پزشکان چه کسانی هستند؟ | حاتمی تکرار می کند؟ موسوی دوم؟ کپی از حسن روحانی؟ یا احمدی نژاد تنی؟

پزشکان چه کسانی هستند؟  |  حاتمی تکرار می کند؟  موسوی دوم؟  کپی از حسن روحانی؟  یا احمدی نژاد تنی؟

در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، پدیده مسعود مزیکیان مورد توجه قرار گرفت. آیا او می تواند انتخاب های متفاوتی داشته باشد؟ یا نمونه های موفق کمپین های اصلاحات این بار تکرار خواهد شد؟ ظاهر او خیلی ها را به یاد نامزدهای دوره های قبل می اندازد. واقعا شبیه کدام است؟

به گزارش رویداد۲۴; آیا با انتخاباتی بی سابقه روبرو هستیم؟ ذهن ما ناخودآگاه این انتخاب را با نمونه های قبلی مقایسه می کند. آیا جایگاه پزشکان در این انتخابات دومین تکرار کردادی است که محمد خاتمی انجام داد؟ آیا این نسخه جدیدی از عملکرد عبدالناصر همتی در انتخابات گذشته است؟ عده ای او را محمود احمدی نژاد اصلاح طلبان می دانند و برخی دیگر وضعیت او را شبیه حسن روحانی پس از برکناری هاشمی رفسنی می دانند. اما پزشکان چه کسانی هستند، مانند روسای جمهور قبلی چه کسانی هستند و او چه تفاوتی با آنها دارد؟

سید محمد خاتمی

وضعیت کنونی پزشکان برای برخی یادآور وضعیت محمد خاتمی در سال 75 است، در انتخابات سال 76 نظر برگزارکنندگان انتخابات به علی اکبر ناطق نوری بود و محمد خاتمی به عنوان مبارز تایید شد. گفته شد که امسال دولت شانسی برای پیروزی آقای خاتمی ندید و به همین دلیل اجازه ورود به او را داد. خاطرات هاشمی رفسنجانی از امسال نشان می دهد که رهبر انقلاب حداقل تا اواسط اردیبهشت (انتخابات اوایل خرداد) از شانس آقای ناطق نوری اطلاع داشتند. اما آیا پزشکان وضعیتی شبیه خاتمی ۷۶ دارند؟

پزشکان حاتمی هستند: پزشکانی مانند حاتمی هم در داخل و هم در خارج از نظام هستند. موقعیت آستانه وجود دارد. او هم مانند خاتمی وزیر دولت بود. دولت خاتمی از سوی دیگر انگ و فساد ندارد و به عنوان یکی از مقصران وضعیت کنونی شناخته نمی شود.

مدشیان خاتمی نیست: مدشیان برخلاف خاتمی پایگاه مشخصی در بین روشنفکران جامعه ندارد. تجربه خاتمی در وزارت فرهنگ باعث شد که فرهنگیان به سرعت به سمت کمپین او جذب شوند. او همچنین ایده های جدیدی داشت که ریشه در دانش او از علوم سیاسی داشت. اما دکتر دکتر است و از ادبیات بسیار ساده و غیر فکری استفاده می کند.

میرحسین موسوی

برای برخی دیگر از پزشکان میرحسین موسوی یاد می کند. نامزد اصلاح طلبان در انتخابات 2008.

پزشکان میرحسین موسوی هستند: پزشکانی مانند میرحسین موسوی از اقلیت هایی هستند که در حاشیه نیروهای اصلاح طلب و میانه رو قرار دارند. در حالی که اکثر نیروهای چپ در جمهوری اسلامی و اصلاح طلبان به سمت راست حرکت کرده اند و از سیاست های اقتصادی دست راستی (حذف یارانه ها، کاهش بودجه به نهادهایی مانند آموزش و پرورش و بهداشت و خصوصی سازی) حمایت می کنند، پزشکان و موسوی نیز از آنها حمایت می کنند. آنها به اقتصاد دهه اول انقلاب یعنی حمایت از طبقات مستضعف اعتقاد دارند و سبک زندگی ساده و مردمی را حفظ کرده اند. هر دو منتقد سیاست های اصل 44 و خصوصی سازی های فاسد پس از آن هستند. البته به نظر می رسد پزشکان به دلیل حضور بیشتر در موسسات رسمی، نگرش ملایم تری نسبت به اقتصاد بازار آزاد دارند.

هر دو به شدت از ادبیات دینی استفاده می کنند و خوانشی مردمی، چپ و عدالت خواهانه از متون دینی دارند.

مدیزیان میرحسین موسوی نیست: از نظر ظاهری، مدیزیان گوینده بهتری از میرحسین موسوی است، هرچند موسوی یک نویسنده سرسخت بیانیه بود. بنابراین پزشکان می توانند از فرصت مناظره بهتر استفاده کنند.

مهم ترین تفاوت این است که پزشکان و موسوی استراتژی های متفاوتی در برابر نظام سیاسی موجود دارند. میرحسین موسوی پس از اعتراضات جنبش مهسا در سال 1401 خواستار رفراندوم و تغییر نظام سیاسی شد، در حالی که پزشکان مدافع اصلاحات در نظام فعلی بودند و حتی در سال 1402 در انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت کرد و اصلاح طلبان تحریم کردند. به او. از تبریز رای دادند.

البته میرحسین موسوی در ابتدای کارزار انتخاباتی خود در سال 1387 خود را اصولگرای اصلاح طلب خواند و خواستار همکاری فرامرزی برای حل مشکلات کشور شد اما برخورد تند گارد حاکم او را به یک سیاستمدار تندرو تبدیل کرد. باید دید در آینده نظام سیاسی با آقای مزیکیان چگونه برخورد خواهد کرد و به سیگنال های مثبت و منفی هسته های سخت و اصولگرایان چگونه پاسخ خواهد داد.

