محمد شریعتمداری: نقش اعتدالیون برای آشتی دادن نظام با اکثریت جامعه ضروری است

محمد شریعتمداری: نقش اعتدالیون برای آشتی دادن نظام با اکثریت جامعه ضروری است

شریعتمداری گفت: امروز مسئولیت اصلی بر دوش کسانی است که مورد اعتماد نظام و حاکمیت هستند و همچنان در بین مردم از احترام و احترام برخوردارند. در این مورد، راست و چپ بی ربط است. اگر به ترکیب مجمع تشخیص مصلحت نظام نگاه کنید، می بینید که افراد چپی مانند محمدصدر وجود دارند. مجید انصاری و محمدرضا عارف، هم جناح راستی مثل محمدرضا بهنار. مرتضی نبوی و علی لاریجانی و شخصیت هایی چون محمد فروزنده با رویکردی معتدل و مورد احترام هر دو جناح در آن حضور دارند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمد شریعتمداری وزیر دولت روحانی در گفت وگو با ماهنامه گفت وگوی اجتماعی به تشریح دیدگاه های خود در خصوص درگیری های گروه های سیاسی و اهمیت نقش میانجی و فعالان مرزی پرداخت.

* اختلاف سلیقه اعم از کوچک و بزرگ (یعنی اختلاف سلیقه های اساسی) به تعارض، شکست امور، ناکارآمدی نظام سیاسی کشور و بر هم خوردن رابطه دولت و ملت منجر نشده است. برعکس، وجود چنین افکار و اندیشه‌های متنوعی، رشد و تعالی ملت را تضمین می‌کند، به‌ویژه که در عصری زندگی می‌کنیم که تحولات اجتماعی و فناوری همزمان اتفاق افتاده است. تأثیر فعالان مرزی، واسطه ها و واسطه ها، تحولات اجتماعی و فناوری دست به دست هم داده و نظام اجتماعی ما را بیش از پیش نابود خواهد کرد.

«گفت و گوی اجتماعی» منتشر شد.

* بعدها که جلوتر می رویم مفهوم «حکمرانی خوب و مطلوب» در دنیا شکل می گیرد که دارای ویژگی ها و مؤلفه هایی چون تضاد افکار و عقاید و شکل گیری همفکری، رقابت، شایسته سالاری، مسئولیت پذیری و پاسخگویی است. در نظام شایسته سالاری حکومت، رابطه مناسب بین دولت و ملت شکل می گیرد که ناشی از تغییر در طول زمان در جوامع مختلف است.

*اگر با جوانان بنشینید می گویند بیش از 40 سال پیش با اندیشه عدالت خواهی در جامعه، فقرزدایی و حفظ منافع ملی کشور انقلاب کردید. اما آیا به نتایجی که می خواستید رسیدید؟ ما ممکن است در برخی زمینه‌ها به اوج‌هایی رسیده‌ایم که قطعاً مایه مباهات است، اما در مجموع واقعیت‌های امروز و لحظه‌ای که در آن قرار داریم با آنچه از یک نظام دموکراتیک دینی و آرمان‌های ما انتظار می‌رود، فاصله زیادی دارد. البته وضعیت در بسیاری از زمینه ها بهتر از آن چیزی است که جمهوری اسلامی ایران برداشته است، اما در مقایسه با رقبا و پیشرفت هایی که در دنیا صورت گرفته است، نیازمند بازنگری جدی در همه زمینه های مادی و معنوی هستیم و باید به کمبودهایمان نگاه کنیم

*باید به این ایده برگردیم که نقش میانجی، میانجی و مرزبان را در جامعه برجسته کنیم. ایستادن در مرز برای جلب توجه همگان به وحدت و همدلی، تمرکز بر مشترکات و صحبت در مورد آنها و حل مشکلات با یکدیگر بخشی از زندگی مینددر بود و در طول عمر شریفش همیشه به این موارد فکر می کردند.

