وام های مشکل دار آقای شهردار!

وام های مشکل دار آقای شهردار!

پس از جنجال هایی که پیرامون ساخت مسجد در قیطریه بستان و سپس ساخت سالن فرهنگی در لاله بستان به وجود آمد، به نظر می رسد اکنون نوبت به موضوع وام دهی مسئولان شهرداری رسیده است که شهرداری را با طرح جدیدی مواجه خواهد کرد. چالش پرونده هایی مبنی بر انتشار فهرستی مبنی بر پرداخت 25 میلیارد و 500 میلیون تومان کمک ودیعه مسکن به 36 مدیر شهرداری در دوره جاری که واکنش های بسیاری را در پی داشت. اگرچه هنوز جزئیات این لیست به صورت رسمی از سوی مسئولان شهرداری تایید یا تکذیب نشده است، اما اظهارات اخیر علیرضا زاکانی شهردار و مهدی اهاریان یکی از اعضای شورای شهر تهران حکایت از آن دارد که کل موضوع پرداخت صدها میلیونی در کمک به برخی از مدیران ارشد شهرداری برای تامین مسکن دروغ نیست. کمک هایی که البته شهردار پایتخت پرداخت آنها را در قالب تامین بستر مادی عنوان کرد.

زاکانی در روزهای اخیر پس از انتشار فهرست پرداخت‌های مالی به مدیران شهرداری تحت عنوان ودیعه مسکن، توضیح داد: «در دوره‌های گذشته املاک شهری با قیمت ارزان و بعضاً با ۵۰ درصد تخفیف در اختیار مدیران قرار می‌گرفت. مصداق کامل بی عدالتی بود با توجه به اینکه باید برای برخی از مسئولان شهرداری که از شهرستان می آیند مسکن تهیه کرد، در این دوره به جای ارائه برخی از زمین ها و املاک شهرداری، به آنها وام با سود بانکی دادیم. برای پیشبرد این کار ابتدا سپرده ای به مدیران دادیم و سپس آن را تبدیل به وام کردیم.»

اما این آمار آنقدر تکان دهنده بود که حتی برخی از اعضای شورای شهر حامی شهردار نیز مجبور به واکنش شدند. مهدی اهاریان، رئیس کمیته نظارت شورای اسلامی شهر تهران از جمله افرادی است که در اتاق شورا رسما اعلام کرد مدت ها قبل از پرداخت لیست کمک واریزی مسکن به مدیران شهرداری رسانه، ارسال کرده است. نامه ای به شهردار پایتخت با درخواست شفاف سازی ابعاد موضوع. اهاریان در این خصوص به ایلنا گفت: «از سال گذشته بر اساس اطلاعاتی که به من رسید، نامه‌ای به شهردار تهران ارسال کردم و خواستار شفاف‌سازی موضوع پرداخت‌های میلیاردی به مدیران شهرداری بابت ودیعه مسکن شدم، اما او تاکنون پاسخی به این نامه داده نشده و یا توضیح رسمی در این خصوص از سوی شهردار محترم تهران و مدیران شهرداری ارائه نشده است.

چهره های همه کاره!

اما اساسا از دوره های گذشته مدیریت محیط زیست شهری پایتخت، آیا دعوای حقوقی در خصوص پرداخت وام یا کمک بلاعوض برای اعطای مسکن به مدیران شهرداری وجود داشته است یا خیر؟ ناصر امانی، رئیس کمیته ساماندهی و منابع انسانی شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به این سوال: شرایط پرداخت وام به پرسنل شهرداری تهران در دستورالعمل مصوب سال 1384 شهردار پایتخت پیش بینی شده است. که بنا به درخواست شورای شهر تهیه شده است، هم اکنون نیز بر اساس این دستورالعمل وام های مختلفی به کارکنان شهرداری داده می شود که البته میزان این وام ها اعداد و ارقام معمولی است، به عنوان مثال در حال حاضر کارکنان عادی شهرداری ارائه می شوند. . وام 50 میلیون تومانی در لیستی که در فضای مجازی با عنوان وام مسکن و سپرده مدیران شهرداری منتشر شده، ارقام چند صد میلیونی را می بینیم که بازپرداخت آن ابهاماتی را ایجاد کرد.

امانی با تاکید بر اینکه هنوز امکان تایید رسمی لیست منتشر شده وجود ندارد و شهرداری باید شبهات مطرح شده در این خصوص را روشن کند، تصریح کرد: در دوره های قبلی مدیریت شهری وام های متعارف به کارکنان شهرداری پرداخت می شد و مدیران با عناوین مختلف بسیار متفاوت بودند. از صدها میلیون ذکر شده در لیست منتشر شده در اینترنت. همچنین در دوره های گذشته برخی املاک تحت مدیریت شهرداری تهران به برخی از کادر مدیریتی شهر از جمله مدیران اجاره داده می شد که هم اکنون اکثر آنها تخلیه و پس گرفته شده است.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران در دوره های گذشته مدیریت شهری علاوه بر اجاره املاک خود به مدیران و کارکنان، به تعاونی های مسکن در رده خود نیز کمک کرده است، یادآور شد: یکی از اقدامات شهرداری در گذشته، این بود که برای کارکنان خود مسکن تهیه کند این برای کمک به تعاونی های مختلف مسکن که بخشی از ادارات مختلف دولت شهری پایتخت هستند، بود. به گونه ای که در دوره های سوم و چهارم مدیریت محیط زیست شهری با کمک این تعاونی های مسکن به حدود 30 هزار نفر از کارکنان شهرداری مسکن داده شد و همچنین در این دوره ها تسهیلاتی به صورت زمین یا ساختمان در اختیار کارکنان شهرداری قرار گرفت. مجوزها .

یک سقف، هوای زیاد!

اما ماجرا به همین جا ختم نمی شود امانی با اشاره به لغو معافیت کارکنان شهرداری تهران از پرداخت مالیات در پایان دوره چهارم مدیریت شهری با رای دیوان عدالت اداری گفت: آخرین سخنان. شهردار محترم تهران هنوز نتوانسته اند ابهامات موجود در خصوص نحوه پرداخت ودیعه مسکن به مدیران شهرداری در دوره فعلی مدیریت شهری از جمله نحوه اولویت بندی وام گیرندگان، نحوه تعیین میزان تسهیلات را روشن کنند. پرداخت. به هر فرد سود بانکی وام های اعطایی و … را می دهد و شهرداری باید در این راستا توضیحات دقیق تری بدهد.

رئیس کمیته منابع انسانی و تشکیلات شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: حدود چهار ماه پیش اطلاعاتی در خصوص پرداخت کمک ودیعه مسکن توسط یکی از اعضای شورا دریافت شد و ایشان طی نامه ای به شهردار محترم درخواست کرده بودند که این اطلاعات روشن شود در آن زمان پاسخی به این نامه داده نشد اما اکنون شهرداری پذیرفته است مبالغی تحت عنوان وام مسکن و سپرده گذاری به مدیران شهرداری پرداخت شده است اما باید مبالغ این موضوع مشخص شود تا ابهامی وجود نداشته باشد. در افکار عمومی

مدیران شهری

در ضمن یک سوال دیگر باقی می ماند. اساساً چه نیازی به استفاده از افراد شهرستانی به عنوان مدیران در شهرداری تهران وجود دارد؟ موضوعی که این عضو شورای شهر تهران می گوید: یکی از ایرادات برخی از اعضای شورای شهر به ویژه من از ابتدای دوره فعلی این بود که رهبری شهر نباید فردی را جز در موارد استثنایی در سمت هایی که مناسب نیست منصوب کند. فردی در شهرداری برای انتصاب افراد خارج از شهرداری در پست های رهبری چه برسد به اینکه فردی از خارج از تهران را در پست های رهبری شهرداری پایتخت منصوب کند و بعداً می خواهیم برای آن فرد مسکن تهیه کنیم.

وی تاکید کرد: قانون به شهردار اجازه می داد در موارد استثنایی که فرد واجد شرایطی در داخل شهرداری برای پست مدیریتی پیدا نکرد، فردی از نهادهای دولتی و عمومی را به عنوان مسئول در پست مدیریتی منصوب کند اما متاسفانه در دوره فعلی مدیریت شهری دیده‌ایم که در برخی موارد بدون رعایت این مبنای قانونی، افرادی از شهرها یا مناطق خارج از شهرداری به سمت‌های حساس مدیریتی در شهرداری تهران منصوب می‌شوند.

حمله شدید به یکی از اعضای شورا

مهدی اخراریان یکی از اعضای شورای شهر تهران در این باره آخرین اظهار نظر را بیان کرد و گفت: گزارش هایی داریم که پس از صدور وام مسکن و پرداخت ودیعه به کارکنان شهرداری که از این سازمان خارج شده و مبالغ را پرداخت نکرده اند، رسانه ای شد، شهرداری تهران سعی کرد آن را به وام تبدیل کند تا بتواند افکار عمومی را در این زمینه کنترل کند.

این عضو کمیته نظارت و حقوقی شورای شهر تهران در صحن علنی شورا در نطق قبل از دستور خطاب به شهرداری تهران گفت: در تاریخ 1402/07/16 نامه های محرمانه ای به آقای زاکانی ارسال کردم که گزارشی مبنی بر اینکه دریافتی اینجانب که مردم شهرداری تهران و سازمان های ذیربط مبالغی را به عنوان ودیعه مسکن دریافت کرده اند. این گزارش حاکی از آن است که این افراد بدون بازپرداخت این وام همکاری خود را با شهرداری قطع کردند. ما نه می توانستیم این پیام را تایید و نه رد کنیم. من باید مدارک این گزارش را از شهرداری تهران بگیرم و پاسخی به من داده نشده است. چندین بار با شهرداری تماس گرفتم و مجبور شدم در ماه نوامبر نامه بفرستم.

وی در ادامه افزود: در نامه دوم سوالاتی را مطرح کردم. اول اینکه مدارک قانونی این پرداخت ها چیست؟ دوم، چه دستورالعمل هایی برای انتخاب افراد استفاده شد؟ ثالثاً آیا تضمین های لازم برای استرداد مبالغ از افراد اخذ شده است؟ چهارم، آیا افرادی که به هر دلیلی شهرداری تهران را ترک کردند، پول را به شهرداری پس دادند؟

وی با تاکید بر اینکه اگر در مهرماه سال گذشته به آن نامه پاسخ داده می شد، این موضوع مانند معاهده با چینی ها مبهم نمی شد، گفت: گزارش هایی داریم که نشان می دهد این لیست طولانی تر از آنچه منتشر شده است. ما اطلاعاتی داریم که این مبالغ فقط به شهرداری پرداخت نشده، بلکه به سایر سازمان ها نیز پرداخت شده است. در ادامه گزارش هایی داریم مبنی بر اینکه پس از رسانه ای شدن این موضوع، شهرداری تهران سعی کرده آن را به وامی برای کنترل افکار عمومی در این موضوع تبدیل کند. امیدوارم شهرداری تهران در مدت باقیمانده با تمامی اعضای شورای شهر تعامل سازنده داشته باشد و به سوالات پاسخ مناسب بدهد.

سابقه چنین مواردی نشان می دهد که بعید به نظر می رسد جنجال های ناشی از آنها به زودی پایان یابد و خاموش شود. درست مثل ماجرای املاک نجومی دوره فرش! حال باید دید زاکانی در روزها و هفته های آینده چگونه می خواهد به این پرونده رسیدگی کند.