گروسی: ایران مواد کافی برای ساخت 3 بمب هسته ای در عرض چند هفته دارد

گروسی: ایران مواد کافی برای ساخت 3 بمب هسته ای در عرض چند هفته دارد

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که ایران آماده گفت‌وگوی جدی با این نهاد سازمان ملل است.

رافائل گروسی امروز سه‌شنبه به روزنامه فایننشال تایمز گفت که ایران آماده گفت‌وگوی جدی با آژانس است و پس از مذاکراتش در ایران، دو کشور می‌توانند وارد مرحله متفاوتی شوند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: به نظر می‌رسد ایران مایل به گفتگو در مورد مسائل اساسی است.

گروسی در حالی که هفته گذشته برای اولین بار از مارس 2023 به ایران سفر می کرد، به روزنامه انگلیسی گفت که فرصتی برای حل برخی از اختلافات از جمله بهبود توانایی آژانس بین المللی انرژی اتمی برای نظارت بر فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی وجود دارد.

وی افزود: من این درک را در آنها می بینم که بهتر است کمی تعامل داشته باشیم تا اینکه مسیر کاملاً متفاوتی را ادامه دهیم که منجر به تشدید بیشتر و شاید خطرات بزرگتر از جمله جنگ شود.

گروسی همچنین استدلال کرد که واشنگتن و تهران هنوز یک کانال دو طرفه دارند.

مدیر دیده بان هسته ای سازمان ملل متحد گفت که ایران از زمان عملیات حماس در 7 اکتبر، سرعت یا سرعت فعالیت های هسته ای خود را تغییر نداده است.

وی همچنین مدعی شد که تهران اکنون مواد شکافت پذیر کافی برای تولید حدود سه بمب هسته ای در عرض چند هفته دارد.

گروسی گفت که نوساناتی در تولید (اورانیوم غنی شده) به میزان 60 درصد وجود داشت، اما هیچ چیز چشمگیری نبود. آنچه می بینیم این است که یک پایه محکم وجود دارد. آنها در گذشته سریع‌تر بوده‌اند، اما چیزی که ما می‌بینیم یک (سرعت) منظم است – مثل یک دویدن نرم.»

به گفته مدیر کل آژانس، “اما بدون شک، برنامه در حال رشد است، بزرگتر، گسترده تر، قوی تر می شود.”

گروسی در ادامه ادعاهای خود گفت: تهران در اسفندماه سال گذشته متعهد شد که حدود 30 دوربین آژانس بین المللی انرژی اتمی را در تاسیسات هسته ای خود نصب کند، اما تنها 9 دوربین فعال شد، اما آنچه مهم است اطمینان از عدم وجود «انفصال کامل» یا «پارگی» است. .