*در مقابل، روشنفکران به جای واگرایی، نقش و تأثیر ایجاد همگرایی را دارند. دیدگاه روشنفکری دیدگاهی است که منافع ملی را سرلوحه همه فعالیت های فکری خود قرار می دهد، جامعه را در همین راستا هدایت می کند و آگاهی سیاسی مردم را بر این اساس بالا می برد و آموزش های لازم را می دهد. رسانه ها نیز نقش واسطه گری ویژه ای دارند و باید این تفکر را تشویق کنند. همچنین دولت به عنوان سیاستمدار و نهادی که مرز حق و باطل را می کشد و سعی می کند فرصت ها را در جامعه به طور مساوی تقسیم کند و شرایط حضور افراد و افکار مختلف را فراهم کند، باید اعتدال عمل کند. وضعیت سایر مراجع و نهادهای حاکمیتی نیز به همین منوال است. حتی قوه قضائیه هم باید نگاه معتدلی داشته باشد که به معنای فاصله گرفتن از دیدگاه های سیاسی در هنگام صدور تصمیمات قضایی است.

* در جامعه ما که مدت هاست دچار عقب ماندگی سیاسی بوده و آن طور که باید بر نقش احزاب و گروه های سیاسی تاکید نشده است و احزاب و گروه های سیاسی ما به رسالت خود و همچنین نقش افرادی که دارای خرد و اندیشه هستند و در جامعه به عنوان افراد مرجع شناخته می شوند، نقش آنها بی بدیل و مهم است و نمی توان آن را نادیده گرفت.

*امروز نقش میانجی برای آشتی دادن نظام جمهوری اسلامی ایران با همان مولفه هایی که باعث انقلاب اسلامی شد و انقلاب با تکیه بر آنها به پیروزی رسید، با اکثریت جامعه ایران ضروری است. اگر امروز کسی بخواهد قضاوت عادلانه ای داشته باشد، باید بگوید که ما نتوانستیم حقوق اساسی ملت را به طور کامل اجرا کنیم. من هم به عنوان مدیر اجرایی در آن نقش داشتم. این موضوع مربوط به دولت خاصی نیست و نمی توان آن را به دو سالی که دولت آقای رایضی بر سر کار آمد نسبت داد، اما همه دولت ها در این 40 سال کاهش محسوسی در میزان رضایت مردم از نظام داشته اند که در مشارکت سیاسی خود در امور مهمی مانند انتخابات نشان داده می شود، نقش داشتند.

*امروزه نفوذ و نقش میانجی ها در برقراری ارتباط صحیح و منطقی بین اصول و ارزش های حاکم بر انقلاب اسلامی ایران و جامعه به ویژه جوانان که در گفتار و عمل بیش از حد مورد توجه قرار گرفته اند و در عمل بسیار کم است. اقدام، بسیار مهم تلقی می شود. امروز مسئولیت اصلی بر دوش کسانی است که از اعتماد نظام و اقتدار برخوردارند و همچنان در بین مردم از احترام و احترام برخوردارند. در این مورد، راست و چپ بی ربط است. اگر به ترکیب مجمع تشخیص مصلحت نظام نگاه کنید، می بینید که افراد چپی مانند محمدصدر وجود دارند. مجید انصاری و محمدرضا عارف، هم جناح راستی مثل محمدرضا بهنار. مرتضی نبوی و علی لاریجانی و شخصیت هایی چون محمد فروزنده با رویکردی معتدل و مورد احترام هر دو جناح در آن حضور دارند.

* ماموریت این گروه به عنوان میانجی بسیار پررنگ است. در هر صورت، رهبری نظام در حد مقتضی آنها را به عنوان اعضای شورا منصوب کردند و به هر حال در میان گروه های سیاسی راست و چپ دارای اقتدار و احترام هستند. اگر امروز دور هم جمع نشوند و بر سر الگویی برای ایجاد وفاق و وحدت ملی به توافق نرسند و این الگو را با مردم به اشتراک نگذارند، شاهد خواهیم بود که شکاف بین دولت و مردم هر روز بیشتر می شود. به نظر می رسد امروزه نقش میانجی ها در درجه اول میانجی گری بین اصول و ارزش های حاکم بر انقلاب با اکثریت جامعه ایران و به ویژه جوانان است.