حناچی شهردار سابق تهران درباره طرح ملی مسکن هشدار داد: 10 برابر مسکن مهر به محدوده شهر مسکن اضافه می کنند.

حناچی شهردار سابق تهران درباره طرح ملی مسکن هشدار داد: 10 برابر مسکن مهر به محدوده شهر مسکن اضافه می کنند.

روز جدید پیروز حناچی شهردار سابق تهران در روزنامه شرق نوشت: می خواهم به بهانه اقدامات ملی مسکن به نکاتی اشاره کنم که قابل ذکر و نگران کننده است.

در مسکن مهر یکی از راه‌هایی که دولت می‌خواست زمین را از منابع ملی یا حتی زمین‌هایی که در داخل مرز بود، تامین کند و افزایش مساحت شهرها یکی از پیامدهای آن بود. متاسفانه بر اساس آماری که من دارم در حال حاضر 10 برابر مسکن مهر تجربه داریم. ما محدودیت های شهری خود را افزایش داده ایم و به این کار ادامه خواهیم داد. این امر قطعاً عواقب جبران ناپذیری خواهد داشت و هزینه های مدیریت شهری را افزایش می دهد و مشکلات بیشتری را بر شهرها تحمیل می کند، شهرها افزایش یافته و پیامدهای جبران ناپذیری را برای ارائه خدمات به شهرداری ها تحمیل می کند که باید مورد توجه قرار گیرد.

معمولا کسانی که به موضوع مسکن در شهرهای بزرگ توجه می کنند راه حل آن را در کاهش تراکم مازاد شهری، افزایش مساحت شهری و تسهیل ساخت و ساز می دانند. معمولاً کسانی که این دیدگاه را دارند می گویند برای حل مشکل اشتغال و خروج کشور از رکود اقتصادی یا اطمینان از تعداد واحدهای مسکونی با توجه به تقاضا، باید تراکم بفروشیم، در حالی که مطالعه ما در سال 2019 نشان می دهد. ، اینکه این اظهارات نادرست است و به هیچ یک از آنها اعطا نمی شود و امکان تشویق بیشتر به مهاجرت به شهرهای بزرگ نیز از پیامدهای آن است.

در سرشماری سال 1394 نشان داده شد که 300 هزار واحد مسکونی خالی در تهران داریم. این بدان معناست که واحد مسکونی ساخته شده اما به متقاضیان تحویل داده نشده است و اصرار بیشتر بر این موضوع باعث سوخت آن می شود. اگرچه در قانون شهرداری ها ظرفیت حمایت از مسکن اقشار کم درآمد ذکر شده است، اما به هر حال این موضوع باید مورد توجه همه جانبه قرار گیرد نه اینکه صرفا در یک محور باشد. اگر قانون رعایت نشود و به آینده فکر نشود، اگر به بحران های ناشی از مشکلات زیرساختی رسیدگی نشود، با شهری مواجه می شویم که تا چند ساعت دیگر باید با قطعی آب یا برق مواجه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید