افزایش دستمزد کارمندان و بازنشستگان یک معمای پیچیده است

افزایش دستمزد کارمندان و بازنشستگان یک معمای پیچیده است

ماده 125 قانون مدیریت خدمات کشوری به صراحت می گوید: حقوق کارکنان کشوری متناسب با نرخ تورم اعلامی هر ساله بانک مرکزی افزایش می یابد. وی در مصاحبه خود اظهار داشت: افزایش دستمزدها بدون تامین منابع و با چاپ پول منجر به افزایش تورم می شود، البته این امر در علم اقتصاد صحیح و پذیرفته شده است، اما بر خلاف زمانی که تورم ناشی از عوامل مختلف سیاسی، بین المللی، اقتصادی و … … که شکلی شتابان به خود می گیرد چگونه می توان حیات این قشر از جامعه را تضمین کرد؟ چرا در اقتصاد کشورهای مختلف رایج است که با افزایش قیمت ها و کالاها، دستمزدها نیز افزایش می یابد؟
بدیهی است که ساده ترین راه برای حل مشکل و بحران اقتصادی انتخاب شد، در حالی که برای پاک کردن صورت مشکل، دستمزدها را به مقدار بسیار ناچیزی افزایش دادند تا بخشی از کسری بودجه برطرف شود و فشار مالی کاهش یابد. دولت، در حالی که این دور باطل را نباید با افراد فقیرتر همراه کرد تا تبدیل شدن به طبقه متوسط ​​آنها را جبران کند. از سوی دیگر اشاره شد که در حال حاضر 95 درصد از بودجه لشکری ​​و کشوری به جای پرداخت حقوق خود مستمری بگیران، از دولت حقوق می گیرند، یعنی فردی که بازنشسته می شود از دولت نیز پاداش خوبی می گیرد، سپس آنها را دریافت می کنند. او را به صندوق بازنشستگی و آنجا هم بیاورید، سر میز دولت می نشیند و دولت حقوق بازنشستگی او را می دهد.
چند سوال ساده در اینجا مطرح می شود، آیا کارمندان کشوری در طول 30 سال خدمت، حقوق بازنشستگی را متناسب با حقوق خود به صندوق های بازنشستگی تحت عنوان کسورات بازنشستگی واریز نمی کنند تا در زمان بازنشستگی از این موضوع بهره مند شوند؟ این کسورات علاوه بر مالیاتی است که از دستمزد اخذ می شود.
در بخش جوایز، بخش زیادی از این پاداش ها به دلایل مختلف شغلی و شخصی مربوط به مرخصی سالیانه استفاده نشده است و این مرخصی انباشته در پایان خدمت و همچنین به رسمیت شناختن شغل و حرفه آنها به حساب می آید. تلاش، حداقل تشکر و قدردانی.
تورم با وجود افزایش 10 درصدی حداقل دستمزد در حال افزایش است، آیا توانسته اید راه حلی برای مهار تورم داشته باشید؟ فقط قدرت خرید مردم تنزل یافته و پله پله در حال سقوط است.
در تحلیل تورم شما از بحران اوکراین اجتناب کردید و بسیاری از مشکلات و تورم را به آن بحران ربط دادید، بله کاملاً درست است که اقتصاد جهانی و بین‌المللی چنان در هم تنیده شده‌اند که اگر یک کشور فقیر آفریقایی با مشکلی روبرو باشد، ممکن است این اتفاق بیفتد. اقتصاد جهان را تحت تأثیر قرار می دهد، نه اینکه به بحران اروپا اشاره کنیم. به خاطر داشته باشید که کشور با بدترین و ظالمانه ترین تحریم ها در نزدیک به چهار سال اخیر مواجه است و ما استدلال کردیم که اقدامات جنون آمیز ترامپ آسیبی به اقتصاد ما وارد نکرده است و اکنون که شما در راس آن هستید، می بینیم که بحران اوکراین چقدر جدی است. اگرچه برخی هنوز نمی توانند یا نمی خواهند باورهای خود را اصلاح کنند.
تناقض مهم ما این است که نه تنها حجم دولت کم نشده و اقتصاد همچنان در دست دولت است، بلکه در قالب طرحی به نام اقتصاد اختصاصی به آن رنگ و لعاب بخشیده ایم که به شکل موجودی مانند شتر، گاو، پلنگ در مناطق مختلف نشان داده شده است که نتیجه آن ناکارآمدی، فساد، رانت، سوء استفاده و … است.
مطمئن باشیم اگر فضای کسب و کار در بخش خصوصی و اقتصاد خصوصی مهیا باشد، نه تنها هیچکس تمایلی به فعالیت در سازمان ها و نهادهای دولتی نخواهد داشت، بلکه سطح بهره وری در جامعه چندین برابر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید