«آبکش» کشتی جان بخشی به خاک/ پیشرفت 60 درصدی بزرگترین گلخانه هیدروپونیک غرب کشور


ساعت: 14:17
تاریخ انتشار: 14/11/1400
کد خبر: 1807105

کشاورزی هیدروپونیک راه حل مناسبی برای افزایش تولیدات کشاورزی و کاهش مصرف آب است که اولویت مدیریت منابع آب و خاک در اقلیم های نیمه خشک است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرصادنیوز، کشور ما کشوری نیمه خشک است که باید برای آب در این حوزه ارزش قائل شد. در این کشور کشاورزی سنتی در مقایسه با گذشته دیگر پاسخگوی تمام نیازهای غذایی نیست، زیرا سطح آب های زیرزمینی با کاهش شدید همراه بوده است.

محلول های آبی در خاک رسوب کرده و خاک ها شور شده اند. بسیاری از این خاک ها کیفیت و ظرفیت کشاورزی خود را از دست داده و بارندگی را بیشتر کاهش داده اند.

کارشناسان و متخصصان حوزه کشاورزی نیز در این مدت بی تحرک نبوده اند و به دنبال راه حل هستند. کشت هیدروپونیک یکی از راهکارها هم برای حفاظت از خاک و هم برای صرفه جویی در منابع آبی است.


4e40acf8 b5dd 4d07 9fb9 3a1f9eec8b52 خبر خاکستری

کشت هیدروپونیک چیزی بی سابقه نیست و به گفته کارشناسان سابقه آن به دهه 70 در کشور ما می رسد، آن هم پیشرفته است، اما به دلیل سرمایه گذاری های کلان و تخصص در این زمینه در استان ما پیشرفت چندانی نکرده است.

سرمایه گذاری بالا و دانش تخصصی یکی از مهم ترین مشکلات کشت هیدروپونیک است

زهرا قویدل در گفت و گو با مرصادنیوز به معنای هیدروپونیک یا هیدروپونیک به معنای فناوری رشد گیاهان با استفاده از محلول های غذایی در محیط غیرخاکی است. در این روش به جای آبیاری، آب را حل کرده و به ندرت از آب تمیز استفاده می کنیم. اتفاق می افتد.

وی افزود: کشت بدون خاک مستلزم انواع روش های کاشت غیر سنتی است. مانند کشت آبیاری و شن و ماسه، کشت شن، کشت هوایی و کشت لوله ای و غیره.

وی به مزایای کشت هیدروپونیک اشاره کرد و گفت: به دلیل مایع بودن محلول غذایی به راحتی می توان آن را کنترل کرد و فقط مواد غذایی کاهش یافته را به محلول اضافه کرد در حالی که در خاک بسیار گران است.


7cea2d6e 5c6b 4e79 a188 1fdcbfcb9b8d خبر خاکستری

وی ادامه داد: در جاهایی که خاک مناسب نیست و یا خاک دچار بیماری های خاصی است می توان از این روش استفاده کرد.

وی گفت: این روش نیازی به شخم، آبیاری، مبارزه با آفات خاک، مبارزه با علف های هرز ندارد و سایر عملیات کشاورزی ساده تر است و مصرف آب با این روش به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. و این یک مزیت برای مناطق خشک است.

وی همچنین به افزایش سطح زیر کشت به این روش اشاره کرد و افزود: با این روش محصول بسیار بیشتر و دارای کیفیت عالی است، چرا که غذا به راحتی در دسترس گیاه قرار می گیرد، بنابراین در واقع کیفیت و کمیت محصول نیز قابل دسترسی است. در واحد سطح به عنوان مثال در کشت گلخانه ای گوجه فرنگی می توان 2 تا 2.5 بوته در هر متر مربع را در خاک ورزی کشت که هر بوته حدود 15 کیلوگرم یا به عبارتی حدود 30 تا 40 کیلوگرم در متر مربع محصول می دهد اما در کشت هیدروپونیک. در هر متر مربع 3 تا 4 بوته قابل کشت است و هر بوته در هر دوره حدود 18 کیلوگرم یا به عبارتی حدود 54 تا 72 کیلوگرم در متر مربع تولید می کند.

وی افزود: این امر کنترل شرایط محیطی مانند نور، دما، رطوبت و ترکیب هوا را بسیار آسان می کند.


b0fa7bf4 24d5 4639 91af 1d2827ecb2fb خبر خاکستری

وی همچنین به سختی های روش هیدروپونیک اشاره کرد و گفت: مهمترین سختی این روش این است که نیاز به سرمایه گذاری و تجربه زیادی دارد. این گیاه به سرعت به غذا و همچنین آفات و بیماری ها پاسخ می دهد. بنابراین، پرورش دهنده باید بسیار مراقب باشد.




