نقش موثر روحانیت در ترویج فرهنگ درخت‌کاری

رئیس سازمان منابع طبیعی کشور:

رئیس سازمان منابع طبیعی با اشاره به نفوذ روحانیت در بین مردم متدین ایران، بر نقش موثر روحانیت در فرهنگ سازی درختکاری در کشور تاکید کرد و گفت: می خواهیم از ظرفیت روحانیت استفاده کنیم. فرهنگ درختکاری را در کشور فرهنگ سازی کنیم همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند هر ایرانی باید سالانه 3 اصله درخت بکارد و باید شاهد کاشت 250 میلیون اصله نهال در سال باشیم.

به گزارش خبرگزاری موج از استان قم

عباسعلی نوبخت صبح امروز در دیدار آیت الله سید محمد ساعدی امام جمعه قم در تالار محراب حرم مطهر بانوی کرامت، با بیان اینکه سازمان منابع طبیعی 134 میلیون و 400 هزار هکتار از اراضی کشور را تحت مدیریت دارد، گفت: شکل حفاظت، بازسازی، توسعه و بهره برداری. ، تصریح کرد: حفظ، احیا و توسعه پوشش گیاهی در هر کشوری امنیت زیستی آن کشور را تضمین می کند.

وی با بیان اینکه بر اساس اعلام پژوهشکده مرکز پژوهش های مجلس، ایران ششمین کشور تولیدکننده کربن است، اظهار داشت: وزارت جهاد کشاورزی در معاونت باغبانی خود موفق به پرورش 62 میلیون اصله نهال در نهالستان های دولتی و خصوصی کشور شده است. کمک مردم در بخش منابع طبیعی برای تولید 250 میلیون نهال.

رئیس سازمان منابع طبیعی کشور با بیان اینکه درخت به عنوان چتر سبز خیر الهی می تواند باعث وحدت بین اقوام مختلف کشور شود، گفت: برای داشتن ایرانی قوی و سرسبز باید امنیت زیستی خود را با کاشت درخت و ایجاد آرامش در کشور تامین کنیم. زندگی مردم .

وی با بیان اینکه 14 میلیون و 375 هزار هکتار جنگل و حدود 30 میلیون هکتار بیابان در کشور داریم، گفت: برخی از استان ها از جمله استان قم در برخی از روزهای سال با گرده های ریز مواجه هستند و اگر بتوانیم با نهال هایی که به مردم می رسد کمک کنیم. ما می توانیم با کاشت بخش قابل توجهی از این غبارهای ریز با بیابان زایی مبارزه کنیم.

نوبخت با بیان اینکه نزدیک به 2 میلیون هکتار در بیابان ها کاشت کرده ایم، افزود: در دهه های اخیر عده ای تلاش کردند با ایجاد ناامیدی در بین مردم مبنی بر اینکه 40 سال است ایران خشک و غیرقابل سکونت بوده است تا مردم را دلسرد کنند، در حالی که طبق نظر کارشناسان ما این کار را انجام داده ایم. سالانه 250 میلی متر باران و سالانه 450 میلیارد مترمکعب بارندگی در کشور می بارد و به دلیل تبخیر و هدررفت آب بین 120 تا 130 میلیارد مترمکعب آب قابل استفاده داریم.

وی با بیان اینکه برخی وزارت جهاد کشاورزی را محکوم می کنند که آب نداریم چرا این همه نهال کاشته می شود، گفت: هر نهال سالانه 200 لیتر آب نیاز دارد و اگر یک میلیارد درخت بکاریم فقط 200 میلیون مکعب آب نیاز داریم. متر آب برای آبیاری آنها. بنابراین اگر در این موضوع حکمرانی درستی داشته باشیم، می توانیم حکومت کنیم تا امنیت زیستی کشور تامین شود.

رئیس سازمان منابع طبیعی کشور گفت: بر اساس مطالعات انجام شده با کمک هوش مصنوعی، در صورت وجود جنگل کاری و درختکاری در چهار استان جنوبی ایران، میزان بارندگی ها 20 درصد افزایش می یابد و دمای هوا در این استان ها افزایش می یابد. استان ها بین دو تا سه درجه سانتیگراد افت خواهند کرد.

وی با اشاره به نفوذ روحانیت در بین مردم متدین ایران، نقش موثر روحانیت در فرهنگ سازی درختکاری در کشور را روشن کرد و گفت: می خواهیم از ظرفیت روحانیت برای پرورش درختکاری استفاده کنیم. فرهنگ در کشور است، بنابراین همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، هر سال ایران را ببینیم 3 درخت کاشته و سالی 250 میلیون نهال می کاریم.



آیا این خبر مفید بود؟