حسن روحانی

حسن روحانی پس از 8 سال ریاست جمهوری احمدی نژاد و در حالی که رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی همه امیدها را ناامید کرد، در روزهای پایانی تبلیغات انتخاباتی توانست از رقبای خود بالاتر برود و راهی پاستور شود. آیا با برگزاری انتخابات به دست ابراهیم رئیسی وزیر کشور و رد صلاحیت رقبایی چون علی لاریجانی، آیا پزشکان هم می توانند حسن روحانی باشند، چراغی در تاریکی ناامیدی؟

مدیزیان حسن روحانی است: مدیزیان در اردوگاهی است که طرفدار روابط عادی با دنیاست و قطعا در قطب مخالف سعید جلیلی قرار دارد. احتمالاً او نیز مانند روحانی می تواند از حمایت اصلاح طلبان، نامزدهای رد صلاحیت شده و حتی اصولگرایان میانه رو برخوردار شود.

دکتر مانند روحانی سخنور خوبی است و انتظار می رود در مناظره ها بر کاندیداهای مکرر اصولگرا غلبه کند.

پزشکان حسن روحانی نیستند: زمانی که حسن روحانی در سمت راست طیف اصلاحات و اعتدال وارد عرصه انتخابات آتن شد، از اصلاح طلبان به ویژه جناح چپ فاصله زیادی داشت و با حمایت از او برای او اجماع حاصل شد. هاشمی رفسنجانی در دقیقه 90 پزشکان اما در سمت چپ طیف اصلاح طلبان قرار دارند و به سرعت توانستند حمایت یکپارچه آنها را به دست آورند.

دکتر دیپلمات نیست و مطمئناً نمی تواند مانند روحانی درباره پرونده هسته ای یا سایر مذاکرات اشراف کامل داشته باشد یا نظر خودش را داشته باشد. این برای او یک نکته منفی است.

اما نکته مثبت این است که او واقعاً حسن روحانی نیست. او در هیچ یک از سیاست های اشتباه خود از جمله افزایش قیمت بنزین مشارکت نداشت، حتی منتقد بود. انتظار می رود که او در تصمیم گیری در مورد مسائلی مانند حذف یارانه ها محافظه کارتر باشد یا حداقل با شفافیت بیشتری با مردم صحبت کند.

محمود احمدی نژاد

برخی اصولگرایان پزشکان را احمدی نژاد اصلاح طلبان می نامند. البته معلوم نیست این اصولگرایان قصد تمجید دارند (چون زمانی از شاگردان مسلم محمود بوده اند) یا مذموم. محمود احمدی‌نژاد چرخش‌های سیاسی زیادی انجام داد و به سختی می‌توان کسی را با او مقایسه کرد. با این حال، روی کار آمدن احمدی نژاد در سال 84 حکایت قابل توجهی دارد: ستاره اقبال احمدی نژاد زمانی طلوع کرد که اصولگرایان پس از چهار شکست متوالی (رئیس جمهور در سال 76، شورای شهر در سال 77، مجلس در سال 78 و رئیس جمهور در انتخابات شورای شهر هیچ امید و انگیزه ای برای شرکت در انتخابات نداشتند). 1988) آنها دومی را در سال 1982 نداشتند و عملاً انتخابات را تحریم کردند. اینجا بود که احمدی نژاد وارد صحنه شد و در حالی که اصلاح طلبان با چند لیست با هم رقابت داشتند، لیست آبادگران را سامان داد و شهردار شد.

محمود احمدی نژاد محمود احمدی نژاد است. هر دو کاپشن می پوشند، هر دو از تشکیلات جناحی خود پیروی نمی کنند، هر دو می گویند فرودستانی هستند. اما مهمترین شباهت پزشکان و احمدی نژاد این است که هر دو وقتی جناح هایشان ناامید و سرخورده هستند دست از کار نمی کشند.

پزشکان احمدی نژاد نیستند: قدیمی ترین تقسیمات سیاسی جمهوری اسلامی، لشکر حسینیه – مهدیه است. قبل از انقلاب دو جریان مذهبی در جامعه حامیان جدی داشتند: یکی جریان الهام گرفته از دین برای مبارزه سیاسی برای برقراری عدالت که مهمترین معلم آن علی شریعتی (خطیب حسینی ارشاد) بود و دیگری جریانی که می خواست حکومت اسلامی را در جامعه اعمال کند. در حال مدرن شدن جامعه در ایران و مهمترین واعظ آن شیخ احمد کافی (منبر) است. این دو جریان به ترتیب چپ و راست اسلامی را تشکیل می دهند. پزشکان از خط اول هستند و احمدی نژاد در گروه دوم.

شکاف بعدی که در سپاه ارومیه شناخته شد، شکاف بین محصولات و باکری ها بود. صادق، دوست دیرینه احمدی نژاد که سال ها در استان های شمال غرب کشور همراه او بود، مهدی و حمید باکری را از سپاه بیرون کرد و آنها به جنوب رفتند و در عملیات بدر و هبر به شهادت رسیدند. پزشکان و احمدی نژاد ادامه این شکاف تاریخی هستند.

مهمتر از این دو این است که احمدی نژاد از ابتدا درگیر پرونده های فسادی مانند بورس نفت اردبیل یا فساد شهرداری تهران بود به گونه ای که خاتمی وزیر کشور با شهردار شدن او مخالفت کرد. پزشکان از پاک ترین سیاستمداران جمهوری اسلامی هستند.