لزوم راه‌اندازی سامانه جامع پژوهش

به گزارش خبرگزاری موج از استان قم

معاون پژوهشی حوزه های علمیه و جمعی از سرپرستان این معاونت به مناسبت هفته پژوهش با آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری ملاقات کردند و صحبت کردند.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه، پژوهش را مایه مباهات حوزه دانست و ادامه داد: پژوهش مقوله ای دیرینه در حوزه های علمیه و سایر مراکز علمی است. بسیاری از افتخارات ما مرهون کارهای تحقیقاتی عمیق، سخت و والایی است که بزرگان و علما در ادوار مختلف تاریخ شیعه انجام داده اند و ما امروز بر سر سفره آنها هستیم.

وی با تاکید بر لزوم انجام فعالیت های پژوهشی عمیق در خصوص مسائل روز و چالش های جامعه امروزی، افزود: همانطور که به ما آموزش داده شد، در صورت ذکر نام گذشتگان، جدای از تکریم، باید به آنها نیز توجه شود. ایجاد انگیزه و استاندارد برای کار امروز، به خصوص که تفاوت زیادی بین خواسته های امروز و گذشته وجود دارد.

امام جمعه قم گفت: برای به ثمر رسیدن پژوهش در همه موضوعاتی که باید روی آن کار پژوهشی انجام شود، باید سازمان ها و سازوکارهای حاکمیتی تعریف شود. خوشحالیم که در این سال ها، چهره های ارشدی که در راس مدیریت پژوهشی این حوزه بوده اند، موفق بوده اند.

وی تصریح کرد: انتظار می رود حوزه با سازوکار مناسب و مدیریت صحیح، جایگاه واقعی پژوهش در طرح های حوزه را مشخص کند. زیرا تحقیقات هنوز جایگاه واقعی خود را در سیستم برنامه های این حوزه پیدا نکرده است.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: در حوزه همچنان آموزش و پرورش مسلط است و علیرغم پیشرفت های صورت گرفته هنوز پژوهش گاهی مهمان ناخوانده آموزش و پرورش است. اینکه هنوز در تعداد قابل توجهی از مدارس معاونت پژوهشی وجود ندارد، عیب بسیار بزرگی است و چه انتظاری می توان از این مدرسه داشت که خروجی پژوهشی داشته باشد؟

وی خاطرنشان کرد: مشکل امروز ما مدیریت معاونت پژوهشی نیست. بلکه باید قوانین و مقررات مورد بازنگری قرار گیرد تا نواقص موجود برطرف شود و پژوهش عملاً همگام با برنامه های آموزشی باشد.

ستاد مرکزی حوزه علمیه قم تصریح می کند: باید به جایی برسیم که بتوانیم بگوییم آموزش بدون پژوهش اساساً آموزش نیست. نه اینکه بگوییم اگر تحصیل حاصل شود همه چیز حاصل می شود. بنابراین هم شورای عالی منطقه و هم مدیر باید تلاش کنند که جایگاه بالاتری برای پژوهش پیدا کنند.

وی بیان می کند: اگر علم در مسیر تحقیق قرار گیرد، ملکه علم می شود و بر آن اندیشه بشری شکل می گیرد. بنابراین باید دانش‌آموزانی تربیت کنیم که قلم در دست بگیرند، فکر کنند و به افکار عمیق خود پی ببرند.

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: اگر پژوهش در حوزه رونق پیدا کند، رشد می کند و به آموزش و پرورش نیز رونق می دهد. چنین دانش‌آموزی وقتی کتابی می‌خواند به دنبال ارائه ایده‌های جدید در چارچوبی قیاسی و قانونی است و اینجاست که آموزش در پرتو تحقیقات علمی غنا می‌یابد.

وی با تاکید بر لزوم دقت بیشتر کتب درسی جدید حوزه، گفت: مرکز ویرایش متون باید با معاونت علمی مرتبط شود و اگر اینگونه باشد، کتب درسی دقیق تر می شود. تحقیق باید در تألیف متون مؤثر باشد.

ضرورت تقویت کتابخانه حوزه های علمیه کشور، لزوم نظام مندسازی روند تدریس و یادگیری طلاب در مدارس و لزوم نظارت بر اولویت های پژوهشی مورد نیاز جامعه و نظام از دیگر محورهای سخنان دبیر شورای عالی انقلاب اسلامی بود. شورای عالی حوزه های علمیه در این جلسه .

گفتنی است در ابتدای این دیدار حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی معاون مطالعات حوزه علمیه گزارشی از فعالیت ها، برنامه ها و اقدامات این معاونت در سال گذشته ارائه کرد.

وی با اشاره به جشنواره علامه حلی گفت: تاکنون 14 دوره از این جشنواره برگزار شده و بیش از 176 هزار اثر از دانش آموزان جوان زیر 35 سال به دست ما رسیده است.

حوزه علمیه استاد کوم افزود: هدف ما گسترش جشنواره های مدارس است و تاکنون توانسته ایم این جشنواره ها را در حدود 300 مدرسه برگزار کنیم. همچنین در جشنواره علامه حلی بخش ویژه ای برای معلمان در نظر گرفته شده است تا دانش آموزان جوان را به حضور در این جشنواره تشویق کند.

با تاکید بر لزوم ایجاد نظام جامع پژوهشی، نیازسنجی پژوهشی در حوزه‌های مختلف، شناسایی چالش‌های فرهنگی و مذهبی در مناطق مختلف کشور، استفاده از ظرفیت‌ها و حمایت از انتشار پایان‌نامه‌های سمینار و تربیت اساتید برای دوره‌های آموزشی مربیان پژوهشی، از دیگر محورهای گزارش وی در این نشست است.