کلاه آماری روی سر مسکن

کلاه آماری روی سر مسکن

آمارهای دولتی باز هم مورد انتقاد کارشناسان قرار گرفته است. از آمارهای دولت از رشد اقتصادی، تورم و ادعای بهبود وضعیت تا آمار مسکن و واگذاری زمین و فعالیت های عمرانی دولت، کارشناسان تردید دارند. سخنگوی دولت در دانشگاه امیرکبیر، کاهش سرعت خرید و فروش مسکن در ماه‌های مورد اشاره تحت عنوان رکود را ناشی از ساخت‌وساز دولت و عمل به وعده‌ها دانست. این اظهارات با واکنش کارشناسان مواجه شد. ستاریان در خصوص صحبت های سخنگوی دولت فکر می کند: «بازار در رکود است و بعد شما از کاهش رشد نرخ مسکن صحبت می کنید؟ رکود تورم است. آماری که ارائه می دهید این را نشان می دهد. دولت نباید به خودش دروغ بگوید. گرفتن آمار و اعلام آنها در شرایط رکود عالی است! در رفاه باید آمار گرفت و بعد ارزیابی کرد. مسکن همیشه همینطور بوده است. از آنجایی که متقاضی واقعی ترک کرده و حضور ندارد. قدرت خرید ندارد. متاسفانه دولت در حوزه مسکن کاری انجام نداد. اینها افرادی هستند که قدرت خرید خود را از دست داده اند. یک روز اگر اقتصاد رونق پیدا کند، این حوزه دوباره اوج می گیرد.

آیا باز هم مردم مقصر هستند؟

استاد دانشگاه تهران و کارشناس برجسته مسکن با رد ادعای دولت مبنی بر کاهش رشد قیمت مسکن و غیرممکن بودن واگذاری 2 میلیون قطعه زمین مسکونی، می گوید: «دولت در حوزه مسکن کاری انجام نداده است. مردمی که توان مالی آن را ندارند!” چند واحد مسکونی ساخته اید؟ آیا دو میلیون واحد مسکونی تحویل داده اید تا قیمت مسکن را کاهش دهید؟ واقعا خنده دار است. دولت می گوید یک قسمت درست است؛ نامزدها منتظرند! این یعنی آنها در واقع هستند. سرشان کلاه گذاشتند، قول داده شد و باید بنشینند با آن وعده که دولت می خواهد مسکن را ارزان کند، بعداً می بینند که اگر آن موقع می توانستند ده متر بخرند، الان نمی توانند مسکن را بخرند. قیمت مسکن کجا کاهش پیدا کرده است، در مسکن رکود تورمی وجود دارد، یعنی تورم خاص خود را دارد. قیمت مسکن ربطی به کار دولت دارد. تولید مسکن دولت کجاست؟ چقدر تحویل دادند که قیمت را پایین بیاورند؟! نحوه شمارش شما در دوران رکود با روش شمارش در دوران رونق متفاوت است. شما نباید خود را گول بزنید. به عنوان مثال اگر در تهران 10 هزار معامله مسکونی انجام می شود و الان 100 معامله مسکونی در ماه انجام می شود، نمی توان گفت که قیمت مسکن کاهش یافته است، این معیار درستی نیست زیرا شرایط برای معاملات فراهم نیست و این تعداد کم همیشه وجود دارد. در میان تعداد کل معاملات مواردی وجود دارد که طرف به دلایلی به پول نیاز دارد و مجبور می شود ملک خود را ارزان بفروشد. آنها در آمار قیمت ها معاملات محسوب نمی شوند. به طور کلی بسیاری از این معاملات در شرایط فعلی باید از آمار حذف شوند. پس می گویید قیمت مسکن پایین آمده است؟! اساساً باید آمار را به درستی و در زمان مناسب انجام دهید.»