پیشرفت 60 درصدی بزرگترین گلخانه هیدروپونیک غرب کشور در اسلام آباد غرب

کامران کریمی در گفت و گو با مرصادنیوز با اشاره به بزرگترین گلخانه هیدروپونیک غرب کشور در اسلام آباد غرب گفت: این گلخانه در چهار فاز به مساحت 25.5 هکتار (فاز 3.5 هکتار، فاز مکانیزاسیون 5.5 هکتار، Stadt فاز 5/5 هکتاری و فاز توسعه (5.5 هکتار و 0.5 هکتار بهره برداری) با وام 359 میلیارد ریالی با بیش از 60 درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست که طبق گفته طراحان 1455 هکتار پیش بینی شده است. تا پایان سال به مرحله بهره برداری می رسد.

مدیر جهاد کشاورزی اسلام آبادغرب خاطرنشان کرد: این گلخانه در زمینی به مساحت 54 هکتار با 25 هکتار گلخانه مدرن، نگهداری سردخانه، سورتینگ و بسته بندی در چند مرحله توسط سازمان اقتصادی کوثر زیر نظر بنیاد شهید به محرومیت زدایی برای فارغ التحصیلان جوان جویای کار شغل ایجاد می شود و جهش در تولیدات کشاورزی شهرستان ایجاد می شود.


a48716dc 0b3a 47bd b88f e7e96314c250 خبر خاکستری


برای 250 نفر به صورت مستقیم برای جوانان شهرستان ایجاد می شود

مهندس کریمی یادآور شد: با تکمیل تمامی فازهای این سایت، گلخانه ای برای 250 جوان در اسلام آباد غرب ایجاد می شود و بر اساس پیش بینی این گلخانه بالغ بر 8 هزار تن محصول در سال تولید خواهد کرد.


فارغ التحصیلانی که قصد کشاورزی هیدروپونیک را دارند می توانند از تجهیزات ارزان قیمت استفاده کنند

امیر یاوری در گفت و گو با مرصادنیوز گفت: پنج گونه گیاهی شامل کاهو، اسفناج، توت فرنگی، فلفل و گیاهان دارویی برای کشت در سیستم هیدروپونیک مناسب است و هم اکنون این کشت در گلخانه های استان مورد استفاده قرار می گیرد.

رئیس نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه گفت: سطح زیر کشت به این روش کم است و آمار دقیقی از آن در استان نداریم.

وی گفت: قیمت کشت هیدروپونیک کمتر از خاک ورزی است.

یاوری افزود: در هلند در یک گلخانه مجهز از هر هکتار حدود هزار تن گوجه فرنگی برداشت می شود. اما در گلخانه های زمینی ما که در گیرافت قرار دارند این عدد به 150 تا 200 تن کاهش می یابد. این افزایش بازده هزینه ها را جبران می کند. هیدروپونیک تولید محصول را حداقل چهار تا پنج برابر افزایش می دهد.


4aeb9954 76ea 4bf5 abb1 bf1ac3987b0c خبر خاکستری

یاوری گفت: گاهی اوقات در گلخانه گیاهان را به صورت عمودی می رویند که تراکم گیاه در همان سطح بین سه تا پنج برابر بیشتر از مزرعه ای است که گیاه در خاک کشت می شود.

وی گفت: فارغ التحصیلانی که می خواهند کشاورزی هیدروپونیک داشته باشند می توانند از تجهیزات ارزان قیمت استفاده کنند اما میزان این امکانات بستگی به طراحی و نظر کارشناسی دارد. و نظام مهندسی کشاورزی نیز دوره های آموزشی مناسبی را برگزار خواهد کرد.


c08e58a9 3c20 4f0d 8267 8e072c667f72 خبر خاکستری

به گزارش مرصاد، روش هیدروپونیک برای اصلاح روش کشت است. گیاهانی که در خاک رشد می کنند می توانند انواع تنش ها مانند شوری، خشکی و غیره را داشته باشند که بر کیفیت آن تأثیر می گذارد. در واقع خاک خیلی کنترل نمی شود اما با این روش کنترل بیشتری می شود. اگر تغذیه فیزیولوژیکی به خوبی رعایت شود، ممکن است کیفیت و ارزش غذایی آن بهتر از روش های مورد استفاده در خاک معمولی باشد. بنابراین اگر افراد بدون تجربه به این روش روی بیاورند، ممکن است ناامید شوند، زیرا تولید با این روش نیازمند دانش، تجربه و سرمایه است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید