معمای پیچیده پیرامون ریاست مجلس روز جدید

معمای پیچیده پیرامون ریاست مجلس روز جدید

گروه سیاسی – انتخابات مجلس علیرغم عدم پذیرش معادلات را تا حد زیادی تغییر داد. به نظر می رسد جنگ درون اصولگرایی ابعاد جدیدی پیدا کرده است و اکثریت قریب به اتفاق با قالیبافان نیست. منوچهر متکی و ذوالنور به عنوان رقبای جدید امکان ائتلاف را دارند.

مجلس دوازدهم 16 خردادماه با حضور 290 نماینده منتخب آغاز به کار می کند و بدون شک مهمترین دستور کار در روزهای نخست، انتخاب رئیس جمهور و شورای حاکمیتی خواهد بود. این روزها با نزدیک شدن به آغاز به کار مجلس دوازدهم، گمانه زنی ها درباره رئیس و رئیس جدید مجلس شدت گرفته و افراد مختلفی برای تصدی این پست ها پیشنهاد شده اند.

تغییر فرش قطعی شده است این ادعای یکی از رسانه های تندرو مجلس آینده بود که به وضوح نشان دهنده تمایل بالای آنها برای برکناری کلیباف از ریاست جمهوری است. تلاشی که از چند ماه پیش آغاز شده و این روزها به اوج خود رسیده است.

ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین گفت; از نگاه تندروهای مجلس، ریاست کلیباف در مجلس آینده قطعی است و به همین دلیل تلاش می کنند با این تخریب ها خلبان را به مذاکره بکشانند و از او سهمیه بگیرند».

البته قبل از آن ایمانی پیشنهادی را مطرح کرده بود که حتی اعتدالیون و اصولگرایان به دور از کلیباف مطرح نکرده بودند، می گوید: «شاید کلیباف داوطلب ریاست مجلس نشود چون فضای سیاسی مجلس اینطور نیست. به نفع او و این حملات به او حتی پس از نشستن او بر صندلی ادامه خواهد داد.

همچنین حاجی دلیگانی درباره نامزدهای نایب رئیسی مجلس دوازدهم گفت: اخبار به صورت پراکنده به گوش می رسد. با توجه به اینکه آقای مصری در حال حاضر معاون رئیس جمهور است، می تواند برای آقای حاجی بابایی نیز برای معاونت رئیس جمهور معرفی شود، اما برخی از همکاران می گویند هدف ایشان کمیته بودجه است.

این در حالی است که حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر در خصوص کاندیداتوری خود برای نایب رئیسی مجلس گفت: بله، این تشخیص را بین خودم و خدای خودم داشتم و اعلام کاندیداتوری کردم. با توجه به شناختی که از مجلس و همتایانم دارم و ظرفیت و تجربه ای که در اداره و مدیریت مجلس و حاکمان دارم، می خواهم این ظرفیت را ارائه دهم. من متعهد به ایجاد تحول در نوع حکومت پارلمانی، تأثیر و نوع اولویت ها و تأثیرگذاری در نظارت بر قانون هستم. اگر همکارانم نخواهند دیگر این وظیفه شرعی بر دوش من نیست و از نظر قیامت هیچ مسئولیتی بر عهده من نیست.

وی درباره نامزدهای نایب رئیسی مجلس دوازدهم گفت: اخبار به صورت پراکنده به گوش می رسد. با توجه به اینکه آقای مصری در حال حاضر معاون رئیس جمهور است، می تواند برای آقای حاجی بابایی نیز برای معاونت رئیس جمهور معرفی شود، اما برخی از همکاران می گویند هدف ایشان کمیته بودجه است.

حاجی دلیگانی درباره گزینه های ریاست مجلس گفت: آقای کلیباف در بین افراد شاخص مطرح است. آقای ذوالنوری هم از ابتدا اعلام کردند که اقدام می کنند. آقای متکی نیز خود را معرفی کرد. حدود یک هفته پیش بین آقای متکی و ذوالنور توافق شد که ظاهراً بین 60 یا 70 نماینده انتخاب کنند تا کدام یک از آنها روی صحنه بماند.

آیا قالیشویی تسلیم می شود؟

در همین رابطه خبرآنلاین گفت وگویی با ناصر ایمانی انجام داده که در ادامه می خوانید:
* آقای ایمانی! این روزها نظر شما در مورد قالیبافان چیست؟ به نظر شما هدف اصلی فقط انتخابات ریاست جمهوری است یا آینده سیاسی قالیباف است یا…
چند نکته در این مورد وجود دارد. شکی نیست که اکثریت مجلس در جریان رای گیری کلیباف را به عنوان رئیس انتخاب خواهند کرد، بنابراین روز رای گیری و رای اکثریت نمایندگان مهم است. در واقع فکر می‌کنم اگر کلیباف نامزد ریاست مجلس شود، اکثریت آرا را خواهد داشت، افرادی که به کلیباف حمله می‌کنند این را می‌دانند، بنابراین احتمالاً به دنبال اهداف دیگری هستند.

نکته دیگر اینکه معلوم نیست قالیباف می خواهد کاندیدای ریاست مجلس شود یا خیر، با توجه به شرایط فعلی ممکن است قالیباف کاندیدای ریاست مجلس نشود. نکته دیگر این است که این تازه شروع هجمه هاست، یعنی اگر کلیباف نامزد شود و ریاست مجلس را بر عهده بگیرد، این هجمه ها بی وقفه ادامه خواهد داشت.

اما چرا به قالیبافان حمله می شود و مشکل اصلی قالیبافان چیست؟ هیچکس نمی خواهد قالیباف را به طور کامل پاکسازی کند، اما او هم مانند دیگر سران نظام در شهرداری، نیروی انتظامی و حتی 4 سال اخیر ریاست مجلس در این 30، 40 سال نقاط ضعف دارد. اما چرا به او حمله می کنند؟

قالیباف نماد شورای ائتلاف است، به همین دلیل به آن حمله می کنند

اولاً کلیباف نماد حرکت علیه اصولگرایی این آقایان است، یعنی شورای ائتلاف. شورای ائتلاف جنبشی است که در هر صورت رقیب این افراد بوده است، باید این نماد را شکست دهند. مورد دوم اینکه کلیباف رئیس مقتدر مجلس مورد نظر آنها نیست بلکه رئیس مجلس است. برای افراطیونی که می توانند آن را کنترل کنند، مطلوب است.

بنابراین با این هجمه ها می توانند از رئیس آینده مجلس امتیاز بگیرند. یعنی رئیس آینده مجلس همچنان می ترسد که برخی از نمایندگان به او حمله کنند و به آنها امتیاز بدهد. البته دلایل دیگری هم برای حمله به قالیباف می دانم که ترجیح می دهم سکوت کنم و نگویم. البته این حملات یکی دو سال پیش اتفاق افتاد.

به گفته تندروها، ریاست کلیباف در مجلس امن است

*شما اشاره کردید که اگر قالیباف رئیس مجلس شود، حملات علیه وی ادامه خواهد داشت.
البته این حملات به کلیباف به این دلیل انجام می شود که این جریان، کلیباف را رئیس مجلس می داند و خودشان هم می دانند که به دلیل ترکیب نمایندگان، گزینه ای جز کالیباف وجود ندارد، بنابراین چون می دانند کلیباف خواهد بود. رئیس جمهور، آنها این اقدامات را انجام می دهند.

شاخه ای از تندروها در مجلس و دولت حضور دارند

* به نظر می رسد دولت در کنار تندروها علیه کلیباف قرار گرفته است، اگرچه فرزین در جریان افشاگری به نفع رائفی پور صحبت کرد.
دلیل خوبی برای همکاری دولت با تندروها علیه کلیباف ندارم. البته برخی از شاخه‌های جریان رادیکال که اکنون در مجلس هستند، در دولت حضور دارند و ممکن است بخواهند به کلیباف حمله کنند، اما دولت به این نکته نیز توجه دارد که احتمال قوی می‌دهند که کلیباف بخواهد. یک سال دیگر بمیرید یعنی عمر این دولت به پایان می رسد، بنابراین نمی خواهند رابطه خود را با رئیس مجلس خراب کنند، اگر دوره بعدی دوباره 3 سال دیگر رئیس جمهور قالیباف باشد، پس دولت نکند. نمی خواهند رابطه شان با رئیس مجلس را خراب کنند. اما بدیهی است که در داخل کابینه دولت افرادی هم عقیده و پایبند به این جریان در مجلس هستند.

*یکی از پیش فرض ها این است که رئیسی کلیباف را رقیب اصلی خود در انتخابات ریاست جمهوری می داند…
این موضوع هم یک گزینه است اما 7-8 ماه دیگر می شود، معلوم نیست قالیباف برای دومین بار داوطلب انتخابات ریاست جمهوری شود در حالی که رئیس مجلس و دوره دوم ریاست جمهوری است. اگر قالیباف کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شود، هجمه ها علیه قالیباف تشدید می شود.

ما فکر می کنیم مجلس یعنی چند نماینده پر سر و صدا
* فضای کلی مجلس برای ریاست کلیباف را چگونه ارزیابی می کنید؟
توجه ما معطوف به نمایندگان شهرهای بزرگ، معروف و پر سر و صدا است و فکر می کنیم منظورشان مجلس است، در صورتی که اصلا چنین نیست و بدنه اصلی مجلس زمان رای گیری خود را نشان می دهد، در واقع نمایندگان مجلس شهرها نمی پذیرند و مایل به برقراری ارتباط بین نمایندگان شناخته شده برای درگیر شدن در چنین روابطی نیستند.

شاید رای قالیباف زیاد نباشد اما…

بنابراین زمان رای اکثریت نمایندگان شهرستان ها و شهرستان ها نقش تعیین کننده ای دارد، حدس می زنم در بین افرادی که به مجلس دوازدهم راه یافته اند، هیچ یک از رده های کلیباف حتی با فاصله زیاد وجود نداشته باشد. پس من فکر نمی کنم کلیباف برای رئیس مجلس شدن مشکلی نداشت، البته اگر می خواست داوطلب شود. نکته دیگر اینکه ممکن است این بار رای کلیباف برای رئیس مجلس زیاد نباشد، اما اینکه در صورت کاندیداتوری رئیس مجلس نشود، دور از عقل است.