یارانه بنزین به هر کشور چه زمانی پرداخت می شود؟

یارانه بنزین به هر کشور چه زمانی پرداخت می شود؟

ملکی گفت: هر ایرانی دو برابر میانگین جهانی سوخت مصرف می کند و چین و فرانسه کمتر از ما مصرف می کنند. ایران از نظر مصرف لیتر در هر کیلومتر رانندگی در جایگاه یازدهم قرار دارد. هیچ کس آبان 98 را نمی گیرد و ما با هیچ شوک درمانی موافق نیستیم.

همت کهلی گفت: ما در دنیا رتبه هجدهم و در اقتصاد جهان رتبه 25 را داریم و خیلی از کشورها اصلا این جایگاه را ندارند. در سال 89 گفته شد که قرار است 80 میلیارد دلار یارانه انرژی بدهیم و به نقطه جهانی شدن قیمت ها رسیدیم. الان یارانه بنزین 86 میلیارد دلار است و چیزی به نام یارانه انرژی پنهان نداریم. ضمن اینکه مصرف زیاد نیست و قیمت پیشنهادی بنزین هم تثبیت روی 3 هزار تومان و یکنواخت شدن است.

ملکی گفت: عده ای محصول می گیرند و عده ای نمی گیرند و باید برابر باشد. باید در مورد مکانیزم قیمت صحبت کنیم و بهترین مکانیسم این است که سازوکار قیمت بر اساس عرضه و تقاضا شکل بگیرد. دلیلی وجود ندارد که شما نباید یارانه انرژی دریافت کنید زیرا مردم ماشین ندارند. چون انرژی مزیت ماست. دولت باید جلوی افزایش قیمت ها را بگیرد و دولت متولی خوبی نیست. چرا کشوری که منبع انرژی درجه یک دارد باید در زمستان و تابستان دچار مشکل شود؟ فقط با تشکیل صف مصرف را کاهش می دهیم. پیشنهاد ما این است که سهمیه به کد ملی داده شود و سپس عرضه و تقاضا شکل بگیرد.

گلی زاده همچنین گفت: نباید دولت را ساقط کنیم و این مدل پیشنهادی کارشناسی را قبول نداریم. هر دو نرخ فساد است و باید یک نرخ داشته باشیم. تا سال 1985 نفت ملی آزاد بود و از سال 1986 به قیمت جهانی تبدیل شد. وضعیت فعلی اقتصاد چگونه است و کدام بهتر است؟

ملکی گفت: هزینه استخراج در قیمت نهایی دیده می شود. مردم را مجبور به سوزاندن انرژی نکنید. مشکل پیشنهاد کارشناسی این است که تا کی باید این کار را انجام دهید؟ در سیستان و بلوچستان کارت مکان نیز لغو شده است. وقتی عرضه وجود نداشته باشد، مردم باید نیازهای خود را از راه های دیگری تامین کنند.

قلی زاده می گوید: قیمت تمام شده بنزین 1300 تومان است. باید تورم سالانه و سپس افزایش را بررسی کنیم. جهانی شدن قیمت انرژی مناسب نیست و دلاری شدن باید شکل بگیرد و مشکلات را پذیرفت.

ملکی در پایان گفت: سازوکار باید عرضه و تقاضا باشد و عدالت برای همه برقرار باشد.

منبع: اندیشه معاصر