وی ادامه داد: دلیل افزایش قیمت مسکن نسبت به سایر کالاها و بالاتر از شاخص تورم، کمبود عرضه و تقاضای انبوهی است که وجود دارد که منجر به اثرات حاشیه نشینی شهر و گسترش حاشیه نشینی، شبه می شود. – چادر نشینی، خیمه نشینی، پشت بام نشینی و غیره. زیرا یک محصول بیولوژیکی و حیاتی است. مسکن یک محصول ثانویه نیست. دولت تعهدات خاصی دارد. دولت به اندازه مسکن موظف به تامین زمین است و قدم بعدی که وظیفه اولیه هر دولتی است و متاسفانه انجام نشده است، تسهیل در تامین ابزارهای مالی به بخش خصوصی است که متاسفانه مورد غفلت قرار گرفته است. توسط دولت ها دولت با ثبت مسکن، گرفتن پول و ساختن آن چه کار دارد؟ دولت ها باید روابط با بخش خصوصی را تسهیل کنند تا تولید وجود داشته باشد. مشکل ما اینجاست دولت هر برنامه ای داشته باشد قطعا نمی تواند آن را ایجاد کند. چرا که بودجه تولید مسکن چقدر است؟ 100 میلیارد دلار بودجه دولت است. آمریکایی ها همان مقدار واحد مسکونی تولید کردند که ما تا سال قبل نیاز داریم، یعنی یک میلیون و 300 هزار آند تولید کردند. گردش مالی چقدر بود؟ دو هزار میلیارد دلار گردش مالی داشت و توانست این مقدار را تولید کند! آیا دولتی با بودجه 100 میلیارد دلاری در حوزه مسکن حرفی برای گفتن دارد؟ چگونه می خواهد مشکل مسکن را حل کند؟ اگر بخواهد یک میلیون واحد مسکونی تولید کند باید تیراژی معادل آن مقدار یعنی دو هزار میلیارد داشته باشد. در کشورهایی مانند آمریکا و اروپا، ارزان شدن بسیار بیشتر از ما است. متأسفانه ما یک روش ساخت و ساز سنتی داریم که در بخش مسکن یک فاجعه است. او با روش تولید ارزان توانست چنین گردش مالی ایجاد کند.

ستاریان در ادامه این ادعای سخنگوی دولت مبنی بر اینکه «اقدامات دولت در حوزه ساخت و ساز مسکن چنین بوده است. حدود 500 هزار قطعه واگذار شده و حدود یک میلیون و نیم قطعه آماده واگذاری است.» وی در گفتگو با خبرنگار جماران، گفت: «شنیده ای به واگذاری 500 هزار قطعه زمین نداریم.» یعنی تحویل داده اند. بیش از 500000 قطعه مسکونی زیر 200-300 متر؟ اینهمه زمین مسکونی از کجا آوردند؟! در کدام شهر است؟ در کدام شهر است؟ اگر 500000 (قطعه زمین) را در 200 ضرب کنید (با فرض حداقل اندازه زمین که می توان تعیین کرد)، ببینید این عدد چقدر بزرگ می شود!

صحبت این بود که مشکل مسکن از چند طریق حل شود که یکی از آنها کلبه است که به آنها زمین می دهیم تا بسازند. این روش در همه جا کاربرد دارد مگر در محدوده 10-20 هزار قطعه یا با فرض 50 هزار تا 100 هزار قطعه زمین. بیش از این برای شما و جایی که می خواهید بیاورید ممکن نیست. مگر اینکه مجبور باشید عمودی سازی و ساخت و سازهای مرتفع انجام دهید. نمی تواند با ادعاها کار کند. «ما برای 500 هزار واحد مسکونی 500 هزار قطعه تحویل دادیم و برای 1 میلیون و 500 هزار واحد مسکونی می‌خواهیم 1 میلیون و 500 هزار قطعه تحویل دهیم!» از شما می پرسم آیا این امکان وجود دارد؟!

این چه حرفیه؟! این کارشناس گفت: این حرف ها قابل قبول نیست. ادعاهای دولت غیر منطقی است. با این اعداد نمی توان جلو رفت. دولت اعداد و ارقامی را به رسمیت نمی شناسد، مثلاً 500 هزار و یک میلیون در حوزه زمین و مسکن.