مدت سه ماه برای اتصال دو سیستم کامل بازرگانی و مالیات دهندگان بود. در سامانه مودیان طلافروشان نیازی به دریافت کد ملی ندارند. اما عده ای شبهه ایجاد کردند و سعی کردند القا کنند که ترکیبی از سیستم ها وجود دارد و مشکل سیستمی وجود دارد، اما اکنون این مشکل غیر واقعی حل شده است.

معاون وزیر صمت افزود: طلا از اهمیت و حساسیت ویژه ای برخوردار است و این قانون سود سرمایه است، ضمن اینکه امنیت طلافروشان نیز مورد توجه قرار گرفته است.ما در همه مقوله ها قاچاق و تخلف داریم اما از آنجایی که طلا تخصص دارد، این اصلاحات در سیستم در حال اجرا هستند هیچ تاخیری در اجرای قانون نظام مالیاتی وجود ندارد و این قانون به طور کامل اجرا می شود و اصناف طلا نیز این موضوع را پذیرفته اند.

محدی همچنین گفت: سیستم صورتحساب مودیان الکترونیکی است، فاکتورها قبلا دستی بود اما امروزه به صورت الکترونیکی توسط فروشندگان انجام می شود. هدف از این نظام مالیاتی ایجاد شفافیت کالا و خدمات در کشور است. هر فروشنده ای که بخواهد تحویل کالا را در سامانه مودیان ثبت کند باید در این سامانه ثبت نام کند تا بستگی به خریدار داشته باشد یعنی اگر خریدار خریدار عادی باشد نیازی به دریافت کد ملی نیست.

وی افزود: صاحبان مشاغل طلا، پلاتین و جواهر با هر میزان فروش کالا و خدمات باید فاکتور را از پایانه فروشگاه خود ارسال کنند و فروشندگان مواد معدنی و تاسیسات فرآوری مواد معدنی موظفند با هر میزان فروش، فاکتور الکترونیکی ارسال کنند.

رئیس مرکز تنظیم مقررات سازمان مالیاتی مشمول طرح ارسال صورتحساب الکترونیکی کدام مشاغل هستند؟ وی گفت: کلیه افراد دارای خالص فروش کالا و خدمات بالای 18 میلیارد تومان از ابتدای سال 1402 تا پایان شهریور در صورت داشتن پایانه فروشگاهی ملزم به ارسال فاکتور 1 و 2 می باشند همچنین افرادی که دارای پزشکی هستند. مشاغل، پیراپزشکی، داروسازی، داروسازی، دامپزشکی، وکلا و مشاوران خانواده موظف به ارسال صورتحساب الکترونیکی با هر میزان فروش کالا و خدمات از پایانه فروشگاه هستند.

موحدی همچنین گفت: مالیات طلا در طول سال 9 میلیون و 600 هزار تومان بوده است. اگر بستر اطلاع رسانی روشن شود، مبنا روشن تر می شود.

در ادامه نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران نیز گفت: کل نظام معاملاتی سال گذشته به ما تحمیل شد. ما با مالیات و ثبت امنیت سیستم مشکل داشتیم. سامانه جامع معاملات از سال گذشته فعال بوده اما در مورد عملکرد آن برای صنعت طلا تردیدهایی وجود داشت که در این جلسه اعلام کردیم. در نهایت مقرر شد ثبت اطلاعات و سرمایه در سامانه کل معاملات 3 ماه به تعویق بیفتد تا در صورت نیاز به اصلاح، آن اصلاحات انجام شود.

وی افزود: وضعیت صنعت طلا و جواهر فرآیند خاصی است و پیچیدگی خاصی دارد و قابل حفاظت نیست و اگر شخصی صورتحساب الکترونیکی را در سامانه کل معاملات ارسال کند این اطلاعات در سامانه مالیاتی ذخیره می شود.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران با اشاره به عدم هماهنگی سامانه جامع معاملات با مودیان گفت: این سامانه ها از نظر ضوابط اجرایی به ویژه در اخذ کد ملی خریدار طلا فاقد هماهنگی بودند. به همین دلیل ثبت اطلاعات در سامانه کل معاملات با سه ماه تاخیر انجام شد.

به گفته وی، در سامانه کلی معاملات، کاربر نهایی باید کد ملی را ارائه کند، اما در سامانه مالیاتی اخذ کد ملی خریدار الزامی نیست.

بذرافشان گفت: مشکل ما کل سیستم معاملاتی است.