کلیدواژه اصلی سیاست خارجی خاورمیانه‌ایِ آمریکا چیست؟



به گزارش خبرنگار بین الملل آژانس اطلاعات وزارت کشور؛ عملیات طوفان الاقصی رویدادی بود که بسیاری از معادلات و چارچوب های سیاسی و امنیتی در منطقه غرب آسیا را تغییر داد. این رویداد و متعاقب آن آغاز جنگ غزه به قدری مهم تلقی می شود که تقریباً اکثر ناظران و تحلیلگران مسائل راهبردی بر این باورند که این دو رویداد می توانند سرنوشت بسیاری از مسائل و حتی نظم منطقه ای را در آینده غرب آسیا و کل کشور رقم بزنند. منطقه شرق آسیای مرکزی..

در این راستا طیف های متنوعی از بازیگران و کنشگران در میانه حوادث یاد شده فعالانه عمل می کنند تا در اسارت معادلات تحمیل شده از سوی محیط بیرونی بر آنها قرار نگیرند. عملیات طوفان الاقصی و جنگ غزه نوعی وحدت را در میان کشورهای اسلامی جهان در برخورد با رژیم اشغالگر قدس و البته توافق ابراهیم ایجاد کرد که هم صهیونیست ها و هم دولت آمریکا در آن سرمایه گذاری زیادی کرده بودند. معنای تحت اللفظی کلمه ایزوله به یک پروژه شکست خورده تبدیل شد.

جالب اینجاست که بر اساس آخرین یافته‌های موسسه تحقیقات افکار عمومی کشورهای عربی، اکنون تعداد بیشتری از کشورهای عربی خواستار رویارویی نظامی و قاطع با رژیم اشغالگر قدس هستند و البته دیدگاه‌های مثبت تری نسبت به فعالانی مانند ایران یا چین پیدا کرده‌اند. روسیه. در این چارچوب، محبوبیت دولت آمریکا به عنوان حامی اصلی صهیونیست ها در منطقه کاهش و کاهش چشمگیری پیدا کرد. اما یکی از موضوعاتی که از زمان اجرای موفقیت آمیز عملیات علیه الاقصی و متعاقب آن از آغاز جنگ غزه توجه بسیاری از ناظران و تحلیلگران را به خود جلب کرده است، نوع واکنش و سیاست دولت آمریکا در قبال آن است. منطقه غرب آسیا و خاورمیانه در کل.

آمریکایی ها از عملیات طوفان الاقصی چنان شوکه شده بودند و از سقوط سریع رژیم در قدس اشغالی می ترسیدند که بلافاصله سیل تسلیحات را به سرزمین های اشغالی فرستادند و کمک های خود به اسرائیل را در عرض چند روز به سه برابر کمک سالانه خود رساندند. این رژیم را افزایش داد در این چارچوب، حمایت بی حد و حصر آنها از رژیم اسرائیل در جریان جنگ غزه، اعتراضات گسترده بین المللی واشنگتن را برانگیخت و به چالش و رسوایی کامل برای آن تبدیل شد.

جالب اینجاست که بیش از 800 شورای محلی و شهری در آمریکا آشکارا از مردم غزه در برابر جنایات صهیونیست ها دفاع می کنند و سیاست رسمی دولت آمریکا در قبال جنگ غزه را زیر سوال می برند. یادآور می‌شویم که شهرهای مختلف آمریکا مانند واشنگتن، شیکاگو و نیویورک نیز صحنه راهپیمایی‌های پرشور در حمایت از مردم فلسطین بوده‌اند.

در صحنه منطقه ای، پایگاه های نظامی آمریکا در عراق و سوریه به دلیل همدستی واشنگتن با اسرائیل در نسل کشی مردم غزه، نزدیک به 200 بار (از آغاز جنگ غزه) مورد حمله قرار گرفته اند. در مرگبارترین نمونه این حملات، شاهد کشته شدن 3 سرباز آمریکایی و مجروح شدن بیش از 40 نفر دیگر در جریان حمله به پایگاه نظامی آمریکا در اردن بودیم. علاوه بر این، دولت آمریکا در مقابله با تحرکات انصارالله در یمن برای حمایت از مردم و مقاومت فلسطین و هدف قرار دادن کشتی‌های صهیونیستی یا کشتی‌هایی که به بنادر سرزمین‌های اشغالی می‌روند و حملات هوایی علیه یمن را در دستور کار قرار داده است، کاری را دشوارتر کرده است. .

در عین حال همین دولت می‌تواند با اعمال فشار بر رژیم اشغالگر قدس برای پایان دادن به نسل‌کشی خود در نوار غزه، زمینه را برای برقراری ثبات و آرامش در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب فراهم کند. از مجموع آنچه تاکنون در قالب رفتار و سیاست میدانی دولت آمریکا در منطقه غرب آسیا در بحبوحه جنگ غزه شاهد بوده ایم، باید اذعان کنیم که آمریکایی ها چیزی جز سردرگمی و سردرگمی از خود نشان نداده اند. خط مشی.

در واقع کلیدواژه اصلی رفتار آنها در میان تحولات منطقه همین هرج و مرج و سردرگمی است. موضوعی که تاکنون برای آنها گران تمام شده و واشنگتن را متوجه اشتباهات راهبردی بسیاری کرده است که مرتکب شده است. اکنون آمریکایی ها راه حل روشنی برای پایان دادن به حملات گروه های مقاومت عراق و سوریه علیه پایگاه های خود در دو کشور مذکور ندارند.

آنها نمی دانند که آینده حملات آنها به یمن چه خواهد بود و اساساً ناکارآمدی حملات آنها به یمن را می توان از این واقعیت دریافت که انصارالله یمن همچنان یک بازیگر تعیین کننده در معادلات تنگه باب المندب است. و دریای سرخ و حتی مستقیماً ناوهای آمریکایی و انگلیسی را هدف گرفت. در مورد جنگ غزه، صهیونیست‌ها عملاً به گونه‌ای رفتار می‌کنند که فقط برای آمریکا گران تمام شده و نه اعتبار و نه ظرفیت میدانی خاصی برای آنها باقی نگذاشته است.

مشکلاتی که همه و همه سیاست کنونی آمریکا در خاورمیانه به اعتراف فرانسیس فوکویاما متفکر مشهور آمریکایی مانند ساختمان زیبایی است که درونش خالی است و هر لحظه در خطر فروریختن است.


آیا این خبر مفید بود؟