پیوند سازمان یافته در فساد بزرگ 4 میلیاردی واردات چای

پیوند سازمان یافته در فساد بزرگ 4 میلیاردی واردات چای

کشف 4 میلیارد دلار فساد در واردات چای در چند روز گذشته بر روحیه مردم تاثیر گذاشته و واکنش ها علیه این فساد همچنان ادامه دارد.

جلال رشیدی کوچی نماینده مجلس در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: بانک مرکزی نزدیک به 4 میلیارد دلار صرف واردات چای بی کیفیت کرد که چیزی جز نارضایتی و فساد ایجاد نکرد، بلکه خودروهایی را که مردم می خواستند همراه با این به آنجا وارد کرد. هیچ پیامد اقتصادی و اجتماعی مثبتی برای کشور ندارد (البته معتقدم برای واردات خودرو یک سنت پول ملی لازم نیست).

به گزارش خبرآنلاین، علی رضابیقی نماینده تبریز نیز معتقد است هر جا رانت و عدم نظارت باشد، فساد امری اجتناب ناپذیر است. وی تاکید می کند: «وقتی ثروت نامحدود مردم از آنها دریغ می شود و در اختیار افراد خاصی قرار می گیرد، زمینه سرقت و سرقت فراهم می شود. این ربطی به این یا آن حزب ندارد.»

چرا رایضی وزیر کشاورزی را از دولت خود برکنار کرد؟

بر این اساس احمد علیرضابیگی نماینده مردم تبریز با اشاره به فساد چهار میلیارد دلاری ارز دولتی در دولت مدعی فساد ستیزی به خبرگزاری خبرآنلاین گفت: بر اساس گزارش سرلشکر سازمان بازرسی، انتشار چای دباش از سال 1397 آغاز شد و تا سال 1400 مقدار قابل توجهی ارز ترجیحی به آن اختصاص یافت. در این موضوع ارتباط سازمان یافته با فساد مشهود است. بر همین اساس، دولت آقای رئیسی برای مبارزه با فساد، وزیر کشاورزی را از هیئت دولت برکنار کرد.

هر جا رانت و عدم نظارت باشد، فساد است

وی اعلام کرد: هر جا که رانت و عدم نظارت باشد، در هر دولتی چنین مفاسدی قابل انتظار است. اصولا باید به سمت اقتصاد شفاف و پرهیز از رانت در کشور حرکت کنیم. داشتن یک اقتصاد شفاف زمانی اتفاق می افتد که ما اقتصاد را در اختیار مردم قرار دهیم تا ثروت خود را مدیریت کنند.

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: معمولا وقتی ثروت مردم را از آنها می گرفتیم شاهد چنین مشکلاتی بودیم. وقتی مردم را شایسته مدیریت ثروتشان ندانیم و بگوییم دولت صلاحیت بیشتری دارد، نتیجه این فساد و دزدی است. این فسادها محصول حکومت خاصی نیست و همیشه اتفاق می افتد. صاحب ملک به دقت مراقب اموال خود است، بنابراین باید اداره امور اقتصادی را به دست مردم بسپاریم.

این چهره اصولگرا گفت: اصل این امور مجرمانه و مفسده است. هرکسی را در آن موقعیت که مستلزم رانت هم هست قرار دهید، فارغ از حزب و جناح مجرم خواهد بود. توجه داشته باشید که در سکونتگاه های غیررسمی هر چقدر اصرار داشته باشید که ساکنان این محله ها شهروندان خوب جامعه هستند، همین سکونتگاه های غیررسمی محل تولید جرم هستند. وقتی ثروت نامحدود مردم توسط او دریغ می‌شود و در اختیار افراد خاصی قرار می‌گیرد، زمینه‌ای برای سرقت و سرقت می‌شود. مربوط به این و آن حزب نیست، وی با اشاره به پیش بینی دولت مبنی بر اینکه فساد چای مربوط به دولت قبل است، گفت: این فساد محصول یک دولت خاص است. باید تلاش کرد تا شرایط فساد توسط دولت ها از بین برود که این اتفاق نمی افتد زیرا باید ثروت مردم به آنها بازگردانده شود. البته تا زمانی که قدرت به مردم بازگردانده نشود، ثروت در اختیار آنها قرار نخواهد گرفت.